וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים במערכת הביטחון: איראן תעכב את חידוש המו"מ על הסכם הגרעין עד לסוף השנה

20.6.2021 / 6:30

הגורמים העריכו כי משך הזמן יאפשר לישראל להפעיל לחץ על הממשל לבחון חלופות לחזרה להסכם. עוד העריכו הגורמים כי ארה"ב תתקשה להביא את האיראנים למו"מ בשל השיפור במצב הכלכלי באיראן. כוכבי יצא לוושינגטון ויבקש את הרחבת שיתוף הפעולה עם צבא ארה"ב בהגנה מול טהראן

גורמים בכירים במערכת הביטחון מעריכים כי בזמן שארצות הברית חותרת באופן מוצהר, ובניגוד לעמדת ישראל, לחזרה להסכם הגרעין משנת 2015, ולשפר אותו רק בהמשך - פועל המנהיג העליון באיראן עלי חמינאי לעכב בכוח את המשא ומתן על פרויקט הגרעין.

במערכת הביטחון מעריכים כי חמינאי פעל לפני הבחירות לנשיאות באיראן, ובמיוחד כעת, כדי לאפשר לנשיא הנבחר איברהים ראיסי - הנודע כשמרן - להיכנס לתפקידו וללמוד את הקו התקיף שאימץ משטר האייתולות בשנים האחרונות. ראיסי ייכנס לתפקידו באוגוסט.

בשיחות סגורות, אמרו בכירים אמריקנים לשר הביטחון בני גנץ שהם עדיין סבורים כי נכון לחזור להסכם הגרעין הקודם, ורק לאחר מכן לחתום על הסכם משופר. גנץ השיב באותן שיחות סגורות כי הדרך להסכם חשובה לא פחות, והוסיף: "חייבים לשלב איום צבאי אמין נגד איראן כחלק מהדיפלומטיה. גם כשרואים בו מוצא אחרון".

בהתאם לכך, העריכו גורמי ביטחון כי התפתחות במשא ומתן יכולה להתבצע רק לקראת סוף שנת 2021 - משך זמן שיאפשר לישראל להפעיל לחץ על ממשל ביידן. עוד העריכו הגורמים כי ארצות הברית תתקשה להביא את האיראנים למשא ומתן בטווח הקרוב, מאחר והמצב הכלכלי באיראן השתפר משמעותית בגיבוי רוסיה ומדינות נוספות.

נשיא איראן היוצא רוחאני ונשיא איראן הנבחר ראיסי נפגשים, 19 ביוני 2021. רויטרס
הנשיא הנבחר צפוי לאמץ את הקו התקיף של המשטר. ראיסי עם הנשיא היוצא רוחאני, אתמול/רויטרס

גנץ והרמטכ"ל, אביב כוכבי, מעריכים כי ניתן לשפר משמעותית את שיתוף הפעולה האזורי עם מדינות ערביות סוניות מתונות עמן ישראל חתמה על הסכמי נורמליזציה, כמו גם עם מדינות ערביות שטרם חתמו על הסכמים. זאת, בשל התפשטות האלימות האיראנית במזרח התיכון, הפוגעת ביציבות של כולן. רק בחודש האחרון ספגו מספר מדינות התקפות טרור מצד כוח קודס האיראני ושליחיו, בהן ארצות הברית בעיראק.

לוואלה! נודע כי מפקדת סנטקום (מפקדת פיקוד המרכז) של צבא ארצות הברית הגבירה בחודשיים האחרונים את קצב התיאום והמפגשים הצבאיים בין צבאות ארצות הברית, ישראל, מצרים, ירדן, מדינות מהמפרץ, קפריסין ויוון. אולם, במשרד הביטחון ובצה"ל פועלים להרחבת שיתוף הפעולה בין מדינות ערביות נוספות לישראל בהגנה נגד איראן.

עוד בוואלה!

פיקח על אלפי הוצאות להורג: "לחקור את ראיסי על פשעים נגד האנושות"

לכתבה המלאה
הרמטכ"ל, אביב כוכבי 8 בינוי 2021. ראובן קסטרו
שיתופי הפעולה בהגנה נגד איראן יעמדו במרכז הנסיעה שלו לארה"ב. כוכבי, החודש/ראובן קסטרו

שיתופי הפעולה בהגנה נגד איראן יעמדו במרכז המטרות החשובות של הרמטכ"ל, שטס הלילה (ראשון) לביקור מקצועי בארצות הברית, כאורחו של יו"ר המטות המשולבים, הגנרל מארק מילי. על הפרק תהיה הרחבת השותפות בהחלפת מידע מודיעיני ופעילות מבצעית בהגנה. בראייתו של כוכבי יש לחזק ולהדק את הקשר בין צה"ל למפקדת סנטקום (האחראית על מדינות המזרח התיכון), אליה עבר צה"ל רק לאחרונה מהאחריות תחת מפקדת יוקום (האחראית על מדינות אירופה).

מדובר בשוני עצום, שכן בכוחה של סנטקום לחבר בין צה"ל לצבאות של מדינות ערביות נוספות, בראשן סעודיה, שטרם חתמה על הסכם נורמליזציה עם ישראל. זאת, ברקע הפרסומים על נסיגה אפשרית של כוחות צבא ארצות הברית מהאזור.

בתוך כך, בצה"ל מתגאים באימון המשותף עם טייסי הצבא של איחוד האמירויות בכרתים לפני יותר מחודש, שללא מעורבות אמריקנית והסכמי אברהם לא היה יוצא אל הפועל. גורמים במערכת הביטחון עוד טוענים כי אימונים נוספים מתבשלים בקנה - אך מטרת העל היא שיתוף פעולה בהגנה נגד איראן וחיזוק קשר עם צבאות כמו מרוקו, סעודיה, סודן ומדינות נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully