וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב מסיגה כוחות ומערכות הגנה מהמזרח התיכון

19.6.2021 / 8:02

בוול סטריט ג'ורנל דווח על החלטת ממשל ביידן לצמצם משמעותית את הנוכחות באזור על מנת להתמקד בסין וברוסיה. הפנטגון יוציא סוללות פטריוט מסעודיה ומעיראק, המתמודדות עם מתקפות של כוחות פרו-איראניים, מתוך הנחה שהסיכון למלחמה עם איראן נמוך

ארצות הברית מצמצמת משמעותית את מספר מערכות ההגנה מפני טילים שלה במזרח התיכון, כחלק מהמדיניות להתמקדות יתרה באיומים מסין ומרוסיה - כך דווח אמש (שישי) בוול סטריט ג'ורנל מפי גורמים בממשל ביידן.

כשמונה סוללות פטריוט יוצאו מערב הסעודית, עיראק וכווית, וכך גם מערכת ההגנה המתקדמת Thaad, הפרוסה בערב הסעודית, יחד עם מאות חיילים שהוצבו כדי לתפעל את הסוללות. בנוסף לכך, ארצות הברית תוציא מהאזור מטוסי קרב וציוד צבאי אחר.

הנסיגה המואצת מהמזרח התיכון נלווית לסיום הנוכחות האמריקנית באפגניסטן אחרי שני עשורים של מלחמה, ולסדר העדיפויות של הממשל החדש, הרואה בסין את האיום העיקרי על אמריקה ולא את המלחמה בטרור או את איראן.

וושינגטון מתמקדמת במשא ומתן עם טהראן על חזרה להסכם הגרעין, ולכן בפנטגון מעריכים כי יש סיכון קטן למלחמה בהשוואה לימים של ממשל טראמפ.

מערכת טילי פטריוט פרוסה בכווית. רויטרס
ארה"ב משנה את ההיערכות הגלובלית שלה. סוללות פטריוט בכווית/רויטרס

המהלך לצמצום הכוחות התחיל מוקדם יותר החודש, בשיחת טלפון בין שר ההגנה לויד אוסטין ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ב-2 ביוני. בשיחה, לפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, עדכן אוסטין את הנסיך על הנסיגה המתוכננת, שרובה מערב הסעודית.

סוללות הפטריוט הוצבו בעיראק בינואר 2020 בעקבות מתקפת הטילים של איראן על כוחות אמריקניים במדינה בתגובה לחיסול מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בבגדאד. הסוללות בערב הסעודית נפרסו לאחר מתקפת מל"טים איראנית על מאגרי נפט בממלכה בספטמבר 2019.

הפטריוט לא מגנות מפני מתקפות מל"טים, שבהם מצוידים החות'ים בתימן והמיליציות השיעיות בעיראק, אך הם פרסו מטריית הגנה על הכוחות האמריקניים מפני איום הטילים הבליסטיים של איראן. גורם ביטחוני בכיר אמר לוול סטריט ג'ורנל כי עתה היקף הכוחות באזור ישוב לסדר גודל שגרתי יותר. תחת הממשל הקודם, פרס צבא ארצות הברית מערכות הגנה, חיילים, מטוסי קרב וספינות קרב כדי לתמוך במדיניות "הלחץ המקסימלי" על איראן.

עם זאת, הגורמים ציינו כי הנוכחות הצבאית הזו לא הרתיעה את איראן או את שלוחיה ובמקביל ערב הסעודית שיפרה בעצמה את יכולות ההגנה שלה מפני טילים. בנוסף לכך, המערכות נשחקו משנים רבות של שימוש וזקוקות לתחזוקה ושדרוגים בארצות הברית.

עוד בוואלה!

פוטין הכחיש את הדיווח על מכירת מערכת לווין לאיראן: "פייק ניוז"

לכתבה המלאה
לויד אוסטין, שר ההגנה האמריקני, 17 ביוני 2021. רויטרס
התניע את המהלך. שר ההגנה אוסטין/רויטרס

"מה שאנחנו רואים הוא היערכות מחדש על פי סדר עדיפויות אסטרטגי", אמר גורם בכיר, שהדגיש כי מדובר רק בחלק מהיקף הכוחות האמריקניים במזרח התיכון. "עדיין יש לנו עשרות אלפי חיילים באזור, עדיין יש לנו כוחות בעיראק ובסוריה, הכוחות האלו לא עוזבים. עדיין יש לנו בסיסים במדינות המפרץ, הם לא נסגרים, עדיין יש נוכחות משמעותית ודריכות משמעותית באזור".

גורם בכיר בבית הלבן אמר כי חלק מהכוחות והציוד שיוצא מאפגניסטן יתפרס מחדש במזרח התיכון כדי להגיב על האיומים באזור.

הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית, האחראי על הכוחות במזרח התיכון ואפגניסטן, סירב להגיב לדיווח, כמו גם גורמים במדינות המושפעות מהמהלך.

אנשי ממשל לשעבר שהיו מעורבים בהחלטות להגדיל את הנוכחות הצבאית באזור אמרו כי הנסיבות השתנו מאז. "לאור השיפור ביכולות ההגנה של ערב הסעודית, והרצון של א רצות הברית לפתור את המתיחות עם איראן באמצעים דיפלומטיים, ההחלטה הזו הגיונית", אמרה לוול סטריט ג'ורנל קתרין ווילברגר, לשעבר יועצת של שר ההגנה תחת ממשל טראמפ וכיום חברה במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב. "האם יש יותר סיכון? כן, אבל מדובר בניהול הסיכון, לא בחיסול הסיכון".

"רוסיה וסין ינסו לנצל את השינויים"

ממשל ביידן עומד לגבש את המדיניות סביב הפריסה הצבאית בעולם בחודש הבא, אך הפנטגון כבר החל בהזזת כלים בלוח השחמט העולמי כדי לממש את מטרתו לבלימת סין ורוסיה.

סוללות הפטריוט, שהביקוש אליהן גוברת בשנים האחרונות, לא בהכרח ייפרסו באזור אסיה והפסיפיק, אך החזרתן לארצות הברית לצורך עבודות תחזוקה ושחרור הכוחות המפעילים אותן ומגנים עליהן יאפשר לצבא להתמקד במקומות אחרים בעולם.

זאת הפעם השנייה השנה שבה ארצות הברית מסיגה סוללות פטריוט מהמזרח התיכון. באביב האחרון הוציא הצבא האמריקני לפחות שלוש סוללות מערב הסעודית והחל לשקול את הוצאת המערכת המתקדם Thaad.

חלק מהגורמים ציינו כי רוסיה וסין, שמרחיבות את השפעתן הצבאית והכלכלית במזרח התיכון, עשויות לראות בנסיגה כהזדמנות להרחיב את יעדיהן. עם זאת, גורמי ביטחון אמריקניים ציינו את המעורבות הנרחבת של ארצות הברית באזור, כולל מכירות נשק, שיתוף פעולה ביטחוני, תרגילים צבאיים משותפים והמשך הנוכחות של חיילים אמריקנים בשטח.

"כן, רוסיה וסין ינסו לנצל את השינויים כדי לשלוח מסר ולפיו אי אפשר לסמוך על ארצות הברית", אמר גורם ביטחוני. "המציאות היא שאף אחת מהן לא הולכת להחליף את ארצות הברית ואת מה שאנחנו מספקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully