וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייסת 35-F נוספת והדור החדש של החץ: עסקת המיליארדים של צה"ל

17.2.2021 / 9:31

ועדת השרים אישרה את התכנית למימון הרכש של משרד הביטחון, בשווי יותר משישה מיליארד דולרים. התכנית תכלול רכש בתחומי האוויר, דיגיטל, סייבר, הגנה אווירית ומודיעין. בין היתר, יירכשו מיירטי כיפת ברזל מתקדמים וההגנה מפני טילים בליסטיים תשודרג

בווידאו: תרגיל חיל האוויר למלחמת פתע נגד חיזבאללה/צילום: דובר צה"ל

ועדת השרים התכנסה אתמול (שלישי) לראשונה זה שנתיים, ואישרה את התכנית למימון הרכש של משרד הביטחון. העסקה, שקודמה במאמץ והובלה של שר הביטחון בני גנץ, אושרה בקבינט הביטחוני לפני כשבוע וחצי, תכלול רכש בתחומי האוויר, דיגיטל, סייבר, מחשוב, הגנה אווירית, מודיעין ונושאים מסווגים. כמו כן, אישרה הוועדה את מנגנון מימון עסקת הרכש.

חברי הוועדה, שנדרשת לאשר עסקאות של יותר מ-500 מיליון שקלים, החליטו לקדם את תהליך הרכש של טייסת אדיר (35-F) נוספת, שתעלה את מספר מטוסי החמקן בחיל האוויר ל-75. כמו כן, אישרו רכישת ארבעה מתדלקים מסוג 46-KC "פגסוס" למשימות בטווחים ארוכים, במקום שני מתדלקים כפי שחשבו במטכ"ל הקודם וקבעו בתכנית הרב-שנתית גדעון, ו-4,000 חימושים מתקדמים ברמת חסינות גבוהה עבור מטוסי הקרב.

עוד אישרו במסגרת העסקה רכש של מיירטי כיפת ברזל מתקדמים, רכיבי תוכנה מהסוג החדש ביותר עבור המערכת, וכן את הדור החדש של מערכת חץ 2, המיירטים המתקדמים ביותר שמהווים שדרוג משמעותי להגנה מפני טילים בליסטיים מאיראן. בנוסף לכך, נרכשו יכולות גילוי נגד איומים אוויריים שטרם הגיעו לאזור. כלל העסקאות נאמדות בסך של יותר משישה מיליארד דולרים.

כלי הנשק שנרכשו במסגרת העסקה

  • טייסת אדיר (35-F) נוספת, שתעלה את מספר מטוסי החמקן בחיל האוויר ל-75
  • ארבעה מתדלקים מסוג 46-KC "פגסוס" למשימות בטווחים ארוכים
  • 4,000 חימושים מתקדמים ברמת חסינות גבוהה עבור מטוסי קרב
  • מיירטי כיפת ברזל מתקדמים, ורכיבי תוכנה מהסוג החדש ביותר עבור המערכת
  • הדור החדש של מערכת חץ 2
  • יכולות גילוי נגד איומים אוויריים ושדרוג ההגנה מפני טילים בליסטיים מאיראן
  • בעתיד: טייסת 15-F נוספת
  • סכום העסקה: יותר מ-6 מיליארד דולר

עוד בוואלה!

לאחר העיכובים: הקבינט אישר את מתווה מימון עסקת הענק של חיל האוויר

לכתבה המלאה
מטוס F-35 של חיל האוויר במהלך תרגיל ה"בלו פלאג" בבסיס עובדה ב-11 בנובמבר 2019. רויטרס
טייסת נוספת. מטוס F-35 של חיל האוויר במהלך תרגיל/רויטרס

לפי גורמים במשרד הביטחון, הוחלט כי בעתיד תירכש גם טייסת 15-F נוספת, לאחר החתימה על טייסת החמקנים הנוספת בעסקה הנוכחית. "נכון היה לממש את המכסה שהקצו האמריקנים למכירת 75 המטוסים, ולאחר מכן נחתום על רכש מטוסי 15-F. הצעד נשקל היטב על ידי שר הביטחון ומנכ"ל המשרד", אמר גורם ביטחוני.

במשרד הביטחון ובצה"ל שיבחו את ראש חטיבת התכנון באגף התכנון, תת-אלוף עודד בסיוק, על הכנת מתווה עסקת הנשק והמערכות המתקדמות בשנתיים האחרונות, השיח הישיר עם גורמים אמריקנים לקידום העסקה בארצות הברית, והעבודה המשותפת מול משרדי הביטחון והאוצר.

גורמי הביטחון הסבירו כי פעולותיו למימוש התכנית, לצד רכש יבשתי כמו נגמ"ש האיתן, נגמ"ש העתיד של חיל התותחנים וכלי ניוד נוספים, ישדרגו את צה"ל משמעותית בעשורים הבאים. בחודשים הקרובים צפוי בסיוק לעלות לדרגת אלוף ולהתמנות לתפקיד ראש אגף המבצעים.

חייל עומד בסמוך למערכת כיפת ברזיל בסמוך לגבול עם לבנון, 27 ביולי 2020. רויטרס
חימושים מתקדמים. חייל עומד ליד מערכת כיפת ברזל בסמוך לגבול עם לבנון/רויטרס

בתוך כך, הרמטכ"ל אביב כוכבי ומפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין הכריעו בשאלת המסוק הכבד שיחליף את היסעור. הם יביאו את ההמלצה בימים הקרובים, או לכל המאוחר בשבועיים הבאים, לאישור שר הביטחון בני גנץ ומנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל.

במשרד הביטחון ביקשו לשלב גם רכש של מסוק-מטוס מסוג V-22 בעסקה הנוכחית, אבל מכורח מגבלות התקציב, צה"ל נוטה להמליץ על מסוק ה-K53-CH של חברת סיקורסקי-לוקהיד מרטין על פני מסוק הצ'ינוק של חברת בואינג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully