וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחריות למחדל: כך אישרו אוחנה והמפכ"ל את התכניות לקראת ההילולה

עודכן לאחרונה: 1.5.2021 / 20:16

השתלשלות האירועים בהכנות לחגיגות מעלות תהיות חמורות לגבי אופן קבלת ההחלטות של השר לביטחון הפנים וצמרת המשטרה. בזמן שהוצגה לו התכנית לאירוע, ביקש אוחנה, בלחץ הסיעות החרדיות, לאפשר כניסה להילולה לכל מי שירצה. עוד במהלך תרגילי ההכנה, הביע מפקד המחוז לביא חשש

בווידאו: השר אוחנה בבית החולים זיו, מסרב להשיב לשאלות עיתונאים/צילום: יואב איתיאל

היערכות המחוז הצפוני במשטרה להילולה השנתית במירון החלה כבר במהלך חודש ינואר 2021, כשישראל הייתה בשיאו של הגל השלישי של מגיפת הקורונה. השתלשלות האירועים מכאן, מעלה תהיות חמורות לגבי אופן קבלת ההחלטות בכל הנוגע להכנות לאירוע. השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה והמפכ"ל קובי שבתאי התייחסו הערב (שבת) לראשונה לאסון בהר. "אני אחראי - אך אחריות אין פירושה אשמה", כתב אוחנה בפייסבוק, בעוד שבתאי אמר כי "לא אשקוט עד שיתבררו כל הנסיבות אשר הובילו לאסון זה".

באמצע חודש אפריל 2021, ב-19 לחודש, הציג מפקד המחוז הצפוני שמעון לביא את תכנית ההיערכות בפני מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי וסגל הפיקוד הכללי של המשטרה בישיבה שהתקיימה במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש, וזאת לאחר שבוצע תיאום מקיף וכולל עם כלל הגופים: מד"א, כיבוי אש וצה"ל.

מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה במירון 30 באפריל 2021. דוברות משטרת ישראל
תכנית היערכות המשטרה הובאה בפני השר לביטחון הפנים, שאישר אותה. אוחנה ושבתאי/דוברות משטרת ישראל

ההיערכות להילולה

  • ינואר 2021 - תחילת היערכות המחוז הצפוני במשטרה להילולה במירון
  • 19 באפריל - תכנית ההיערכות הוצגה בפני המפכ"ל שבתאי וסגל הפיקוד הכללי
  • 22 באפריל - התכנית של המשטרה הוצגה בפני השר אוחנה, שאישר אותה
  • כשבועיים לפני ההילולה - תרגיל הכנה של המשטרה במירון, ניצב לביא הביע אי שביעות רצון
  • יום שלישי האחרון, יומיים לפני האסון - תרגיל הכנה נוסף של המשטרה עם גופי ההצלה

שלושה ימים לאחר מכן, ב-22 באפריל, הציגו המפכ"ל שבתאי וניצב לביא את תכנית ההיערכות בפני השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה (הליכוד), שאישר את ההיערכות המשטרה לפרוס 5,000 שוטרים ולוחמי מג"ב בגזרת ההר. מאחר וההילולה הייתה מוגבלת בשנה שעברה בשל הגבלות הקורונה, השר אוחנה, בלחץ הסיעות החרדיות, ביקש מהמפכ"ל ומניצב לביא לאפשר כניסה לכל מי שרוצה להגיע להילולה בהר.

כשבועיים לפני ההילולה, התקיימו בהר "משחקי מלחמה" - תרגיל משותף של המשטרה עם כלל גופי ההצלה שמדמה תרחישי חירום בעת הגעת ההמונים להילולה בהר. בסיום התרגיל, הביע ניצב לביא אי שביעות רצון ממה שהוא ראה, אז החליט שצריך לעשות תרגיל הכנה נוסף, שאכן התקיים ביום שלישי האחרון, יומיים לפני האסון במירון.

קצינים בכירים שמקורבים למפקד המחוז הצפוני לביא סיפרו לוואלה!: "זה אבסורד שלאירוע דתי לא צריך רישיון. אין למשטרה דרך חוקית להגביל את כמות האנשים בהר. צריך בשביל זה חוק".

בכירים במחוז הצפוני סיפרו שניצב לביא לא סמך לחלוטין על המהנדס שמשרד הדתות שכר וביקש יועץ בטיחות נוסף, למרות שהאחריות על המהנדס והקונסטרוקציה במקום היא של המקומות הקדושים במשרד הדתות. עוד באותו הערב, זמן לא רב לפני האסון, ביקר בהר השר אוחנה כשהוא מלווה במפכ"ל שבתאי ובמפקד המחוז הצפוני לביא.

מפקד מחוז צפון שמעון לביא ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, מירון, 30 באפריל 2021. דוברות משטרת ישראל
ממ"ז צפון לביא והמפכ"ל שבתאי במירון, בערב האירוע/דוברות משטרת ישראל
זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן, פלאש 90
"זה אבסורד שלאירוע דתי לא צריך רישיון". זירת האסון במירון/פלאש 90, דוד כהן

זמן קצר לפני האסון, לביא אמר כי "זה אירוע עצום, ואנחנו הולכים ומשתכללים משנה לשנה, כדי לאפשר למאות אלפי החוגגים לפקוד את הציון וסביבתו". לביא לא תיאר לעצמו שלמרות ה"שכלולים" יגיע האסון הנורא שהתרחש.

"השר אוחנה ידע את כל פרטי ההיערכות ואישר אותה", אמר גורם במשטרה לוואלה! "השר גם ביקר בשטח וראה את כמות האנשים המטורפת שהייתה שם".

הגורם הוסיף כי "לביא עמד בלחצים. רצו שתהיה הדלקה של הרב בידרמן. לביא התנגד ואמר, 'איך? ההר לא יכול להכיל כמות כזו של אנשים', היו ממש צריכים לשכנע את סביבת הרב שאי אפשר לאשר זאת ולביא לא אישר זאת למרות הלחצים שהופעלו עליו. יש דברים שהרבה יותר גדולים ממנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully