וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסוק המשוכלל או שועל הקרבות מעיראק: הדילמה של חיל האוויר

24.6.2020 / 13:39

תהליך בחירת מסוק התובלה הכבד שיחליף את היסעור יוכרע בשבועות הקרובים. בבחירה בין ה-CH-53K המתקדם והיקר לצ'ינוק המנוסה, וכשברקע חרב הקיצוצים מונפת, יכולות החילוץ הן שעשויות להכריע את הוויכוח בצה"ל

צילום: משרד הביטחון, עריכה: עמית שמחה

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, צפוי להכריע בשבועות הקרובים בשאלת מסוק התובלה הכבד העתידי של צה"ל. שאלה זו מלווה את החיל כבר זמן מה, ואחריות כבדה נמצאת על כף המאזניים: המסוק שייבחר, ויחליף את היסעור הוותיק, יידרש לחלץ כוחות מזירות מורכבות, להנחית בחשאי יחידות מיוחדות בעומק שטח האויב, ולהוביל כוחות גדולים וציוד אישי אל לב שדה הקרב.

בחיל נרשמת דריכות לקראת ההכרעה, שמתכנסת לשתי אפשרויות מרכזיות. האחת, מסוק ה-CH-53K, מהמתקדמים מסוגו בעולם בתחומים רבים, אך גם היקר מאוד לרכש ולאחזקה. האופציה השנייה היא הצ'ינוק הוותיק, שיש לו יתרונות באופן הטיסה ואפשרויות הנחתת הלוחמים והחילוץ, והוא גם הזול יותר מבין השניים באופן משמעותי.

ראש להק מסוקים בחיל האוויר, כך נודע לוואלה! NEWS, אמור להעביר את המלצותיו השבוע למפקד החיל, שיקיים דיון סיכום המלצות בתחילת יולי.

מסוק היסעור 985 חוזר לפעילות. דובר צה"ל
יוצא לגמלאות. היסעור הוותיק/דובר צה"ל

נורקין הזהיר לפני יותר משנה כי מסוקי היסעור הישנים לא יטוסו מעבר לשנת 2025 בגלל חשש מתקלות והתיישנות גוף המסוק, ובהתאם ביקש מהמטה הכללי לקדם את תהליך הרכש של בחירת המסוק התובלה הכבד העתידי. גרירת הרגליים במטכ"ל שנבעה בין היתר מאי-בהירות פוליטית וכלכלית הסתיימה לפני כמה שבועות לאחר שסגן הרמטכ"ל אייל זמיר, נתן "אור ירוק" לתהליך עם מסגרת תקציבית - אך הדגיש כי לכוחות היבשה יהיה משקל משמעותי בבחירת המסוק.

בצה"ל, כאמור, יידרשו להכריע בשאלה המורכבת כבר בשבועות הקרובים. גורמים בחיל האוויר הבהירו כי אם עסקה לא תיחתם בין ממשלת ישראל לממשל האמריקני בחודשים הקרובים בנושא, יגיע חיל האוויר לקו אדום מאוד מסוכן בכל מה שקשור להשלכות סוף חייו של מסוק היסעור בצבא, ובאופן שיפגע ביכולות במהלך פעילות ביטחון שוטף בשגרה ובמוכנות למלחמה.

ב-669 התלהבו: "ממד חדש לעולם החילוצים"

בשנה החולפת אספו צוותי העבודה של חיל האוויר וזרוע היבשה מידע על שני המסוקים. הצ'ינוק (בלוק 2), תוצרת חברת בואינג, מוגדר כמסוק ותיק עם ניסיון מבצעי עשיר, גם בעשור האחרון בעיראק ואפגניסטן. מנגד, מסוק ה-CH-53K, תוצרת חברת סיקורסקי-לוקהיד מרטין, נמצא עדיין בשלבי פיתוח וטרם הוכרז כמבצעי - אך בהחלט מוגדר לפי מומחים כאחד מהמסוקים הכבדים המתקדמים בעולם במהירות, כושר נשיאה ומערכות שליטה ובקרה. צוותים שנבחרו בקפידה טסו לארצות הברית והשתתפו בטיסות ניסוי על שני סוג המסוקים.

מסוק ה-CH-53K הוא בעל אותה תצורה כמו מסוק היסעור הוותיק, אך בוצעו בו שינויים מהותיים כדי להפוך אותו למסוק דור-5. הרוטור המרכזי בעל שבעה להבים ולרוטור האחורי ישנם ארבעה להבים, ובנוסף יש לו שלושה מנועים - אחד יותר מאשר ליסעור. כך הוא הופך למסוק חזק במיוחד, שיודע לטוס מהר ולשאת משקלים כבדים בנוסף ללוחמים והציוד האישי לעומק שטח האויב. אך לדברי אנשי צוות אוויר יש לו חסרונות: בגלל היותו מסוק חדיש - עלותו גבוהה מאוד ביחס לצ'ינוק, גם בעלויות האחזקה השנתיות, שמוגדרות כגבוהות מאוד לפי מסמכים שהוצגו בקונגרס האמריקני, בעוד משך זמן ההכנה לטיסה הוא ארוך באופן יחסי (עשרות שעות לעומת שעות בודדות בצ'ינוק).

אינפו מסוק סיקורסקי לוקהיד-מרטין CH53K. עיבוד תמונה, אתר רשמי
אינפו מסוק סיקורסקי לוקהיד-מרטין CH53K/אתר רשמי, עיבוד תמונה

אנשי צוות אוויר הצביעו על נקודות קריטית נוספת - המסוק לא תוכנן במקור עם מנוף נשיאה לחילוץ. צוותי סיקורסקי-לוקהיד מרטין הבהירו כי אין בעיה לצרף לו מנוף, בדומה ליסעור. אולם, צוותי האוויר שבחנו את המסוק הדגישו כי "כרית האוויר" - הרוח שמייצרים שלושת המנועים עם הרוטור המרכזי ומייצרת ענק אבק עצום ומסוגלת להעיף אבנים גדולות ולדרדר סלעים - עוצמתית מאוד, באופן שיהיה קשה מאוד להעלות ולהוריד צוותי חילוץ ומחולצים באמצעות חבל. מדובר בנקודה רגישה לדברי אנשי צוות אוויר, מאחר וייעודו של המסוק הכבד הוא בין היתר חילוץ ממקומות מורכבים שבהם לא ניתן לנחות כמו ואדיות, נקיקים, הרים וים. על החתימה המכ"מית שלו והרעש שהוא מייצר מתקיים ויכוח בין המומחים, שעדיין לא נפתר.

לעומת זאת, מסוק הצ'ינוק נהנה ממספר יתרונות מובהקים: עלות המסוק בהשוואה ל-CH-53K היא זולה בהרבה, וכך גם עלות אחזקת המסוק השנתית. בעידן שבו חרב הקיצוצים הונפה ועדיין לא ברור כיצד תראה התכנית הרב-שנתית של צה"ל - אם היא בכלל תתממש לאור תקציב המדינה - זוכה הצ'ינוק בנקודות נוספות.

בנוסף, נהנה המסוק הוותיק מיתרון משמעותי לעומת נקודת התורפה של המסוק המתקדם: קציני היבשה שהשתתפו בבחינת המסוק טוענים כי היכולת של המסוק לחלץ באמצעות כבל ולבצע נחיתה זמנית רק עם שני גלגלים אחוריים על צלע הר או מקום אחר שבו לא ניתן לנחות באופן מלא - מעניקה לו יתרון מובהק. צוותי יחידת החילוץ ביחידת 669 שבחנו את הפרטים הטכניים של המסוק התרשמו מהביצועים שלו, וטענו כי הוא יכניס ממד חדש לעולם החילוצים.

אינפו מסוק צ'ינוק CH47. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
אינפו מסוק צ'ינוק CH47/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

מקור בחיל האוויר הדגיש בשיחה עם וואלה! NEWS כי העובדה שלצ'ינוק אין רוטור-זנב מהווה יתרון, כי הוא יכול לרחף מעל השטח, לפתוח רמפה ולאפשר ללוחמים לקפוץ החוצה מבלי שהמסוק ייגע בקרקע. "עבור יחידות מיוחדות שרוצות לנחות בשטח אויב במהירות ולהיעלם לפני שיתגלו זה יתרון אדיר, שלא לדבר על חילוץ מאסדות בים, שהופך לכאב ראש חדש עבור צה"ל", אמר המקור.

במסוק הצ'ינוק לא בוצעו שינויים בתצורת הגוף ובמערכות הנלוות לאורך השנים, מה שמהווה חיסרון משמעותי לעומק ה-CH-53K ובנקודה הזו נשאלת השאלה עד כמה החברה היצרנית תסכים להטמיע בו מערכות תוצרת כחול-לבן כדי להעניק לו יתרונות מובהקים על פני מסוקים דומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully