וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן הציע לפוטין לקיים פסגה בצל המתיחות עם אוקראינה

הבית הלבן מסר כי נשיא ארה"ב הדגיש כי וושינגטון מחויבת לשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה, בצל החשש מפני פלישה רוסית. זאת השיחה הראשונה ביניהם מאז שביידן כינה את פוטין רוצח בחודש שעבר. הקרמלין לא ציין את התגובה של פוטין להצעה

בווידאו: רוסיה משנעת כוחות לים השחור במסגרת תרגיל/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הציע לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לקיים פסגה בחודשים הקרובים על רקע המשבר באוקראינה - כך מסר היום (שלישי) הבית הלבן, אחרי שיחה ראשונה בין המנהיגים מאז שמוסקבה החזירה את השגריר מוושינגטון במחאה על כך שביידן כינה את פוטין "רוצח". לפי הודעת הבית הלבן, ביידן הביע את מחויבותה של ארצות הברית לשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה והביע חשש מריכוז הכוחות הרוסיים בגבול ובחצי האי קרים.

"הנשיא ביידן הבהיר גם שארצות הברית פעל בנחישות כדי להגן על האינטרסים הלאומיים שלה בתגובה לפעולותיה של רוסיה, כמו פריצות סייבר והתערבות בבחירות", נמסר בהודעת הבית הלבן. "הנשיא ביידן הדגיש את המחויבות הבלתי-מתפשרת של ארצות הברית לריבונות והשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה. הנשיא הביע את החששות שלנו מריכוז הכוחות הפתאומי של רוסיה בקרים הכבושה ובגבולות אוקראינה, וקרא לרוסיה לפעול להרגעת המצב".

ג'ו ביידן וולדימיר פוטין לוחצים ידיים ב-2011. רויטרס
נשיא ארה"ב רוצה לארגן פסגה. ביידן ופוטין במוסקבה, 2010/רויטרס

על פי הצהרת הבית הלבן, ביידן הדגיש מחדש את מטרתו לבסס "יחסים, יציבים וצפויים" עם רוסיה, ואמר כי ניתן יהיה לדון בכל המחלוקות בין שתי המעצמות בפגישת, פסגה עם פוטין.

הקרמלין אמר כי ביידן אמר לפוטין שהוא רוצה לנרמל את היחסים ולשתף פעולה בתחום בקרת הנשק, תכנית הגרעין של איראן, אפגניסטן ושינויי האקלים. בהודעה הוזכר שביידן הציע לקיים פסגה בדרג גבוה, אך לא צוינה התגובה של פוטין.

זאת הייתה השיחה השנייה בלבד בין המנהיגים מאז שביידן נכנס לתפקיד בינואר, שמעידה על הדאגה בוושינגטון ובבירות המערב מכוונותיה של רוסיה. ריכוז הכוחות הרוסיים בגבול אוקראינה ובקרים הוא הגדול ביותר מאז תחילת הסכסוך ב-2014 שבו נהרגו 14 אלף איש. לאחרונה חלה הסלמה בלחימה בין צבא אוקראינה לבדלנים במזרח המדינה, והחשש הוא מעימות רחב היקף.

עוד בוואלה!

רוסיה: ארה"ב ונאט"ו הופכות את אוקראינה ל"חבית אבק שריפה"

לכתבה המלאה
סירה של חיל הים של רוסיה בדרכה לים השחור, 13 באפריל 2021. רויטרס
כלי שיט של חיל הים של רוסיה בדרך לים השחור, היום/רויטרס

היום מסרה רוסיה גרסה רשמית ראשונה לבניית הכוח בגבול - "איום" של נאט"ו בפעולה צבאית. שר ההגנה, סרגיי שויגו, אמר כי מוסקבה העבירה שתי ארמיות ושלוש יחידות צנחנים בתרגיל פתע גדול שנועד לבחון את מוכנות הצבא. הוא אמר כי התרגיל, שאותו תיאר כהצלחה, יסתיים בעוד שבועיים ובסך הכול יימשך שלושה שבועות. שויגו טען כי נאט"ו פרסה 40 אלף חיילים ו-15 אלף אמצעי לחימה בסמוך לגבולותיה, בעיקר בים השחור ובמדינות הבלטיות.

הברית הצפון אטלנטית מכחישה שיש לה תכניות כאלו. גורם בכיר במחלקת המדינה אמר: "אנחנו מכירים את היכולת של רוסיה. ריכוז הכוח האדיר הזה נועד לפעולה תוקפנית, אבל אנחנו עדיין לא יודעים בוודאות מה הכוונות שלהם".

רוסיה מאשימה בקביעות את נאט"ו בערעור היציבות באירופה אחרי שפרסה כוחות מתוגברים במדינות הבלטיות ובפולין מאז סיפוח קרים ב-2014.

במקביל, נפגש שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן עם מקבילו האוקראיני, דימיטרי קוליבה, וראשי נאט"ו בבריסל. הוא אמר כי ידון בשאיפותיה של קייב, לחבור לנאטו בעתיד, אף שצרפת וגרמניה ידועות כמי שמסתייגות מצירוף הרפובליקה הסובייטית לשעבר לברית לאור החשש מתגובת רוסיה. בלינקן אמר בפגישתו עם קוליבה כי הפעילות הצבאית של רוסיה בשעריה של אוקראינה הן "פרובוקטיביות ביותר".

לפניו, מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג, שנפגש גם הוא עם קוליבה, קרא לרוסיה לעצור מיד את ריכוז הכוחות שלה בגבול.

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן ושר החוץ של אוקראינה דימיטרי קוליבה בפגישה בבריסל, בלגיה, 13 באפריל 2021. רויטרס
מאשימים את רוסיה בצעדים פרובוקטיביים. בלינקן וקוליבה, היום/רויטרס

קייב מברכת על התמיכה של המערב, אך היא לא עונה על רצונה לחברות מלאה בנאטו. קוליבה אמר כי אוקראינה רוצה פתרון דיפלומטי למשבר, אך הוא גם קרא לסנקציות נוספות על מוסקבה ולהגדלת הסיוע הצבאי לקייב.

מוקדם יותר היום הזהיר סגן שר החוץ של רוסיה, סרגיי ריבקוב, כי ארצות הברית ונאט"ו הופכות את אוקראינה ל"חבית אבק שריפה". הוא הגדיר את ארצות הברית בתור "אויב", העושה כל שביכולתו כדי לפגוע במעמדה של רוסיה בעולם. הוא הפציר בה להתרחק מגבולות רוסיה ומקרים, אחרי שדווח על הגעתן של שתי ספינות קרב אמריקניות לים השחור בהמשך השבוע.

דבריו מצביעים על חזרה לרטוריקה הלוחמנית של ימי המלחמה הקרה, כ-30 שנה אחרי קריסת ברית המועצות ומאמציה של רוסיה להחזיר לעצמה את מעמדה כמעצמה עולמית. "אנחנו מזהירים את ארצות הברית שעדיף לה להתרחק מקרים ומחוף הים השחור שלנו", אמר ריבקוב. "זה יהיה לטובתם". הוא אמר כי שליחת ספינות הקרב היא פרובוקציה של ארצות הברית, שמטרתה לבחון את עצביה של רוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully