וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות באיראן: איש הדת איברהים ראיסי ניצח במרוץ לנשיאות

עודכן לאחרונה: 20.6.2021 / 8:23

ראש מערכת המשפט, המקורב לחמינאי, גבר על שלושת המועמדים האחרים במרוץ שהיה ידוע מראש אחרי פסילת נציגים בולטים מהמחנה המתון. רק כ-47% הצביעו, השיעור הנמוך ביותר אי-פעם אך חמינאי היה מרוצה: "ניצחון על תעמולת האויב" ראיסי: "לכולם יהיה חלק בהקמת הממשלה החדשה"

בווידאו: בחירות באיראן/צילום: רויטרס

ראש מערכת המשפט של איראן, איברהים ראיסי, ניצח בבחירות לנשיאות - כך דיווחה הבוקר (שבת) הטלוויזיה הרשמית במדינה, אחרי ספירת רוב הקולות. ראיסי, המקורב למנהיג העליון עלי חמינאי, קיבל עד כה 17.8 מיליון קולות, כשהוא מוביל בפער ניכר על שלושת המועמדים שנותרו במרוץ. עוד לפני ההודעה על ניצחונו, שלושת יריביו, בהם נגיד הבנק המרכזי לשעבר עבד נאסר המתי, היחיד שזוהה עם המחנה המתון, הכירו בהפסדם ובירכו אותו.

ראיסי הודה לחמינאי על "שהכשיר את הקרקע כך שלכל האזרחים יהיה חלק ביצירת הממשלה החדשה". בהמשך הוא נועד עם הנשיא היוצא חסן רוחאני, שבירך מוקדם יותר את "נבחר העם" מבלי לציין במי מדובר, מאחר שהספירה לא הסתיימה. ראיסי ייכנס לתפקידו באוגוסט.

המשטר עודד את האזרחים לצאת ולהצביע, מחשש ששיעור הצבעה נמוך יפגע בלגיטימציה שלו - אך כ-47% בלבד מ-59 מיליון בעלי זכות הבחירה טרחו לצאת לקלפיות, השיעור הנמוך ביותר אי-פעם. חלקים באופוזיציה ובמחנה המתון החרימו את הבחירו, משום שלטענתם הן הוכרעו מראש לטובת ראיסי עם פסילתם של מועמדים מתונים יותר בידי מועצה הנשלטת בידי נאמני המנהיג העליון.

למרות זאת, חמינאי היה שבע רצון ואמר כי שיעור ההצבעה הראה את "תמיכת הציבור בממסד" וכי זהו ניצחון על "תעמולת האויב".

המועמד לנשיאות איראן איברהים ראיסי מצביע בקלפי בטהראן. 18 ביוני 2021. רויטרס
אחראי לאלפי הוצאות להורג. הנשיא הנבחר, ראיסי. אתמול/רויטרס

על ראיסי בן ה-60 הוטלו סנקציות על ידי ארצות הברית, בשל היותו מעורב בפגיעה בזכויות אדם. הוא תומך בהמשך שיחות הגרעין, אך ניצחונו של איש הדת הקיצוני עשוי להקשות על ממשל ביידן, שהבטיח לשים במרכז סדר היום שלו את המאבק בהפרות זכויות אדם בעולם.

"מאזרחי איראן נשללה הזכות לבחור במנהיגים שלהם בבחירות חופשיות והוגנות", מסרה מחלקת המדינה בארצות הברית מוקדם יותר היום, בהתייחסה לפסילתם של המועמדים על ידי מועצת שומרי החוקה.

ניצחונו של איש הדת השיעי עשוי לבשר על מותו הפוליטי של המחנה המתון, הכולל את רוחאני. הוא נחלש בעקבות החלטת נשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין ולהטיל סנקציות על טהראן, אך גורמים איראניים הדגישו כי בחירה בראיסי לא תפגע בשיחות הגרעין. איראן נואשת להסרת הסנקציות על מגזר הנפט והבנקאות שלה, וחמינאי הוא זה שבסופו של דבר יכריע.

עוד בוואלה!

איראן חוששת מאחוז הצבעה נמוך בבחירות מחר: "ראיסי כבר נבחר"

לכתבה המלאה
נשיא איראן היוצא רוחאני ונשיא איראן הנבחר ראיסי נפגשים, 19 ביוני 2021. רויטרס
הנשיא הנבחר לצד הנשיא היוצא. ראיסי לצד רוחאני, היום/רויטרס

ראיסי התמודד בבחירות ב-2017, אז הפסיד בפער גדול לנשיא המכהן רוחאני. הפעם, הוא מיתג את עצמו כמי שייאבק בשחיתות ויטפל במשבר הכלכלי החמור במדינה, שהוחרף בשל הסנקציות האמריקניות ומגיפת הקורונה. הוא נותר אחד מבין שבעה מועמדים בלבד מתוך כ-600 איש שהגישו את שמם ואושרו על ידי מועצת שומרי החוקה. בין הדמויות הבולטות שנפסלו היה יו"ר הפרלמנט לשעבר עלי לריג'אני, שנתפס כיריב המרכזי של ראיסי.

"אני מקווה ששלטונך, בהנהגתו של המנהיג העליון אייתוללה עלי חמינאי, יהפוך את הרפובליקה האסלאמית לגאה, ישפר את כלכלתה ויבטיח את רווחתה ושגשוגה של האומה", בירך הבוקר. המתי, שהיה המועמד היחיד מהמחנה המתון שנותר במרוץ. במהלך הקמפיין, הזהיר נגיד הבנק המרכזי לשעבר כי ניצחונו של ראיסי יוביל לסנקציות נוספות של המערב על איראן.

המתי אף הביע נכונות לשיחות ישירות עם ארצות הברית, אם זו תתמוך ב"דו-קיום חיובי" עם הרפובליקה האסלאמית.

ברכות לראיסי מרוסיה ועד האמירויות

שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, המזוהה עם המחנה המתון, בירך את ראיסי. הוא אמר כי הוא יוביל את איראן היטב וכי כולם יצטרכו לעבוד עמו מעתה ואילך. לדבריו, הפערים בשיחות הגרעין עם מעצמות המערב אינם בלתי ניתנים לגישור וכי הוא מצפה להגיע לתוצאות לפני חודש אוגוסט.

בעלי בריתה של איראן, בהם נשיא סוריה בשאר אסד, בירכו את ראיסי על ניצחונו. גורם בשגרירות רוסיה בטהראן הביע את ברכתו של הנשיא ולדימיר פוטין, שלדבריו מקווה "להמשך פיתוח שיתוף הפעולה הבילטרלי הפורה בין המדינות.

גם איחוד האמירויות הערביות שלחה ברכות לנשיא הנבחר.

ספירת קולות בקלפי בטהראן, איראן, 19 ביוני 2021. רויטרס
פחות ממחצית מבעלי זכות הבחירה טרחו להצביע. ספירת קולות בטהראן, אתמול/רויטרס

ראיסי נהנה מהתמיכה החשובה של משמרות המהפכה, שבמשך השנים התנגדו לכל רפורמות במשטר, דיכאו את ההפגנות והשתמשו במיליציות ברחבי המזרח התיכון כדי להרחיב את השפעתה של איראן.

לפי ארגוני זכויות אדם, הוא אחראי להוצאה להורג של אלפי אסירים פוליטיים בסוף שנות ה-80 ולדיכוי "התנועה הירוקה" שמחתה אחרי הבחירות ב-2009. זמן קצר אחרי שמונה על ידי חמינאי לתפקיד הבכיר של ראש מערכת המשפט ב-2019, ארצות הברית הטילה עליו סנקציות על הפרות זכויות אדם. הוא מעולם לא התייחס למעורבותו באותם אירועים, אך תומכיו מכחישים זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully