וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבאס לליכוד: לא אמליץ מראש על אף אחד, בתום הסבב נלך עם מי שיהיו לו הכי הרבה ממליצים

עודכן לאחרונה: 4.5.2021 / 16:40

יו"ר רע"ם העביר את המסר למפלגתו של נתניהו, שם ניסו לפעול להשיג את המלצתו על בנט כדי למנוע את העברת המנדט ללפיד אחרי שההזדמנות של נתניהו תפקע. סמוטריץ' סירב להצהיר שימליץ על בנט לצד עבאס. בליכוד יעלו את חוק הבחירה הישירה בוועדה המסדרת, ימינה תתמוך

בווידאו: נתניהו מבהיר שהוא מוכן לוותר על השנה הראשונה ברוטציה לבנט, בנט משיב לו - לא ביקשתי/צילום: דוברות הליכוד וערוץ הכנסת

יו"ר רע"ם מנסור עבאס הודיע היום (שלישי) לליכוד כי לא ימליץ מראש על אף מועמד להרכבת הממשלה. הוא הבהיר כי בתום הסבב מפלגתו תלך עם מי שיהיה לו הכי הרבה ממליצים.

קודם לכן, בליכוד פעלו להשיג את המלצתו של עבאס על נפתלי בנט כמועמד להרכבת הממשלה. בנט אף היה מעורב בכך, ואם ניסיונות השכנוע היו צולחים - גוש הליכוד-חרדים ימליצו עליו אצל הנשיא, זאת לאחר שהמנדט יפקע מידי ראש הממשלה בנימין נתניהו הלילה בחצות.

הניסיונות לשכנע את עבאס נבעו מכך שהנשיא ראובן ריבלין לא צפוי להעניק את המנדט לבנט אלא ללפיד. בליכוד סבורים כי אם לבנט יהיו 61 ממליצים או יותר, לא יהיה מכך מנוס. גורם פוליטי בימין אמר לוואלה! כי "עבאס לא שלל את האפשרות", והוסיף: "עובדים על זה, זה הכיוון".

מליאת הכנסת, 26 באפריל 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, אתר רשמי
בתום הסבב מפלגתו תלך עם מי שיהיה לו הכי הרבה ממליצים. עבאס/אתר רשמי, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נתניהו דרש מבנט להתחייב להקמת ממשלת ימין כחלק מההמלצה עליו, אך יו"ר ימינה סירב, ואמר כי יעדיף ממשלת ימין אך לא פוסל אפשרות גם של הקמת ממשלה עם יש עתיד, תקווה חדשה, ישראל ביתנו וחלק ממפלגות השמאל.

המהלך נועד בעיקר למנוע מלפיד את קבלת המנדט מהנשיא, ולאפשר את המשך הלחצים על יו"ר ימינה לא להקים ממשלה עם גוש מתנגדי נתניהו. בגוש הימין סבורים כי אם תהיה תקופת זמן נוספת יהיה ניתן להקים ממשלת ימין שבראשה יעמוד ראשון בנט לתקופה של שנה או שנה וחצי, כך שאחריו יכהן ראש הממשלה נתניהו. אתמול שלל יו"ר תקווה חדשה גדעון סער אפשרות כזאת, ולא ברור על מה המהלך מסתמך.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, נפתלי בנט במהלך ישיבת בלוק הימין בכנסת 5 מרץ 2020. ראובן קסטרו
הלחץ נמשך. נתניהו ובנט/ראובן קסטרו

ראש הממשלה חושש כי השליטה בוועדה המסדרת תהיה בידי לפיד וגוש מתנגדיו, ואם המנדט יעבור לבנט או יחזור לכנסת - יוכל כמעט בוודאות להבטיח כי לא יקדמו נגדו מהלכים כמו חוקים שעשויים למנוע ממנו להרכיב ממשלה עם כתבי אישום או אחרים.

עם זאת, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' סירב להצהיר כי ימליץ על בנט בסבב ההתייעצויות אצל הנשיא, גם אם עבאס יצטרף למהלך. "נדון בזה כשזה יהיה רלוונטי", אמרו גורמים במפלגה.

הצעות הליכוד עולות להצבעה

יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), יכנס היום את דיון בקידום מהיר של שורת חוקים שהונחו אתמול על שולחן הכנסת. זאת במטרה שיובאו להצבעה במליאת הכנסת כבר מחר. החוקים המרכזיים שיעלו יהיו הבחירות הישירות לראשות הממשלה וביטול ממשלת החילופים.

לצדם, תדון הוועדה ב-17:30 בביטול תכנית ההתנתקות, עונש מוות למחבלים, איסור כניסת מסתננים, הגבלת זכות העמידה, מינוי שופטים לעליון, התובע הכללי, להסדרת ההתיישבות הצעירה, פסקת ההתגברות ופסילת ראיה.

בימינה הודיעו כי המפלגה תצביע בישיבת הוועדה המסדרת בעד ההתיישבות הצעירה, פסקת ההתגברות וחקיקת בחירה ישירה, ונגד ביטול הפריטטיות. לפי גורם במפלגה, "בעניין הבחירה הישירה, מדובר בשלב זה רק בפטור מחובת הנחה. בהמשך, בהתאם לסיטואציה, נקבל החלטה לגבי המשך קידום החקיקה. נוכל לקדם או לתקוע את זה בכל שלב".

גם בתקווה חדשה יצביעו בעד פטור ממתן חובת הנחה לחוק שזכה לכינוי "ההתיישבות הצעירה" שנועד להסדיר מאחזים בלתי חוקיים. עם זאת, יצביעו נגד חוק בחירה ישירה.

ח"כ מנסור עבאס נבחר ליו"ר הוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית. דוברות הכנסת- נועם מושקוביץ, אתר רשמי
לא פוסל את האפשרות. עבאס וזוהר/אתר רשמי, דוברות הכנסת- נועם מושקוביץ

אם המנדט יעבור לנשיא, החוק משאיר בידיו שיקול דעת רחב מאוד איך לקיים את ההתייעצויות, על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, ומה הצעד הבא של המערכת הפוליטית בפלונטר.

לפי החוק, הוא יכול לבחור כעת באחת משתי אפשרויות: הראשונה - להעביר את המנדט למועמד אחר, שיקבל 28 ימים לנסות להרכיב ממשלה, להחזיר את המנדט לכנסת; השנייה - אם יגיע למסקנה שאין אף מועמד שיש לו יכולת ממשית להקים קואליציה, לדלג על החודש הזה ולהחזיר את המנדט ישירות לכנסת. ואז תיפתח תקופה של 21 יום שבה רק אם 61 ח"כים חותמים למועמד אחד - הוא יקבל את האפשרות לנסות להרכיב ממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully