וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהיר מול היציב: חיל האוויר לקראת הכרעה על המסוק שיחליף את היסעור

6.8.2020 / 22:03

במהלך חודש ספטמבר הקרוב יכריע מפקד חיל האוויר לגבי זהות מסוק התובלה הכבד שישמש את צה"ל בעתיד. במשרד הביטחון ובצה"ל מעריכים כי העלות הגבוהה של ה-CH53K לעומת הצ'ינוק משמעותית בבחירת המחליף, על אף שבחינה באמצעות בינה מלאכותית החמיאה לדגם הראשון

בווידאו:שר הביטחון בביקור בבסיס נבטים לקראת הגעת מטוסי החמקן החדשים/צילום: דובר צה"ל

קציני חיל האוויר, אגף התכנון ומנהל הרכש במשרד הביטחון קיימו בשבועות האחרונים דיונים בשיחות וידאו עם מקביליהם האמריקנים על עסקת רכש מסוקי התובלה הכבדים. בשנה האחרונה בוחנים בחיל שני סוגי מסוקים כבדים שיחליפו את היסעור הוותיק: מסוק הצ'ינוק תוצרת חברת בואינג, ומסוק ה-CH53K תוצרת חברת לוקהיד מרטין-סיקורסקי.

לוואלה! NEWS נודע כי במהלך חודש ספטמבר 2020 יכריע מפקד חיל האוויר לגבי זהות מסוק התובלה הכבד שישמש את צה"ל בעתיד ויעביר את המלצתו בנושא למטה הכללי. עוד נודע כי הדיונים עסקו בכמה נושאים משמעותיים: מחיר המסוקים בכפוף לשינויים והשיפורים שבצה"ל ביקשו לבחון לשנות או לשפר, עלויות אחזקה של המסוקים בהתאם להיקף פעילות המבצעית של חיל האוויר, שמפעיל את סדר הכוחות המסוקים למשימות העברת כוחות בהיקפים גדולים (כמה לוחמים וציוד עולים על כל מסוק - א"ב), עלויות החלפים לאורך של עשרות שנים בעתיד ועלויות הסימולטורים (מאמנים) עבור אנשי צוות האוויר והמערך הטכני שמהווים חלק בלתי נפרד מהעסקה.

גורמים ביטחוניים שבקיאים בתהליך רכש המסוקים הצביע על שני דגשים מרכזיים בתהליך הרכש - המסלול הפיננסי למימון העסקה ורכש גומלין במסגרת העסקה של ארצות הברית בישראל.

אינפו מסוק סיקורסקי לוקהיד-מרטין CH53K. עיבוד תמונה, אתר רשמי
אינפו מסוק סיקורסקי לוקהיד-מרטין CH53K/אתר רשמי, עיבוד תמונה

"המצב התקציבי בישראל בכלל ובמערכת הביטחון בפרט ברור וידוע לכל, ולכן המסלול הפיננסי שילווה את עסקת הרכש, פריסת התשלומים, הריביות ועוד הוא חלק חשוב מאוד בהחלטות שלנו", אמר גורם ביטחוני. לדבריו, "עלות כל מסוק בחישוב עלויות האחזקה למשך 25 שנה קדימה ישפיעו על היקף המסוקים שמשרד הביטחון וצה"ל יכולים לקנות, ולכן עד שלא נקבל את כל הנתונים לא נוכל להחליט סופית בנושא".

ידוע כי מחיר הרכישה של מסוק CH53K יקר משמעותית לעומת הצ'ינוק, אך עלויות האחזקה לטווח הארוך עשויות להוזיל עלות העסקה - שכן מדובר במסוק חדש וטכנולוגיות תחזוקה מהמתקדמות בעולם. בנוסף לכך, לוואלה! NEWS נודע כי כחלק מתהליך הרכישה, חיל האוויר ביצע בדיקה להערכת היכולות המבצעיות של המסוקים באמצעות תוכנה המבוססת בינה מלאכותית. זאת, בעזרת נתונים שקיבל מיצרניות המסוקים עצמן. לבדיקה, בה נמדדו פרמטרים כמו מהירות טיסה, משקל ואיומים במרחב, העניקו בצה"ל את הכינוי "ביטחון פר דולר".

אינפו מסוק צ'ינוק CH47. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
אינפו מסוק צ'ינוק CH47/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

"בהתחלה היה נראה שהתכונות של המסוקים הן אלו שיכריעו אבל אף אחד לא חשב שיהיו פערים במחירים באופן שישפיע על תהליך קבלת ההחלטות", הסביר גורם נוסף הבקיא בפרטים. הצבא הגרמני בעצמו בוחן את המסוקים ומתלבט. להבנתנו דוח חקר ביצועים שלהם והמערכות השונות על המסוקים לא פחות עבה מהדוחות של צה"ל".

במשרד הביטחון וצה"ל רצו מאוד לסיים את העסקה כבר לפני כמה חודשים כדי להספיק ולחתום הרבה לפני מועד הבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר. ואולם מאז חלו עיכובים משמעותיים, בין היתר בגלל התפשטות נגיף הקורונה בישראל ובארצות הברית באופן שמנע מפגשים ושיחות שיש קושי לנהל בווידאו או בטלפון.

המסוקים מתעכבים, 4 חמקנים בדרך

מלבד הרכש העתידי, השבוע אמורים לנחות בישראל ארבעה מטוסי קרב חמקניים מסוג "אדיר" (F-35), שייקלטו בחיל האוויר אחרי התאמות ושיפורים שבוצעו בהם לפי דרישות צה"ל. ללא ארבעת המטוסים, נכון להיום יש 20 מטוסי "אדיר" מתוך עסקת המיליארדים לרכש 50 מטוסי חמקן שמתחלקים בין שתי טייסות: "נשר הזהב", שהחלה לקלוט את המטוסים מהדור החמישי כבר בדצמבר 2016, ו"אריות הדרום", שנפתחה בינואר 2020 והחלה לקלוט מטוסי "אדיר". הטייסת עדיין מבצעית.

שר הביטחון בני גנץ סייר בבסיס נבטים יחד עם מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין.. אריאל חרמוני, דוברות משרד הביטחון, אתר רשמי
גנץ בסיור בבסיס נבטים, בשבוע שעבר/אתר רשמי, אריאל חרמוני, דוברות משרד הביטחון

בשבוע שעבר ביקר שר הביטחון בני גנץ בבסיס חיל האוויר בנבטים כאורחו של מפקד החיל אלוף עמיקם נורקין. מפקדים בכירים ומפקדי טייסות ה"אדיר", סקרו בפני שר הביטחון את תהליכי בניין הכוח, החימושים המסווגים של מטוסי החמקן והתרומה הגדולה שלו למערכה שבין המלחמות והמוכנות למלחמה הגדולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully