וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיקח על אלפי הוצאות להורג: "לחקור את ראיסי על פשעים נגד האנושות"

19.6.2021 / 19:29

ארגוני זכויות אדם גינו את הניצחון של ראש מערכת המשפט של איראן בבחירות לנשיאות, לאור מעורבותו במשפטים שהתנהלו נגד אסירים פוליטיים בשנות ה-80: "תזכורת עגומה לחסינות מדין השוררת מאיראן". פוטין, ארדואן, אסד, חמאס - וגם האמירויות - בירכו, לפיד: "אדם מסוכן"

ניצחונו של ראש מערכת המשפט של איראן, איברהים ראיסי, בבחירות לנשיאות המדינה הוביל היום (שבת) לחידוש הקריאות לחקור את מעורבותו בהוצאה להורג של אלפי מתנגדי משטר בשנות ה-80.

לפי ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, הוא היה אחד מארבעה שופטים שפיקחו על עונש המוות שניתן לכ-5,000 אסירים בשלהי המלחמה עם עיראק."העובדה שאיברהים ראיסי נבחר כנשיא במקום להיחקר על פשעים נגד האנושות על רצח, העלמות כפויות ועינויים, היא תזכורת עגומה לחסינות השוררת באיראן", אמרה מזכ"לית הארגון, אגנס קאלאמרד, בהצרה שמסרה לאחר ההכרזה על ניצחונו של איש הדת השמרן.

איראן מעולם לא הודתה באותן הוצאות להורג המוניות, וראיסי מעולם לא התייחס לטענות על מעורבותו בהן, אף שתומכיו הכחישו זאת.

באמנסטי אף טוענים כי הוא העניק חסינות לגורמים במשטר ובכוחות הביטחון שהואשמו בהרג מפגינים במהלך המחאה של 2019.

נשיא איראן הנבחר איברהים ראיסי. רויטרס
ארה"ב הטילה עליו סנקציות בשל היותו מעורב בפגיעה בזכויות אדם. ראיסי/רויטרס

ארגון משמר זכויות האדם השמיע עמדה דומה. "הרשויות באיראן סללו לאיברהים ראיסי את הדרך לנשיאות באמצעות דיכוי ובחירות לא הוגנות", אמר בהצהרה מייקל פייג', סגן מנהל תחום המזרח התיכון בארגון. "בתור ראש מערכת המשפט המדכאת של איראן, ראיסי פיקח על כמה מהפשעים המרושעים ביותר בהיסטוריה המודרנית של איראן, הדורשים חקירה והעמדה לדין ולא בחירה למשרה רמה".

על ראיסי בן ה-60 הוטלו סנקציות על ידי ארצות הברית, ולא ברור כיצד ניצחונו ישפיע על המשא ומתן. הוא תומך בהמשך שיחות הגרעין, אך ניצחונו של איש הדת הקיצוני עשוי להקשות על ממשל ביידן, שהבטיח לשים במרכז סדר היום שלו את המאבק בהפרות זכויות אדם בעולם.

בישראל, שר החוץ יאיר לפיד אמר כי ראיסי הוא "אדם קיצוני שאחראי למותם של אלפי איראנים".

"בחירתו אמורה לעורר נחישות מחודשת לעצור מיד את תוכנית הגרעין האיראנית ולשים סוף לשאיפותיה האזוריות ההרסניות", צייץ.

תומכיו של נשיא איראן הנבחר איברהים ראיסי חוגגים בטהראן, 19 ביוני 2021. רויטרס
תומכיו של ראיסי בטהראן, היום/רויטרס

מנגד, בעלי בריתה של איראן, מסוריה וחיזבאללה ועד חמאס והג'יהאד האסלאמי, שלחו את ברכותיהם לראיסי, שייכנס לתפקידו באוגוסט. רוסיה מסרה את ברכתו של הנשיא ולדימיר פוטין, המקווה "להמשך פיתוח שיתוף הפעולה הבילטרלי הפורה בין המדינות".

גם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן שלח מכתב לראיסי ובו כתב: "אני מאמין כי שיתוף הפעולה בין המדינות שלנו יתחזק במהלך נשיאותך, ואני מוכן לעבוד איתך".

גם עיראק, איחוד האמירויות הערביות, עומאן וכווית שלחו ברכות לאיראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully