וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר העיכובים: הקבינט אישר את מתווה מימון עסקת הענק של חיל האוויר

7.2.2021 / 19:18

המתווה שאושר יכלול הלוואה לטווח ארוך ויכלול רכש של מטוסי קרב, מסוקי תובלה כבדים וחימושים מתקדמים בעלות של מיליארדי דולרים. העסקה נידונה במשך זמן רב, בשל התנגדות האוצר, ואושרה לאחר עיכובים רבים. העסקה תמומן מהלוואה ארוכת טווח, שתידחה לסוף העשור

בווידאו: מטס ההצדעה של חיל האוויר מעל מחנה הריכוז דכאו/צילום: רויטרס, דוברות חיל האוויר

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר הערב (ראשון) למשרד הביטחון ולצה"ל את המתווה למימון עסקת הרכש הענקית של חיל האוויר. המתווה יכלול הלוואה לטווח ארוך ויכלול רכש של מטוסי קרב, מסוקי תובלה כבדים וחימושים מתקדמים בעלות של מיליארדי דולרים.

משרד האוצר הפסיד במאבק מול משרד הביטחון וצה"ל, באישור הקבינט את המתווה למימון עסקת הענק. הוויכוח ביניהם כלל התעקשות של משרד הביטחון לממן את העסקה באמצעות הלוואה ארוכת טווח שתידחה לסוף העשור, הכוללת ריביות גבוהות, בעוד משרד האוצר טען לאי חוקיות של ההלוואה.

לאחר האישור של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והקבינט המדיני-ביטחוני, הצבא קיבל אור ירוק לבחור במסגרת התקציב את מסוק התובלה הכבד העתידי בין הצ'ינוק למסוק ch53k. שר הביטחון בני גנץ דרש מחיל האוויר להציג בפניו את האפשרות לכלול בתמהיל את מטוס הV-22. לפי גורמי ביטחון, חיל האוויר יציג את ההמלצות בהתאם לתקציב בשבוע הבא. עוד הוחלט, כי במסגרת המימון ירכוש חיל האוויר טייסת נוספת של מטוסים חמקנים F-35, וכן חימושים מתקדמים.

V-22. -, אתר רשמי
המתווה למימון העסקה הענקית אושרה. מטוס הV-22/אתר רשמי, -

העסקה, הכוללת רכישת טייסות קרב מסוג F-35 ו-F-15, מטוסים מתדלקים מסוג KC-46, מסוקי תובלה כבדים שזהותם טרם הוכרעה וחימושים מתקדמים, צברה תאוצה מצד משרד הביטחון בשבועות האחרונים. לטובת מימונה, המשרד ביקש לדחות פירעון הלוואה קודמת משנת 2021 לשנת 2028 - אך באוצר התנגדו בטענה כי המהלך עלול להוביל לחוב של מיליארדי דולרים שיחרגו מהתקציב העומד לרשות משרד הביטחון.

בשנת 2014 נאלץ משרד הביטחון לבקש הלוואה חיצונית למימוש עסקת טייסות מטוסי החמקן על חשבון סיוע אמריקני עתידי, ומאז סובל מבעיית מימון חריפה. משרד האוצר אישר אז את ההלוואה ונתן לכך ערבויות, אך לאחר שמשרד הביטחון העלה את המודל הנוכחי, שיגדיל את ההלוואה הקיימת, החליטו במשרד האוצר להתנגד נחרצות.

ההתנגדות נבעה מכך שב-2028 יסתיים החוזה לסיוע הביטחוני האמריקני, הנאמד ב-3.8 מיליארד דולרים בשנה. באוצר חששו כי אם הממשל האמריקני יחליט לקצץ בתקציב, ישראל תהיה זו שתצטרך לגשר על הפערים הכספיים ולממש את הערבות במיליארדי דולרים, תוך חריגה מתקציב המדינה. עם זאת, היום אושר המתווה שאותו הציעו במערכת הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully