וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במטרה לדחות את העברת המנדט: נתניהו שוקל להודיע לנשיא שעלה בידו להרכיב ממשלה

עודכן לאחרונה: 4.5.2021 / 17:13

שעות ספורות לפני סיום המועד, יו"ר הליכוד שוקל לומר לריבלין שהצליח לגבש קואליציה. לפי מקורות במערכת הפוליטית, נתניהו מקיים בשעות האחרונות התייעצויות על המהלך למרות שאין לו אף הסכם קואליציוני עם אף אחת מהסיעות - כדי לקבל שבוע נוסף למשימה. בלשכת רה"מ מכחישים

בווידאו: לפיד סמוטריץ' וסער על המגעים להקמת ממשלה/צילום: ערוץ הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל להודיע לנשיא המדינה כי עלה בידו להרכיב ממשלה - כך אמרו היום (שלישי) לוואלה! מקורות במערכת הפוליטית. לפי המקורות, נתניהו מקיים בשעות האחרונות התייעצויות על המהלך למרות שאין לו אף הסכם קואליציוני עם אף אחת מהסיעות ואין עדיין הסכמה של הציונות הדתית להקמת ממשלה בתמיכת רע"ם, כדי לקבל שבוע נוסף להרכבת הממשלה והצגתה בפני הכנסת - ולמנוע את העברת המנדט למועמד אחר. בלשכת ראש הממשלה מכחישים שיש כוונה כזו.

לפי חוק יסוד הממשלה, מהרגע שעלה בידו של מועמד להרכיב ממשלה והוא הודיע על כך לנשיא ולכנסת - יש לו שבוע כדי לסיים את הרכבת הממשלה ולהביאה להצבעה בכנסת. עם זאת, נשיא המדינה יוכל לבקש מנתניהו וראשי הסיעות החברות בגוש שלו להבהיר כיצד הוא מתכוון להקים ממשלה לאחר הודעתו.

רה"מ, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת בכנסת 21 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
בלשתכו מכחישים. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

אם המנדט יעבור לנשיא, החוק משאיר בידיו שיקול דעת רחב מאוד איך לקיים את ההתייעצויות, על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, ומה הצעד הבא של המערכת הפוליטית בפלונטר.

לפי החוק, הוא יכול לבחור כעת באחת משתי אפשרויות: הראשונה - להעביר את המנדט למועמד אחר, שיקבל 28 ימים לנסות להרכיב ממשלה, להחזיר את המנדט לכנסת; השנייה - אם יגיע למסקנה שאין אף מועמד שיש לו יכולת ממשית להקים קואליציה, לדלג על החודש הזה ולהחזיר את המנדט ישירות לכנסת. ואז תיפתח תקופה של 21 יום שבה רק אם 61 ח"כים חותמים למועמד אחד - הוא יקבל את האפשרות לנסות להרכיב ממשלה.

עוד בוואלה!

פחות מיממה לפקיעת המנדט: האפשרויות שעומדות בפני ריבלין בצל התמרונים מימין ומשמאל

לכתבה המלאה

עבאס לליכוד: לא אמליץ מראש על אף אחד

יו"ר רע"ם מנסור עבאס הודיע מוקדם יותר לליכוד כי לא ימליץ מראש על אף מועמד להרכבת הממשלה. הוא הבהיר כי בתום הסבב מפלגתו תלך עם מי שיהיה לו הכי הרבה ממליצים.

קודם לכן, בליכוד פעלו להשיג את המלצתו של עבאס על נפתלי בנט כמועמד להרכבת הממשלה. בנט אף היה מעורב בכך, ואם ניסיונות השכנוע היו צולחים - גוש הליכוד-חרדים ימליצו עליו אצל הנשיא, זאת לאחר שהמנדט יפקע מידי ראש הממשלה בנימין נתניהו הלילה בחצות.

הניסיונות לשכנע את עבאס נבעו מכך שהנשיא ראובן ריבלין לא צפוי להעניק את המנדט לבנט אלא ללפיד. בליכוד סבורים כי אם לבנט יהיו 61 ממליצים או יותר, לא יהיה מכך מנוס. גורם פוליטי בימין אמר לוואלה! כי "עבאס לא שלל את האפשרות", והוסיף: "עובדים על זה, זה הכיוון".

לפיד, בנט. מרים אלסטר, פלאש 90
המנדט יעבור לאחד מהם? לפיד ובנט/פלאש 90, מרים אלסטר

נתניהו דרש מבנט להתחייב להקמת ממשלת ימין כחלק מההמלצה עליו, אך יו"ר ימינה סירב, ואמר כי יעדיף ממשלת ימין אך לא פוסל אפשרות גם של הקמת ממשלה עם יש עתיד, תקווה חדשה, ישראל ביתנו וחלק ממפלגות השמאל.

המהלך נועד בעיקר למנוע מלפיד את קבלת המנדט מהנשיא, ולאפשר את המשך הלחצים על יו"ר ימינה לא להקים ממשלה עם גוש מתנגדי נתניהו. בגוש הימין סבורים כי אם תהיה תקופת זמן נוספת יהיה ניתן להקים ממשלת ימין שבראשה יעמוד ראשון בנט לתקופה של שנה או שנה וחצי, כך שאחריו יכהן ראש הממשלה נתניהו. אתמול שלל יו"ר תקווה חדשה גדעון סער אפשרות כזאת, ולא ברור על מה המהלך מסתמך.

ראש הממשלה חושש כי השליטה בוועדה המסדרת תהיה בידי לפיד וגוש מתנגדיו, ואם המנדט יעבור לבנט או יחזור לכנסת - יוכל כמעט בוודאות להבטיח כי לא יקדמו נגדו מהלכים כמו חוקים שעשויים למנוע ממנו להרכיב ממשלה עם כתבי אישום או אחרים.

עם זאת, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' סירב להצהיר כי ימליץ על בנט בסבב ההתייעצויות אצל הנשיא, גם אם עבאס יצטרף למהלך. "נדון בזה כשזה יהיה רלוונטי", אמרו גורמים במפלגה.

הצעות הליכוד עולות להצבעה

יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), יכנס היום את דיון בקידום מהיר של שורת חוקים שהונחו אתמול על שולחן הכנסת. זאת במטרה שיובאו להצבעה במליאת הכנסת כבר מחר. החוקים המרכזיים שיעלו יהיו הבחירות הישירות לראשות הממשלה וביטול ממשלת החילופים.

לצידם, תדון הוועדה בביטול תכנית ההתנתקות, עונש מוות למחבלים, איסור כניסת מסתננים, הגבלת זכות העמידה, מינוי שופטים לעליון, התובע הכללי, להסדרת ההתיישבות הצעירה, פסקת ההתגברות ופסילת ראיה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין מוסר את החלטתו באשר להטלת מלאכת הרכבת הממשלה, 6 באפריל 2021. קובי גדעון, לע״מ, לשכת העיתונות הממשלתית
יוכל לבקש מנתניהו הבהרות. ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון, לע״מ

בימינה הודיעו כי המפלגה תצביע בישיבת הוועדה המסדרת בעד ההתיישבות הצעירה, פסקת ההתגברות וחקיקת בחירה ישירה, ונגד ביטול הפריטטיות. לפי גורם במפלגה, "בעניין הבחירה הישירה, מדובר בשלב זה רק בפטור מחובת הנחה. בהמשך, בהתאם לסיטואציה, נקבל החלטה לגבי המשך קידום החקיקה. נוכל לקדם או לתקוע את זה בכל שלב".

גם בתקווה חדשה יצביעו בעד פטור ממתן חובת הנחה לחוק שזכה לכינוי "ההתיישבות הצעירה" שנועד להסדיר מאחזים בלתי חוקיים. עם זאת, יצביעו נגד חוק בחירה ישירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully