וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן בוחרת נשיא: ראיסי צפוי לנצח, הרוב יישארו בבית

עודכן לאחרונה: 18.6.2021 / 18:05

ראש מערכת המשפט המקורב לחמינאי הוא הפייבוריט להחליף את רוחאני, ומולו עומד נגיד הבנק לשעבר התומך בדו-שיח עם ארה"ב. המשטר חושש משיעור הצבעה נמוך שיפגע בלגיטימיות שלו, אחרי שנים של משבר כלכלי ודיכוי פוליטי. "כל קול חשוב לעתיד המדינה", אמר חמינאי

בווידאו: תושבים רבים צפויים להחרים את הבחירות באיראן בגלל המצב הכלכלי/צילום: רויטרס

אזרחי איראן מצביעים היום (שישי) בבחירות לנשיאות שבהן צפוי לנצח ראש מערכת המשפט איברהים ראיסי, מקורבו של המנהיג העליון עלי חמינאי, כשרבים צפויים להישאר בבית בשל תסכולם מהמצב הכלכלי והמשטר.

"כל קול חשוב, בואו והצביעו ובחרו את הנשיא שלכם, זה חשוב לעתיד המדינה", אמר חמינאי אחרי שפתח את הקלפיות בטהראן הבוקר.

ראיסי, שנחשב כמי שעשוי לרשת את המנהיג העליון ביום מן הימים, הוא הפייבוריט לרשת את הנשיא היוצא חסן רוחאני שאינו יכול להתמודד שוב אחרי שמיצה את מכסת שתי הקדנציות. "אני קורא לכולם, ללא קשר להשקפתו הפוליטית, להצביע", אמר ראיסי אחרי שהצביע. "התסכול של עמנו על הליקויים הוא אמיתי, אבל אם זו הסיבה לאי-השתתפות, זו טעות".

יריבו המרכזי של ראיסי הוא נגיד הבנק המרכזי לשעבר עבד נאסר המתי, המועמד המתון היחיד שנותר במרוץ שהצטמצם לארבעה בלבד בימים האחרונים, בהם שני מועמדים נוספים מהמחנה השמרני-נצי. הוא הזהיר כי ניצחונו של ראש מערכת המשפט יוביל לסנקציות נוספות של המערב. במהלך הקמפיין, הוא הביע נכונות לשיחות ישירות עם ארצות הברית אם זו תתמוך ב"דו-קיום חיובי" עם הרפובליקה האסלאמית.

הטלוויזיה הרשמית דיווחה על תורים ארוכים מחוץ לקלפיות בכמה ערים, והן ייסגרו בשעה 19:30 (22:30 שעון ישראל). יותר מ-59 מיליון אזרחים בעלי זכות הצבעה, והתוצאות צפויות להתפרסם מחר.

המועמד לנשיאות איראן איברהים ראיסי מצביע בקלפי בטהראן. 18 ביוני 2021. רויטרס
תחת סנקציות אמריקניות. ראיסי בקלפי בטהראן, היום/רויטרס

המשטר חושש משיעור הצבעה נמוך שיפגע בלגיטימיות שלו, במקביל לקיום שיחות הגרעין עם המעצמות על חזרת ארצות הברית להסכם והסרת הסנקציות מאיראן. סקרים רשמיים הראו כי שיעור ההצבעה עשוי להיות 44% בלבד, נמוך משמעותית ממערכות בחירות קודמות.

המשטר האסלאמי נשען על הציבור הדתי כבסיס התמיכה שלו. ווהיד, נגר בן 49 מטהראן, אמר כי "אני אצביע משום שהמנהיג שלי רוצה". הוא אמר כי הוא מתכנן להצביע לראיסי. בקלפי בעיירה בדרום המדינה, מוחמד, מצביע בן 32, אמר כי "למען האמת, אף אחד מהם, אבל הנציג שלנו בפרלמנט אמר שאנחנו צריכים להצביע לראיסי כדי שהכול ישתפר".

מנגד, מתנגדי משטר וכן פוליטיקאים מהמחנה הרפורמיסטי ואפילו הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינז'אד - שהתמודדותו נפסלה - קראו להחרים את הבחירות. שהדי, פעילה למען זכויות אדם בת 32, אמרה כי היא לא תלך לקלפי משום שאף אחד מהמועמדים "לא מעניק לנו תקווה".

פארזנה, בת 58 מהעיר יזד שבמרכז המדינה, אמרה כי "ההצבעה שלי היא 'לא' גדול לרפובליקה האסלאמית". לדבריה, בניגוד לדיווחים בטלוויזיה הרשמית, "הקלפיות כאן כמעט ריקות לגמרי".

נשים בקלפי בטהראן, איראן, 18 ביוני 2021. רויטרס
בסיס התמיכה של המשטר הוא הציבור הדתי. קלפי בטהראן, היום/רויטרס

ניצחונו של איש הדת השיעי עשוי לבשר על מותו הפוליטי של המחנה המתון, הכולל את רוחאני. הוא נחלש בעקבות החלטת נשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין ולהטיל סנקציות על טהראן, אך גורמים איראניים הדגישו כי בחירה בראיסי לא תפגע בשיחות הגרעין. איראן נואשת להסרת הסנקציות על מגזר הנפט והבנקאות שלה, וחמינאי הוא זה שבסופו של דבר יכריע.

"האתגר המרכזי של ראיסי יהיה הכלכלה. בלתי נמנע שתפרוץ מחאה אם הוא לא יצליח לרפא את המשבר הכלכלי", אמר גורם בממשלה. המשטר זקוק לאחוז הצבעה גבוה כדי לחזק את הלגיטימיות שלו, שנפגעה אחרי גלי הפגנות נגד המצב הכלכלי והדיכוי הפוליטי מאז 2017.

ראיסי נהנה מהתמיכה החשובה של משמרות המהפכה, שבמשך השנים התנגדו לכל רפורמות במשטר, דיכאו את ההפגנות והשתמשו במיליציות ברחבי המזרח התיכון כדי להרחיב את השפעתה של איראן.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע בקלפי בטהראן. 18 ביוני 2021. רויטרס
קורא לאזרחים להגיע לקלפיות. חמינאי מצביע בטהראן, היום/רויטרס

ראיסי, איש דת מדרג ביניים, תומך בשיחות הגרעין עם המעצמות, אך בדומה לחמיאני הוא חשדן כלפי כל פיוס עם המערב. הוא טוען כי רק ממשלה חזקה תוכל ליישם את חידוש הסכם הגרעין.

לפי ארגוני זכויות אדם, הוא אחראי להוצאה להורג של אלפי אסירים פוליטיים בשנות ה-80 ולדיכוי "התנועה הירוקה" שמחתה אחרי הבחירות ב-2009.

זמן קצר אחרי שמונה על ידי חמינאי לתפקיד הבכיר של ראש מערכת המשפט ב-2019, ארצות הברית הטילה עליו סנקציות על הפרות זכויות אדם. הוא מעולם לא התייחס למעורבותו באותם אירועים, אך תומכיו מכחישים זאת. ניצחונו עשוי להקשות על ממשל ביידן, שהבטיח לשים במרכז סדר היום שלו את המאבק בהפרות זכויות אדם בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully