וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיל האוויר תרגל מלחמה נגד חיזבאללה: "יכולים לתקוף 3,000 מטרות ביממה"

16.2.2021 / 17:00

במשך 60 שעות החיל הגיב לתרחיש של פגיעה במטוס צה"ל מלבנון, שהתפתח לתקיפה נרחבת של מטרות המשויכות לארגון הטרור ומתקנים אזרחיים. מאות חיילי מילואים זומנו בהיענות גבוהה. "ממשלת לבנון צריכה לדעת שאם זה יתפתח גם היא נמצאת בקלחת"

בווידאו: תרגיל חיל האוויר למלחמת פתע נגד חיזבאללה/צילום: דובר צה"ל

חיל האוויר תרגל בימים האחרונים תרחיש של פגיעה במטוס צה"ל מלבנון, שהתפתח ליציאה למערכה נגד חיזבאללה. תרגיל הפתע "ורד הגליל" החל ביום ראשון ב-07:00 והסתיים היום (שלישי) לאחר 60 שעות, במהלכן לפי התרחיש המדומה הותקפו אלפי מטרות, בהן יעדים אזרחיים. מאות חיילי מילואים זומנו ולקחו חלק בתרגיל.

התרחיש עמו פתח מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, את התרגיל כלל פעולת איסוף של כלי טיס מעל שמי לבנון במהלכה נורה טיל קרקע-אוויר לעבר מטוס צה"ל ופגע בו, אך לא הפיל אותו. בצה"ל החליטו להגיב בתקיפות נגד יעדי טרור, ובהמשך התרחיש החליט הדרג המדיני לצאת למערכה בלבנון.

במסגרת התרגיל כלל מערכי החיל ביבשה ובאוויר העלו את הרמת הכוננות לדרגה הגבוהה ולמוכנות למלחמה, כולל זימון חיילי מילואים בהפתעה על מנת לבחון את מנגנוני הגיוס. למרות הקורונה, החיל הגיע ליותר מ-85% היענות לקריאה.

תרגיל חיל האויר "ורד הגליל", 16 בפברואר 2021. דובר צה"ל
"היקף מטרות שלא ידענו בעבר". תרגיל חיל האוויר/דובר צה"ל

אחת המשימות העיקריות בתרגיל הייתה השגת עליונות אווירית במרחב לבנון, שמשמעותה היא השמדה של כלל האיומים על מטוסי החיל. חלק מהאיומים היו טילי קרקע-אוויר תוצרת רוסיה ואיראן, והמיקוד היה בדרום לבנון ומרחב ביירות, סביב מפקדות ומערכי התלול-מסלול והפיקוד והשליטה (פו"ש) של חיזבאללה.

"תרגלנו גם את ההגנה על שמי המדינה נגד טילי שיוט של חיזבאללה ומערך ההגנה האקטיבי שלנו נגד מערך התלול מסלול של חיזבאללה, שמכוון לעבר בסיסי חיל האוויר וריכוזי אוכלוסייה", סיפר קצין בכיר בחיל האוויר. "אני מדבר על תקיפת היקף מטרות שלא ידענו בעבר. תוך 24 שעות הותקפו יותר מ-3,000 מטרות". זאת בעוד לאורך כל מלחמת לבנון השנייה, שכללה 32 ימי לחימה, הותקפו כ-5,000 מטרות - מאה מטרות בממוצע ביממה.

במקביל, תורגל שיגור של מאות טילים על בסיסי חיל האוויר, עם פגיעה במסלול טיסה. "בסיסי חיל האוויר הם מטרה אטרקטיבית עבור האויב", אמר הקצין הבכיר, והוסיף כי חיל האוויר תרגל הפלת מטוסים וחילוץ טייסים משטח אויב.

תרגיל חיל האויר "ורד הגליל", 16 בפברואר 2021. דובר צה"ל
מאות חיילי מילואים זומנו. תרגיל "ורד הגליל"/דובר צה"ל

היעדים בתרגיל כללו גם מטרות כמו תשתיות אזרחיות, תחנות כוח, שדות תעופה וגשרים. "אלו מטרות שאנחנו קוראים להם משמעות דואלית. מטרות אזרחיות אבל משמשות את חיזבאללה לטובתו. אלו מטרות שבהחלט נמצאות בבנק המטרות שלנו. לא יהיה רק סגר ימי ואוויר על לבנון. לבנון היא התשתית של חיזבאללה לפגוע בישראל, בסוף חיזבאללה הוא האויב", אמר הקצין הבכיר.

"ממשלת לבנון צריכה לדעת שאם זה יתפתח גם היא נמצאת בתוך הקלחת", הבהיר. "יום קרב כזה יגרום להידרדרות מצד חיזבאללה, ומכאן האפשרות למלחמה קיימת. יש לנו תכנית התקפית לפחות לימים הראשונים ואנחנו כל הזמן מעדכנים אותה".

תרגיל חיל האויר "ורד הגליל", 16 בפברואר 2021. דובר צה"ל
אלפי מטרות הותקפו. תרגיל "ורד הגליל"/דובר צה"ל

הקצין הבכיר הדגיש כי בשיחות בצה"ל על מערכה בלבנון מחשיבים את הזירה הצפונית - סוריה ולבנון - כאחת. "זה לא אומר שאנחנו מיד תוקפים בסוריה, אבל זה כן אומר שאנחנו מסתכלים לשם. אם חיזבאללה יפעיל אז מסוריה נפגע בו גם שם. ואם סוריה תבחר להתערב - נפעל בצורה ממוקדת לסכל אותם. סוריה מבינה את העוצמה והדיוק המודיעיני של צה"ל".

עוד הדגיש הקצין הבכיר כי חיל האוויר לוקח בחשבון גם יעדים רחוקים יותר במזרח התיכון, בהם עיראק, ובמקרה שיהיו ניסיונות לתקוף את ישראל משם צה"ל יגיב בהתאם. בתרחיש זה, ההערכה היא שתהיה פעולה משולבת של איראן, סוריה וחיזבאללה נגד ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully