וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאה ימים של כישלון: הספקות שליוו את כניסתו של שבתאי למפכ"לות החלו להתממש

עודכן לאחרונה: 7.5.2021 / 14:22

לפני שמונה בראשות המשטרה, הסתייגה הוועדה למינוי בכירים מהבחירה בקובי שבתאי, והיו שתהו על חוסר הניסיון שלו. המבחנים הראשונים של כהונתו - מהחברה הערבית, דרך המדרגות בשער שכם ועד לאסון במירון - רק העצימו את סימני השאלה. "הוא איש טוב, אך לא מתאים להיות מפכ"ל"

בווידאו: חוקרי מח"ש בזירה בהר מירון/צילום: שלומי גבאי

בתום שנתיים ללא מפכ"ל קבוע, נבחר ניצב יעקב שבתאי לתפקיד מפכ"ל המשטרה. שבתאי, מפקד משמר הגבול לשעבר, נכנס לתפקידו בצל מחאות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והאלימות הגואה בחברה הערבית. רבים בירכו על המינוי, מימין ומשמאל, ונראה היה כי המשטרה עולה על מסלול של יציבות, לצד רפורמות משמעותיות שיגבירו את אמון הציבור שספג מכה קשה בשנים האחרונות.

ואולם, היו שהטילו ספק בהתאמתו של שבתאי לתפקיד. אחת הביקורות שהושמעה נגד מינויו נגעה להיעדר הניסיון שלו כמפקד מחוז במשטרה הכחולה. "את רוב השירות שלו במשטרה הוא עשה במג"ב בתפקידים מבצעיים. משימות שאין להן קשר למשטרה הכחולה", אמר קצין בכיר במשטרה בשיחה עם וואלה!, "אתה יכול להיות מפקד מוצלח במג"ב וחוקר גרוע. למפכ"ל אין ניסיון בחקירות ואין ניסיון בהיערכות לאירועים המוניים. מה שלא למדת בשטח לאורך השנים לא תלמד מהמשרד הממוזג במטה הארצי".

מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי בכביש 5
ברקע כניסתו של העוצר הלילי. ראובן קסטרו
רבים בירכו על המינוי, אחרים הטילו ספק. שבתאי/ראובן קסטרו

הביקורת הדהדה דרך הימים הראשונים לכהונתו. שבתאי הצהיר שיפעל למגר את הפשיעה בחברה הערבית, ביישור קו עם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ששם את הנושא בראש סדר העדיפויות. בינתיים, מתחילת השנה נרצחו 32 אזרחים ואזרחיות ערבים, והנשק מסתובב חופשי ברחובות. אמנם יידרש עוד זמן כדי לבחון את ביצועיו של שבתאי כמפכ"ל מול ההצהרות, אבל כבר עכשיו, אחרי ארבעה חודשי כהונה, נראה שהמשטרה והמחוז הצפוני לא נמצאים בכיוון.

במשטרה שמחו להפסיק את אכיפת תקנות הקורונה ולחזור לשגרה, אך גילו שלא רק המשק חוזר לחיים, אלא גם העבריינים - שיצאו מהבתים אחרי תקופה ארוכה של הסבת הפעילות למרחב האינטרנטי. הירי והמכוניות המתפוצצות שבו לכותרות, ההרתעה המשטרתית בירידה, ואזרחים חשים שהביטחון האישי שלהם נפגע. בינתיים, המענה מבושש להגיע, ומעגל החיסולים נמשך.

עוד בוואלה!

האחריות למחדל: כך אישרו אוחנה והמפכ"ל את התכניות לקראת ההילולה

לכתבה המלאה
המשטרה הסירה מחסומים בשער שכם, ירושלים, 25 באפריל 2021. נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
חוסר הניסיון היה בולט. המחסומים בשער שכם/פלאש 90, נעם ריבקין פנטון

ההתפרעויות בירושלים בתחילת החודש הבליטו את חוסר הניסיון של שבתאי. תחילה, עשרות סרטונים של ערבים שמטרידים ומכים יהודים הועלו לטיקטוק, והביאו את שבתאי להצהיר שהמשטרה תשים את ידה על כל מי שהעלה תיעוד כזה לרשת. נכון לעכשיו, רובם כלל לא זומנו לחקירה, וישנם יותר סרטונים מסוג זה באפליקציה מכתבי אישום שהוגשו.

המצב הסלים עם חסימת המדרגות בשער שכם, שבכל שנה יושבים עליהן מאות מוסלמים - צעד שהצית מהומות קשות בימים הראשונים של צום הרמדאן. בהחלטה לא היה רציונל ביטחוני מלבד ניסיון להראות מי בעל הבית, והכישלון גרם למפכ"ל להורות על הסרת המחסומים.

שבתאי, חסר ניסיון במשטרה הכחולה, מינה לתפקיד מפקד מחוז ירושלים את דורון תורג'מן - לו היה ניסיון כמפקד מרחב קדם בעיר, אך לא בפיקוד על מחוז במשטרה, בטח אחד גדול ומאתגר כמו ירושלים. כרוניקת ההחלטות שהתקבלו והלחץ שהוביל להתקפלות המחישו את היעדר הניסיון של השניים.

האסון שטרף את הקלפים

המסמר האחרון ננעץ באסון בהר מירון, שנראה שטרף את הקלפים. שבתאי הגיע זחוח למתחם ההילולה, הצטלם עם השר לביטחון הפנים, ואמר שם לפני הטרגדיה כי "המשטרה נערכה במאמצים גדולים מזה מספר שבועות על מנת להבטיח את ביטחון המתפללים והמבקרים". הוא ידע שאלו מילים ריקות מתוכן. נכון, המשטרה לא יכולה הייתה למנוע את האירוע, אבל גם אז לא היה ספק שבכל שנה ההילולה מסתיימת בנס, ושהמשטרה אינה מסוגלת לשמור על שלום הציבור וביטחונו במתכונת שבה היא מתנהלת.

זו הייתה החובה של המפכ"ל לציבור - לעמוד ולומר בקול ברור: "לא נוכל להגן על שלום החוגגים אם האירוע לא יתנהל באופן מסודר". הוא העדיף את הפופוליזם והכניעה ללחץ של הפוליטיקאים. הזיכרון הציבורי קצר טווח, אבל המחדל הזה ירבוץ על ראשו של שבתאי במשך שנים ארוכות.

מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה במירון 30 באפריל 2021. דוברות משטרת ישראל
העדיף את הפופוליזם. שבתאי ואוחנה במירון/דוברות משטרת ישראל

טרם בחירתו של שבתאי לתפקיד, שלח עו"ד פיני פישלר תלונה מפורטת לוועדה למינוי בכירים שהובילה את השופט בדימוס גולדברג להסתייג מהמינוי. בתלונה לוועדה ציין פישלר את החשד ששבתאי ומפקד מחוז צפון הנוכחי שמעון לביא היו מעורבים בהעברת מידע מהמערכת הסודית של המשטרה "עין הנץ" - שנחשפה בוואלה! - לניצב בדימוס גבי גל, שהשתמש בנתונים בעסקיו מול חברות ביטוח. בזמן שכולם הוקסמו משבתאי ובירכו על המינוי, פישלר היה הראשון לזהות. הסתייגותו של השופט הייתה אמורה כבר להדליק נורה אדומה.

110 ימים עברו מאז מינויו של שבתאי, האשראי הציבורי שקיבל בתחילת הדרך הולך ואוזל, וגם בקרב מי שתמכו בו בתחילת דרכו בתפקיד כבר מכרסמים הספקות. "הוא איש טוב, אבל לא מתאים להיות מפכ"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully