וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן סלמאן במסר מפויס לאיראן: "אנחנו רוצים ביחסים טובים"

עודכן לאחרונה: 28.4.2021 / 17:50

יורש העצר הסעודי אמר כי שגשוגה של הרפובליקה האסלאמית יתרום לאזור ולעולם כולו, והביע תקווה לשיקום היחסים שנותקו ב-2016. זאת אחרי דיווחים על שיחות חשאיות בין האויבות המרות ועל רקע מאמצי ממשל ביידן לשוב להסכם הגרעין

בווידאו: יורש העצר הסעודי נוקט בטון פייסני כלפי איראן/צילום: רויטרס

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, הביע טון מפויס ביחס לאיראן, ואמר כי הוא מעוניין ביחסים טובים עם הרפובליקה האסלאמית. זאת אחרי דיווחים על שיחות חשאיות בבגדאד בין נציגים משתי האויבות המרות, שניתקו את היחסים ב-2016 אחרי שמפגינים איראני הסתערו על נציגויות סעודיות בעקבות הוצאתו להורג של מטיף שיעי בממלכה.

"אין היא מדינה שכנה, ואנחנו רק רוצים יחסים טובים ומיוחדים עם איראן", אמר הנסיך בריאיון ששודר אתמול בערב. "אנחנו לא רוצים שהמצב עם איראן יהיה מתוח. להיפך, אנחנו רוצים שאיראן תצמח ותדחוף את האזור והעולם לעבר שגשוג". הוא הוסיף כי ריאד עובדת יחד עם שותפיה באזור ובעולם כדי למצוא פתרונות ל"התנהגותה השלילית" של טהראן.

יורש העצר לא הזכיר שום משא ומתן עם איראן, אך נמנע מלתקוף אותה בחריפות כפי שנהג בעבר, בעת שהאשים אותה בערעור היציבות האזורית בשל תמיכתה בחות'ים בתימן, בחיזבאללה בלבנון ובמיליציות השיעיות בעיראק.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בראיון בריאד, 27 באפריל 2021. רויטרס
הביע תמיכה במשא ומתן עם המורדים החות'ים בתימן. בן סלמאן/רויטרס

השיחות החשאיות בין ריאד לטהראן נחשפו בשבוע שעבר על ידי העיתון פייננשל טיימס. מי שמתווך בין ערב הסעודית לאיראן הוא ראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-כאזימי, שארצו גובלת בשתי המדינות. גורם דיפלומטי מערבי אמר בעילום שם כי הוא "תודרך מראש" על המאמצים לשיפור היחסים והפחתת המתיחות.

באופן רשמי, ריאד הכחישה את קיומן של השיחות, בעוד שטהראן התבטאה באופן מעורפל כשהסתפקה בכך שהיא "תמיד מברכת" על דיאלוג עם הממלכה הסונית.

המגעים מתקיימים בזמן שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מנסה להחיות את הסכם הגרעין, שממנו פרש קודמו בתפקיד דונלד טראמפ. ביידן אף הפסיק את התמיכה בקואליציה הסעודית הנלחמת במורדים החות'ים בתימן, בניסיון לעודד את הצדדים להתפשר ולסיים את הסכסוך.

במהלך הריאיון, בן סלמאן חידש את קריאותיו להפסקת ולמשא ומתן עם החות'ים, ואף אמר כי אין הבדלי מדיניות משמעותיים בין הממלכה לארצות הברית. זאת על אף שביידן פרסם את דוח ה-CIA שקובע כי יורש העצר, השליט בפועל של הממלכה, ידע על המבצע שבו חוסל העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2018.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully