וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל ביידן הקל בסנקציות על צינור הגז שמקימה רוסיה באירופה

עודכן לאחרונה: 20.5.2021 / 11:46

נשיא ארה"ב הבטיח למנוע את השלמת "נורד סטרים 2", אך הממשל ביטל סנקציות על חברה ומנכ"לה המקורב לפוטין לקראת פסגה אפשרית עמו. גרמניה בירכה, אוקראינה: "המיזם המסוכן ביותר של רוסיה". דמוקרטים ורפובליקנים מתנגדים: "מתנה לפוטין"

ארצות הברית הסירה סנקציות מחברה המקימה את צינור הגז השנוי במחלוקת בין רוסיה לגרמניה ועל המנכ"ל שלה, המקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בדוח ששלחה מחלקת המדינה לקונגרס ובו עדכנה על הסנקציות על רוסיה, עודכנו המחוקקים כי חברת "נורד סטרים 2 AG" והמנכ"ל, מתיאס וורנינג, הוצאו מרשימת הסנקציות משום שזה "האינטרס הלאומי" של ארצות הברית.

מחלקת המדינה הטילה אמנם סנקציות על ארבע ספינות רוסיות שהיו מעורבות בבניית הצינור, אך המתנגדים לפרויקט טוענים שזה לא מספיק כדי לעצור את השלמתו. הצינור נתפס כאמצעי לחץ פוטנציאלי של רוסיה על אירופה, משום שהוא יעקוף את מזרח אירופה דרך הים הבלטי. 95% מהפרויקט כבר הושלמו, והפטור בסנקציות מגיע לקראת פסגה אפשרית בין הנשיא ג'ו ביידן לפוטין בחודש הבא.

ביידן אמר בעבר כי הוא מתנגד לפרויקט, שעלותו כ-11 מיליארד דולר, ושר החוץ שלו אנתוני בלינקן אמר במהלך השימוע שלו בסנאט כי הוא "נחוש לעשות הכול כדי למנוע את השלמתו". למרות זאת, אתמול נועד בלינקן עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב באיסלנד בניסיון להפחית את המתיחות הרבה בין המעצמות.

פועלים עובדים באתר להקמת צינור הגז נורדם סטרים 2 בלנינגרד, רוסיה, 5 ביוני 2019. רויטרס
95% מהפרויקט הושלמו. עבודות להקמת צינור הגז בלנינגרד, 2019/רויטרס

בלינקן אמר כי ביידן רוצה "יחסים צפויים ויציבים עם רוסיה", ולברוב אמר כי בין מוסקבה לוושינגטון יש "מחלוקות עמוקות". עם זאת, הוא הוסיף כי עליהן לעבוד יחד "בתחומים בהם יש לנו אינטרסים חופפים".

דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר מוקדם יותר אתמול כי הדיווחים על ההקלה בסנקציות האמריקניות הן "סימן חיובי", וסגן שר החוץ של רוסיה, סרגיי ריבקוב, אמר כי הואמ ברך על "ההזדמנות לתהליך הדרגתי לעבר נורמליזציה ביחסים הבילטרליים שלנו".

גם בגרמניה בירכו על המהלך, אחרי שנים של מתיחות בנושא מול הממשל הקודם של דונלד טראמפ. שר החוץ, הייקו מאס, אמר כי "זאת הבעה של העובדה שגרמניה היא שותפה חשובה של ארצות הברית, כזו שאפשר לסמוך עליה בעתיד".

מנגד, יורי ויטרנקו, מנכ"ל חברת האנרגיה הממשלתית של אוקראינה, אמר כי קייב תלחץ על וושינגטון כדי להטיל סנקציות על מנת לעצור את השלמת הקמת הצינור. הוא תיאר את הפרויקט בתור "המיזם הגיאופוליטי המסוכן ביותר" של רוסיה.

עוד בוואלה!

בתגובה לסנקציות: רוסיה תגרש 10 דיפלומטים אמריקנים

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בטקס של משמר החופים בניו לונדון, קונטיקט, 19 במאי 2021. רויטרס
הבטיח לנקוט יד קשה נגד פוטין. ביידן בטקס של משמר החופים בקונטיקט, אתמול/רויטרס

הביקורת על המהלך של ממשל ביידן נשמעה גם ממפלגתו הדמוקרטית. יו"ר ועדת יחסי החוץ בסנאט, בוב מננדז, הפציר בנשיא לבטל את ההקלות בסנקציות ולהתקדם עם אלו שקבע הקונגרס. לדבריו, הוא מתקשה לראות "כיצד ההחלטה הזו תקדם את המאמצים של ארצות הברית לבלימת התוקפנות הרוסית באירופה".

הרפובליקנים תקפו אף הם. ג'ים איש, הרפובליקני הבכיר בוועדת יחסי החוץ בסנאט, אמר כי "זאת מתנה לפוטין שרק תחליש את כושר המיקוח של ארצות הברית לקראת הפסגה בין ביידן לפוטין".

הנשיא הדמוקרטי הבטיח עם כניסתו לבית הלבן להבדיל את עצמו מהמדיניות של קודמו דונלד טראמפ, ולהפעיל יד תקיפה יותר נגד פוטין. עם זאת, מומחים סבורים כי ביידן לא מעוניין במשבר מול גרמניה בזמן שהוא מנסה לשקם את היחסים הטרנס-אטלנטיים.

ההקלה בסנקציות הגיעה אחרי שהממשל האמריקני האשים פושעי סייבר מרוסיה בהשתלטות על צינור נפט מרכזי בארצות הברית, והשבתתו שהובילה למחסור באלפי תחנות דלק בדרום-מזרח המדינה. בנוסף לכך, ביידן ספג ביקורת חריפה בינואר, אחרי שביטל את הקמת צינור הנפט "קיסטון XL" מקנדה לארצות הברית בשל המאבק בשינויי האקלים. המתנגדים אמרו כי זה יעלה באובדן של עשרות אלפי משרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully