וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה לסנקציות: רוסיה תגרש 10 דיפלומטים אמריקנים

עודכן לאחרונה: 16.4.2021 / 21:13

שר החוץ של רוסיה הכריז על שורת הגבלות מצד מוסקבה על בכירים אמריקנים, זאת בתגובה לסנקציות שהטיל ממשל ביידן נגד רוסיה, בגין התערבות בבחירות. הוא הדגיש כי "למרות יכולתה של רוסיה לנקוט צעדים כואבים", היא לא תעשה זאת בטווח המידי

בווידאו: ארה"ב הטילה סנקציות על רוסיה בשל ההתערבות בבחירות לנשיאות/צילום: רויטרס

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, אמר היום (שישי) כי ארצו תגרש עשרה דיפלומים משטחה, זאת בתגובה לסנקציות עליהן הכריזה ארצות הברית אתמול. הוא ציין כי מוסקבה אף תוסיף שמונה בכירים אמריקנים לרשימת הסנקציות שלה - ותפעל להגבלת להפסקת "התערבותם בפוליטיקה הרוסית".

זאת ועוד, רוסיה אף תשלול משגרירות ארצות הברית בשטחה את האפשרות להעסיק בעלי אזרחות רוסית או אזרחים ממדיניות אחרות בצוותה. לברוב הציע לשגריר ארצות הברית ברוסיה, ג'ון סאליבן, לפעול כמו מקבילו הרוסי ולפנות לוושינגטון להתייעצות. עם זאת הוא הדגיש כי על אף שרוסיה יכולה לנקוט צעדים כואבים נגד האינטרסים העסקיים של ארצות הברית בשטחה, היא לא תעשה זאת באופן מידי.

דבריו של לברוב באים לאחר שאתמול הכריז ממשל ביידן על שורה של סנקציות נגד רוסיה. וושינגטון הורתה לעשרה דיפלומטים לעזוב את ארצות הברית, בעודה שמה על על הכוונת עשרות וחברות ואישים, ומערימה קשיים על יכולתה של רוסיה ללוות כספים. כך, בזמן שארצות הברית משקיעה מאמצים בשיתוק הכלכלה הרוסית, למוסקבה אין מספיק מנופי לחץ כדי להגיב בעוצמה דומה, אולם לפי מומחים - קרב הסנקציות עלול לפגוע באינטרסים האמריקניים ברחבי העולם.

סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה, רוסיה, 10 במרץ 2011. AP
ביידן ופוטין, מרץ 2011/AP

הסנקציות האחרונות מצד ממשל ביידן הגיעו בגין התערבות לכאורה של מוסקבה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2020, ופעילות סייבר זדונית לסוכנויות פדרליות. רוסיה הכחישה זאת, ומשרד החוץ הרוסי הזהיר מתגובה "בלתי נמנעת" וטען כי "וושינגטון צריכה להבין שהיא תצטרך לשלם מחיר על הנמכת דרג הקשרים".

חרף ירידת קרנה מאז סיום המלחמה הקרה, לרוסיה קיימת השפעה כלכלית וצבאית על הנעשה בעולם, באופן שארצות הברית אינה יכולה להתעלם ממנו. במודעות לכך, הנשיא ביידן קרא להנמכת הלהבות והשאיר את הדלת פתוחה לשיתוף פעולה עם רוסיה בסוגיות ובאזורים מסוימים. למרות התפתחות החדשה אתמול, ביום שלישי ביידן עדכן כי בשיחה עם פוטין הוא הבהיר כי יכל להטיל סנקציות חריפות יותר ובחר שלא, ואף הציע להיפגש עימו במדינה שלישית במהלך חודשי הקיץ. לברוב מצדו, אמר כי ההצעה לפסגה - עדיין נבחנת.

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי במהלך הפורום הכלכלי בדאבוס, שוויץ, 22 בינואר 2020. רויטרס
הגיע היום לפריז לדון במתיחות עם רוסיה. נשיא אוקראינה זלנסקי/רויטרס

הסנקציות האחרונות מצד ארצות הברית הגבילו עוד יותר את יכולתה של רוסיה ללוות כסף באמצעות איסור על מוסדות פיננסיים אמריקניים לקנות אג"ח ממשלתיות רוסיות ישירות ממוסדות רוסיים. עם זאת, מומחים מזהירים כי הקשחת הסנקציות הכלכליות עלולה לפגוע גם בעסקים מערביים ואף עלולים לגרום לנזק לאוכלוסיה הרוסית - מה שעלול לדרבן את נשיא רוסיה פוטין "להתגייס" נגד ארצות הברית ולצבור נקודות לחיזוק שלטונו.

בין השאר, הדבר עלול לדחוק את רוסיה לפינה ולעודד את הקרמלין לפעולות קיצוניות אחרות כמו ההסלמה באוקראינה, שהתמודדה לאחרונה עם התפרצות עימותים עם נפרדים הנתמכים על ידי רוסיה במזרח ותגבור הנוכחות הצבאית הרוסית בגבולה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הגיע היום לפריז כדי לדון במתיחות עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הצטרפה אליהם בשיחת וידאו. פיודור לוקיאנוב, מומחה בכיר במדיניות חוץ המוביל את המועצה למדיניות חוץ וביטחון במוסקבה, צפה כי פוטין ככל הנראה יסכים להזמנתו של ביידן להצטרף לפסגה, אך יכול לגרור את רגליו בדרך לשם. "אין שום דרך לבצע עסקאות כלשהן", אמר לוקיאנוב. "יש אנטיפתיות הדדית וחוסר אמון מוחלט". הוא טען כי התוצאה המעשית היחידה של הפסגה יכולה להיות הסכם לפתיחת שיחות ארוכות וקשות על החלפה להסכם הפחתת הגרעין החדש START, שרוסיה וארצות הברית האריכו בפברואר בחמש שנים נוספות. לוקיאנוב ציין כי הלחץ הגובר של ארה"ב ידחוף את רוסיה וסין זו לזו בטווח הארוך.

"שיתוף פעולה הדוק יותר עם סין בתיאום פעולות להכיל את ארצות הברית יתפתח מהר יותר מכיוון שהסינים מעוניינים בכך", אמר. בעוד לרוסיה אין כלים לתשובה סימטרית לסנקציות האמריקניות, "יש לה יכולות רבות לעורר שינויים בסדר העולמי", הוסיף.

נשיא איראן חסן רוחאני סוקר את ההישגים הגרעיניים החדשים של איראן במהלך יום האנרגיה הגרעינית האיראנית בטהראן, 10 באפריל 2021. רויטרס
"הפוזיציה הרוסית תתקשה בנוגע להסכם הגרעין האיראני". נשיא איראן רוחאני ביום האנרגיה הגרעינית בטהראן, החודש/רויטרס

קונסטנטין קוסחב, סגן דובר הבית העליון בפרלמנט של רוסיה, אמר שלהכות ברוסיה עם סנקציות ובמקביל להציע לקיים פסגה - זו הדרך בה ארצות הברית שואפת לקחת פיקוד. "הסכמה רוסית תתפרש כהשתקפות של שאיפותנו לריכוך הסנקציות, שתאפשר לארצות הברית להבטיח שליטה בפגישה, בעוד סירובנו להפגש יהיה תירוץ נוח להטיל עוד אמצעי עונש", קוסחב כתב בעמוד הפייסבוק שלו.

הוא עוד טען כי רוסיה לא צריכה למהר להסכים להצעתו של ביידן להפגש. "נקמה היא מנה שמוטב להגישה קרה", קוסחב עוד כתב. "אני מאמין שהאמירה הזו די ניתנת לעיבוד ביחס למצב, כשאנחנו מדברים לא על נקמה - אלא על תשובה הולמת לפעולה אגרסיבית של יריב".

יש כאלו שצופים כי הסנקציות האמריקניות עלולות למנוע מרוסיה לשתף פעולה עם ארצות הברית במשברים בינלאומיים. "הפוזיציה הרוסית תהפוך לנוקשה יותר בכל הנוגע לסוריה, הסכם הגרעין האיראני ונושאים אחרים", אמר איוון טימופיב, מהמועצה לעניינים בינלאומיים ברוסיה. במקום לפעול כגורם הרתעה, הוא הזהיר, הסנקציות "רק יכעיסו יותר את רוסיה ויהפכו את המדיניות שלה לקשה יותר".

נשיא רוסיה, ולדימר פוטין במהלך פגישה עם משתתפי מסע ההתנדבות הארצי 4 במרץ 2021. AP
במוסקבה צופים בהליך האיחוד של כוחות מובילים נגד השליטה האמריקנית. פוטין/AP

למרות זאת, כל ניסיון בידי רוסיה לחתור תחת האינטרסים האמריקניים יסלימו באופן מסוכן את המתחים מול ארצות הברית, ויעוררו סנקציות חמורות עוד יותר - דבר ממנו בהחלט רוצים להימנע בקרמלין.

על אף המתיחות העולה, רוסיה וארצות הברית חולקות אינטרסים באזורים גלובליים רבים המועדים לאלימות. למשל, מוסקבה חוששת שאי-יציבות יוכל להתפשט מאפגניסטן לרפובליקות סובייטיות לשעבר במרכז אסיה, שם היא מעוניינת בהתישבות פוליטית. בנוגע לאיראן, גם מוסקבה לא רוצה לראות את המדינה עם נשק גרעיני, חרף הקשרים הידידותיים עם טהראן.

לוקיאנוב אמר כי רוסיה לא תנצל את אותם האזורים כדי לפגוע בארצות הברית, אלא תמתין בסבלנות לראות אם הם עצמם ישחקו את השליטה האמריקנית. "זה לא העניין של לשחק את הצד ההורס כאן או שם", לוקיאנוב הוסיף, "ההתפתחויות המתמשכות יעזרו להאיץ את הליך האיחוד של כוחות מובילים נגד השליטה האמריקנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully