וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועמד שלא הפתיע והתפקיד שהתקבל אחרי סירוב: המינויים החדשים בצמרת צה"ל

עודכן לאחרונה: 12.2.2021 / 7:17

הרמטכ"ל מתמודד כבר תקופה ארוכה עם שאלת השיבוצים במטכ"ל, וכעת הצליח לפרום את הפלונטר. לצד מינויים שהתקבלו בברכה כמו אלוף חליוה כראש אגף המודיעין ותא"ל סלמה כמפקד חיל הים - אחרים יצרו רעשי רקע. גם עתידו של כוכבי נותר מעורפל, כשטרם הוכרע אם להאריך את כהונתו

בווידאו: הרמטכ"ל מתייחס להתבססות האיראנית בסוריה/צילום: INSS

הרמטכ"ל אביב כוכבי מתמודד כבר תקופה ארוכה עם מורכבות של מינוי אלופים סביב שולחן המטה הכללי, ונראה שהיום (חמישי) ביצע התקדמות לקראת השלמת התמונה בצמרת הצבאית. זאת לאחר שכמה מהלכים שביקש לקדם סורבו לאחרונה על ידי קצינים בדרגות אלוף ותת-אלוף, כולל כאלה שהודיעו שבכוונתם לפרוש מצה"ל.

אחד המהלכים הראשונים שהוציא לפועל כדי לשחרר לחץ במטה הכללי היה מינויו של תא"ל יניב עשור לראש אגף כוח האדם. מדובר במינוי שנוי במחלוקת, מאחר שהקצין הבכיר גדל בציר המבצעי כמג"ד 51, מפקד אגוז, מח"ט גולני ומפקד אוגדה 210, אך הזמן יעשה את שלו ויהיה מעניין לראות אם תא"ל עשור יתמנה למפקד פיקוד מרחבי.

תא"ל יניב עשור, ראש אגף כוח אדם בצה"ל. דובר צה"ל
מינוי שנוי במחלוקת. עשור/דובר צה"ל

השלב הבא היה לבחור מפקד לחיל הים. כוכבי התייעץ עם מפקדי החיל לשעבר לגבי שני מועמדים: תא"ל דוד סלמה ותא"ל דרור פרידמן. ההכרעה נפלה היום, וכוכבי בחר בתא"ל סלמה, קצין עתיר ניסיון מבצעי, שהחל את דרכו בשייטת 13 כלוחם קומנדו, ולחם כמפקד וקצין ברצועת הביטחון, בגדה המערבית ועזה, חזר לחיל הים שם מילא שורה של תפקידי מפתח.

"סלמה הוא הקצין הנכון בזמן הנכון", אמר קצין בכיר לשעבר מחיל הים. "יש לחיל אתגרים גדולים מאוד שמחייבים הבנה במבצעים מורכבים וחשאיים. פרט לכך, יש לסלמה את הידע וההבנה בקליטת מערכות מלחמה גדולה שיגיעו לחיל הים בשנים הקרובות", הסביר הקצין.

דוד סלמה. דובר צה"ל
"הקצין הנכון בזמן הנכון". סלמה/דובר צה"ל

מינוי שלא הפתיע אף אחד במטה הכללי, היה מינויו של אלוף אהרון חליוה לראש אגף המודיעין. חליוה התנגד לקבל על עצמו פיקוד מרחבי, למרות שמדובר בתפקיד מטה שלישי שלו במטכ"ל. מדובר בקצין מוערך מאוד על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, ונחשב לאחד המקורבים מאוד גם לרמטכ"ל. יש שטוענים שהוא יד ימינו של כוכבי.

אלוף אהרון חליוה, ראש אגף המבצעים במטה הכללי. דובר צה"ל
המינוי שלא הפתיע. חליוה/דובר צה"ל

אך מהנקודה הזו מתחיל התהליך להיות הרבה יותר מורכב. הרמטכ"ל ניסה לשבץ כמה אלופים ותיקים לתפקיד מפקד זרוע היבשה במקום אלוף יואל סטריק, אך סורב בזה אחר זה, ולבסוף פנה לאלוף תמיר ידעי, שלא התנגד, למרות שהוא התמנה לאלוף פיקוד מרכז רק ביולי 2020.

לדברי גורמים בצה"ל, ההחלטה לא פשוטה עבור ידעי, אך מתבקשת לנוכח הנסיבות שנוצרו. "מדובר בתפקיד עם הרבה אחריות - להכין את כוחות היבשה למלחמה", הסבירו. "מה גם שהתפקיד מהווה עבורו מקפצה עתידית לתפקיד סגן הרמטכ"ל".

עד כה, לא ברור האם מפקד זרוע היבשה היוצא, אלוף סטריק, יפרוש. ייתכן כי הוא יתמנה לתפקיד הנספח הצבאי בוושינגטון או יתמודד בעתיד על תפקיד הרמטכ"ל, אחרי שהפסיד במרוץ על תפקיד סגן הרמטכ"ל. בשלב זה, סטריק צפוי להצטרף למכון מחקר עם סיום תפקידו בעוד כמה חודשים.

טקס חילופי אלופים בפיקוד העורף,אלוף אורי גורדין מחליף בתפקידו את אלוף תמיר ידעי, 19 במאי 2020. דובר צה"ל
החלטה לא פשוטה. ידעי/דובר צה"ל

תפקיד נוסף שניסה כוכבי להאיץ את השיבוץ בו, היה החלפת אלוף הרצי הלוי כמפקד פיקוד דרום, לאחר שנבחר לאחרונה לסגן הרמטכ"ל הבא. ההחלטה למנות את תא"ל אליעזר טולדנו ריחפה באוויר, אך נפסלה באותה נשימה, מאחר שלתפקיד הזה ממנים קצין בתפקיד שני כאלוף.

לזכותו של טולדנו ניתן לומר שהוא מוגדר כקצין מאוד מוערך שהיה במלחמת לבנון השנייה מפקד מגלן, מח"ט הצנחנים במבצע צוק איתן, מזכירו הצבאי של ראש הממשלה ומפקד אוגדת עזה. כך שהזירה העזתית והמתחים סביבה מוכרים לו היטב.

מי יהיה הנספח הצבאי בוושינגטון?

במטכ"ל העריכו שהנספח הצבאי של צה"ל בוושינגטון, אלוף יהודה פוקס, יתמנה לאלוף פיקוד דרום, לאחר שהיה בעבר מפקד אוגדת עזה, ועבורו מדובר בתפקיד שני במטכ"ל. אך עלה חשש שבתקופה כל כך רגישה בארצות הברית ועל רקע המשא ומתן המתקרב עם איראן, יהיה נכון להשאיר את פוקס בארץ האפשרויות בלתי מוגבלות. כוכבי דילג מעל החששות, והחליט למנות אותו לפיקוד המרכז במקום אלוף ידעי.

עם זאת, הוא טרם החליט מי יקבל את תפקיד הנספח הצבאי בוושינגטון. על התפקיד יתמודדו אלוף תמיר הימן ואלוף סטריק, כשבמקביל בוחן הרמטכ"ל את האפשרות להקפיץ קדימה תא"ל ותיק. שמו של דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן, הועלה כמועמד משמעותי.

אלוף יהודה פוקס. דובר צה"ל
עשוי היה להישאר בוושינגטון. פוקס/דובר צה"ל

לתפקיד ראש אגף המבצעים במקום חליוה נבחר תא"ל עודד בסיוק, השיריונר שמוגדר כאחד התא"לים המבריקים שיש כיום לצה"ל. הוא ממלא בימים אלו בהצלחה מרובה את התפקיד ראש חטיבת התכנון באגף התכנון. בנוסף לכך, יש שורה של תא"לים שממתינים לקידום, כמו ערן ניב, זיו אבטליון, סער צור ועוד.

ראש חטיבת התכנון, אלוף עודד בסיוק, מונה לראש אגף המבצעים בצה"ל. דובר צה"ל
מוגדר כאחד הקצינים המבריקים בצה"ל. בסיוק/דובר צה"ל

יחד עם זאת, יש תפקידים שבהם הרמטכ"ל בחר לא להחליט בשלב זה, כדי לראות כיצד יגיבו אלופי המטכ"ל ותתי-אלופים בכירים להחלטות, והאם חלקם יחליט לפרוש מרצון או שיהיה עליו לקבל את ההחלטות הקשות בעצמו.

מינוי ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל נמצא אף הוא על הפרק, מאחר שקיימת הערכה שאלוף יצחק תורג'מן, שמילא את התפקיד בצורה מוצלחת למרות משבר הקורונה, מתכוון לפרוש. קצין מוערך אחר שעדיין לא התקבלה החלטה בעניינו הוא ראש אגף התקשוב, אלוף ליאור כרמלי, שרבים רואים אותו כמפקד פיקוד מרחבי.

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי ביקר  בעוצבת ״הבשן״ וקיים הערכת מצב עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, מפקד עוצבת ״הבשן״, תת-אלוף רומן גופמן, ומפקדים נוספים, 29 בנובמבר 2020. דובר צה"ל
בעיות בתהליכי קבלת ההחלטות של השיבוצים? כוכבי/דובר צה"ל

רעשי הרקע הללו מצביעים בעיקר על בעיות בתהליכי קבלת ההחלטות של השיבוצים, אחרת אף אחד לא היה מרים גבה על רקע חלק מהמינויים. גם מעל ההכרעה בשאלת הארכת כהונתו של כוכבי לארבע שנים מרחף סימן שאלה. כוכבי סיכם ב-15 בינואר שנתיים לכהונתו, ולא ברור אם יוחלף בשנה הבאה או ימשיך בתפקיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully