וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי העימותים: מפכ"ל המשטרה הורה להסיר את המחסומים שהוקמו בשער שכם

המפכ"ל שבתאי החליט להיענות לקריאות ערביי מזרח ירושלים בחלוף יותר משבוע של עימותים. גורם במשטרה מתח ביקורת: "אין היערכות מודיעינית, לא הייתה מדיניות אחידה". שני מפגינים נעצרו בחשד לתקיפת שוטרים. משרד החוץ של האמירויות: קוראים לרשויות לפעול לבלימת ההסלמה

בווידאו: המחסומים שהוקמו בשער שכם הוסרו בהוראת המפכ"ל/צילום: דוברות המשטרה

מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, הורה הערב (ראשון) להסיר את המחסומים שהוקמו בשער שכם שבירושלים. בכך, נענה המפכ"ל לקריאות מצד ערביי מזרח ירושלים המתעמתים עם שוטרים באזור זה כמה ימים ברציפות, במחאה על הצבת המחסומים. מאות מהמפגינים במקום פרצו בקריאות שמחה לאחר ההחלטה. שניים מהמפגינים נעצרו והועברו לחקירה לאחר שתקפו כוחות משטרה סמויים שפעלו באזור.

גורם בכיר במשטרה מתח ביקורת חריפה על ההתנהלות במתחם ואמר לוואלה! כי "לא הייתה היערכות מודיעינית לכל האירוע הזה כמו שצריך. כל רגע מקבלים פקודה אחרת, אין מדיניות אחידה, היה אפשר לבלום את ההידרדרות כבר בשבוע שעבר. לא הביאו מספיק כוחות לשטח".

בשבוע שעבר, עם תחילת הרמדאן, התפתחו העימותים באזור בעקבות הצבת הגדרות במקום בו הצעירים הפלסטינים נוהגים להתכנס מדי לילה בתום הצום.

צעירים לאחר שהמשטרה הסירה מחסומים בשער שכם, ירושלים, 25 באפריל 2021. נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
צעירים חוגגים לאחר הסרת המחסומים בשער שכם, הערב/פלאש 90, נעם ריבקין פנטון

המשטרה נפרסה מראש בבירה בכוחות גדולים. מאות הערבים שהתרכזו בשער שכם קראו "בדם, באש, נפדה את פלסטין" ו"אנחנו צבא פלסטין". לטענת המשטרה, מתפללים רבים לא הגיעו לאזור כי הם חששו מהתפרעויות, ומפגינים אחרים התבקשו לחדול מלצעוק.

בתוך כך, משרד החוץ של האמירויות הגיב הלילה למצב בבירה ומסר כי הם "מודאגים מאוד מהאלימות במזרח ירושלים הכבושה מצד קבוצות של אנשי ימין קיצוני, שכתוצאה ממנה נפצעו אזרחים". עוד אמרו במשרד כי "אנחנו קוראים לרשויות הישראליות לשאת באחריות ולפעול לבלימת ההסלמה ולחדול מכל הצעדים שגורמים להגברת המתיחות".

המשטרה הסירה מחסומים בשער שכם, ירושלים, 25 באפריל 2021. נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
המשטרה החליטה להסיר את המחסומים בשער שכם, הערב/פלאש 90, נעם ריבקין פנטון

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' יצא נגד ההחלטה להסיר את המחסומים כי "יותר מידי פעמים מדינת ישראל משדרת חולשה, נכנעת לטרור ולאלימות ולוקה כפליים. מי שבורח מהטרור, הטרור רודף אחריו. אלו חוקי המשחק במזרח התיכון".

"יש לגדוע את ההתפרעויות הערביות בירושלים ולמצות את הדין בחומרה המירבית עם המפגעים ולא להיכנע לדרישותיהם ובכך לשחוק את ההרתעה הישראלית ולהעביר מסר של חולשה לאויבינו מסביב", סמוטריץ' הוסיף.

מנגד, יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה אמר כי "זוהי לא הפעם הראשונה בה המשטרה והממשלה פועלות באלימות, אחר כך מנסות לטייח - ולבסוף נתפסות בשקרים. טוב שהסירו את המחסומים בשער שכם שלא עשו דבר מלבד לזרוע אלימות ושנאה. את המחיר שילמו תושבי מזרח ירושלים, שימשיכו להאבק בדיכוי ובאפליה של מדיניות הכיבוש".

גם ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) בירך על הסרת הגדרות, שלדבריו נועדו "לייצר פרובוקציה ואלימות". כסיף תקף כי "טוב שיוסרו הגדרות, אך חשוב מכך כי ראש המממשלה ושר בטחון הפנים, שהובילו בכוונה לשפיכות דמים, יעמדו לדין על פשעיהם".

צעירים לאחר שהמשטרה הסירה מחסומים בשער שכם, ירושלים, 25 באפריל 2021. נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
שער שכם, הערב/פלאש 90, נעם ריבקין פנטון

כשעה לפני שהתקבלה ההחלטה במשטרה, ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) הגיע לשער שכם ושוחח עם שוטרים במקום. זאת, בזמן שהמחסומים שהציבה המשטרה עוד היו סגורים. זמן קצר לאחר מכן הודיע המפכ"ל על פתיחתם.

מוקדם יותר היום יו"ר הלשכה המדינית של חמאס חלאד משעל התייחס למתיחות בבירה והזכיר אירועים דומים שנערכו ב-2017, אז הציבה ישראל שערים גלאי מתכות במתחם. גם אז, לאחר סערה והתקוממות ערבית סביב הנושא, השערים הוסרו. משעל נשאל על הנושא בריאיון לתקשורת הפלסטינית ברקע ההתחממות בגזרה הדרומית בין חמאס לישראל, שלפי הערכות נבעה מהאירועים בבירה.

צעירים לאחר שהמשטרה הסירה מחסומים בשער שכם, ירושלים, 25 באפריל 2021. נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
שער שכם, הערב/פלאש 90, נעם ריבקין פנטון

בדומה לימים האחרונים, גם אתמול נרשמו עימותים כשעשרות פלסטינים יידו אבנים לעבר שוטרי מג"ב במערת צדקיהו, סמוך לשער שכם. כוחות משטרה פעלו לפזר את המפגינים, כשבכמה תיעודים נראו מעצרים תוך שימוש בכוח. במהלך הערב שני שוטרים נפצעו באורח קל מיידוי אבנים וירי זיקוקים, ושוטר נוסף הותקף במהלומה בפניו ונזקק לטיפול רפואי. בסהר האדום הפלסטיני דיווחו על שמונה מפגינים פצועים בעימותים, כשאחד פונה לבית החולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully