וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מבהירה: האיסור של חמינאי על נשק גרעיני עוד בתוקף

משרד החוץ הסתייג מדבריו של שר המודיעין, שרמז כי טהראן עשויה לפנות בנתיב זה אם לא יוסרו הסנקציות האמריקניות מעליה. "הפתווה של המנהיג העליון עדיין תקפה"

בווידאו: חמינאי מבהיר שאיראן תקיים את הסכם הגרעין, רק אם ארה"ב תסיר את הסנקציות/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

איראן הבהירה היום (שני) שוב כי המדיניות הרשמית שלה עדיין אוסרת על פיתוח נשק גרעיני, בעקבות דבריו של שר המודיעין, מחמוד עלווי. דובר משרד החוץ אמר במסיבת עיתונאים כי "העמדה של איראן לא השתנתה" וכי תכנית הגרעין שלה "תמיד הייתה למטרות אזרחיות ותישאר כזו".

הוא ציין את הפתווה שהוציא המנהיג העליון, עלי חמינאי, האוסרת על כלי נשק להשמדה המונית, ואמר כי "היא עדיין בתוקף". איראן חשפה בפומבי את דבר קיומה של הפתווה ב-2010, ואמרה שהיא הוצאה קודם לכן, על רקע מתיחות עם המערב באותה תקופה סביב תכנית הגרעין שלה.

הפתווה של חמינאי הגדירה את כלי הנשק הללו "חראם", והרפובליקה האסלאמית מרבה להזכיר את פסק ההלכה הזה בתור הוכחה לכוונותיה וסתירה לטענות המערב ולפיה היא עסקה בעבר בפעילות גרעינית צבאית.

מנהיגה הרוחני של איראן, עלי חמינאי במהלך פגישתו עם מארגני האירוע לציון שנה לחיסולו של קאסם סולימאני בטהראן 16 בדצמבר 2020. רויטרס
הפתווה פורסמה עוד ב-2010. חמינאי/רויטרס

עם זאת, דבריו של עלווי, שנמצא תחת פיקודו הישיר של חמינאי, עוררו דאגה במערב ובארצות הברית בפרט, שהביעה "דאגה רבה" מכך ואמרה כי האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, שבה איראן חתומה, אוסרת עליה לפתח נשק גרעיני. איומו של השר לא תרם לקידום השיחות התקועות בין טהראן לוושינגטון, כשכל צד מתבצר בעמדתו.

איראן דורשת את הסרת הסנקציות כתנאי לקיום התחייבויותיה בהסכם הגרעין, ואילו ממשלו של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, מבהיר כי לא יעשה זאת לפני שהיא תחדול מהפרותיה הרבות שבהן החלה בתגובה לפרישה החד-צדדית של הנשיא הקודם, דונלד טראמפ.

עלווי ספג ביקורת גם מסוכנות הידיעות השמרנית תסנים, שאמרה כי אלו "דברים מתמיהים" שעלולים לגרום ל"השלכות חמורות מאוד". במאמר מערכת נכתב כי הפתווה של חמינאי לא נועדה "לפייס" את המערב, אלא להראות שפיתוח נשק גרעיני מנוגד ל"אופיה של הרפובליקה האסלאמית".

"הדברים האלו מנוגדים לחלוטין לאינטרסים הלאומיים משום שהם יכולים לחזק את אמצעי הלחץ של המערב במשא ומתן, ויתרה מכך, להעניק משנה תוקף לעמדה הלא צודקת של אמריקה נגד איראן", נכתב בתסנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully