וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: מוכן שבנט יכהן ראשון ברוטציה; יו"ר ימינה: לא ביקשתי את ראשות הממשלה

עודכן לאחרונה: 4.5.2021 / 9:44

רה"מ אמר כי הציע ליו"ר ימינה להיות ראש הממשלה למשך שנה ותפקידים בכירים, כפי שפורסם בוואלה!, ולרוץ ברשימה משולבת אם ילכו לבחירות נוספות. אולם בנט הגיב במתקפה בישיבת הסיעה: "לנתניהו אין ממשלה, והוא מנסה להפיל את זה על ימינה". לפיד: המנדט צריך להיות אצלי

בווידאו: נתניהו מבהיר שהוא מוכן לוותר על השנה הראשונה ברוטציה לבנט, בנט משיב לו - לא ביקשתי/צילום: דוברות הליכוד וערוץ הכנסת

יומיים לסיום המנדט, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שני) כי הציע ליו"ר ימינה נפתלי בנט לכהן ראשון כראש ממשלה ברוטציה ותפקידים בכירים נוספים, כפי שפורסם בוואלה!. בנט השיב לו במתקפה בישיבת הסיעה של ימינה, טען כי ביקש מנתניהו שיצליח להרכיב ממשלה ולא לעמוד בראשה, ושראש הממשלה מפנה את האש למפלגתו על אף שאינה המכשול להקמת ממשלת ימין.

"במצב הפוליטי שנוצר, בנט העלה במו"מ איתנו את הדרישה לכהן ברוטציה כראש ממשלה למשך שנה אחת", אמר בסרטון שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו. "במקביל הוא מנהל משא ומתן עם לפיד על בקשה דומה, ואפילו גדולה יותר. זאת לא בדיוק בקשה שגרתית מצד מי שעומד בראש מפלגה עם 7 מנדטים".

"כדי למנוע ממשלת שמאל, אמרתי לנפתלי בנט שאהיה מוכן להיענות לבקשתו להסדר רוטציה שבו הוא יכהן ראשון כראש ממשלה במשך שנה אחת", סיפר. "חברי 'ימינה' ישולבו בממשלה ובכנסת בתפקידים חשובים. ואם חלילה לא נקים ממשלה, אם כי לדעתי לא נגיע לזה, נרוץ ברשימה משולבת לכנסת כשכל מפלגה שומרת על זהותה וכוחה היחסי".

יו"ר ימינה, נתפלי בנט בפתח ישיבת מפלגתו בכנסת 3 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"לא צריך לשכנע אותי בעוד תופינים". בנט, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

בתגובה, אמר בנט כי ההצעה אינה מספקת את הדרישה המרכזית של ימינה. "הקו שלנו עקבי, המטרה שלנו היא להקים ממשלה ולמנוע סיבוב נוסף של בחירות. העדיפות העליונה שלי היא ממשלת ימין, יודע שזה מאכזב אנשים בשמאל אבל אני איש ימין ולא מתכוון להשתנות. לשם הקמת ממשלת ימין מוכנים לשקול דברים שלא חשבנו שנגיע אליהם".

"שמעתי את ההצעה של נתניהו, היא לא מובנת", הוסיף. "לא ביקשתי מנתניהו את ראשות הממשלה, אלא ממשלה - וזה לצערי אין לו כי סמוטריץ' שרף את הגשרים לממשלת ימין. זה לא עניין שיציעו לי עוד משהו, לא צריך לשכנע אותי בעוד תופינים, תביא ממשלה, אנחנו מוכנים לעזור".

בווידאו: לפיד סמוטריץ' וסער על המגעים להקמת ממשלה/צילום: ערוץ הכנסת

לטענתו, "אין מחלוקות על כיבודים ותפקידים ורוטציות, הכול סוכם בשעה הראשונה של המו"מ". הוא תקף את הקמפיין של הליכוד נגד מפלגתו: "במקום להתאמץ ולכוון את הלחץ על מי שלא מוכן להיכנס - הוא הלך ל'דיפולט' של לתקוף את ימינה. לנתניהו אין ממשלה והוא מנסה להפיל את זה על ימינה. הוא הקים מפלגת לווין ועכשיו הוא לא מצליח להשתלט עליה, שיפנה את הסרטונים הנרגשים לסמוטריץ".

הוא ציין כי לא יהסס לעבור לאפשרות של הקמת ממשלה עם גוש מתנגדי נתניהו. "אם נתניהו לא יצליח להקים ממשלת ימין ננסה להקים ממשלת אחדות, כי הדבר הכי מזיק הרסני זה עוד בחירות. אתם מעלים על דעתכם מה המשמעות, אסון מירון, משברים חוקתיים בישיבות הממשלה, מבוכה בלבול. זה החזון? זה הכיוון?".

נתניהו המשיך את ההתכתשות בפוסט בטוויטר: "בנט, אתה יודע יפה מאוד שברגע שתתחייב לממשלת ימין יבואו אחרים, אפילו בלי סער, ויהיו לנו 61. הם מחכים רק לך. המכשול האמיתי להקמת ממשלת ימין הוא סירובך להסיר מסדר היום ממשלת שמאל ולהתחייב רק לממשלת ימין. עשה זאת היום".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן במהלך ישיבת סיעת ישראל ביתנו בכנסת 3 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"אין פערים גדולים בגוש השינוי". ליברמן, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

בפתח ישיבות הסיעה של המפלגות בכנסת, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן דרש למנות ועדת חקירה ממלכתית לאסון הר מירון. "אחרת לא נקבל תשובות אמיתיות", אמר. "כל ניסיון למנות ועדה אחרת זה ניסיון להתחמק מאחריות ולא נקבל את זה. קורא לגפני ליצמן ודרעי להסיק מסקנות אישיות לקחת אחריות ולהתפטר. בכל מקרה הממשלה הבאה תמנה ועדת חקירה ממלכתית".

"שוחחתי עם כל ראשי המפלגות בגוש השינוי, אין פערים גדולים", המשיך. "אם הם כולם יתיישבו בתשע בערב עד תשע בבוקר אפשר לצאת עם ממשלת שינוי. קורא לכל ראשי המפלגות בואו נתכנס הערב ועד מחר בתשע בערב נקים ממשלה. אם יש רצון טוב ונחישות ואמונה בצדקת הדרך אפשר עד מחר בערב לצאת לממשלה אחרת".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד בפתח ישיבתי מפלגתו בכנסת 3 במאי 2021. יש עתיד, אתר רשמי
"אנחנו רציכים לקבל את המנדט". לפיד בישיבת הסיעה, היום/אתר רשמי, יש עתיד

לפיד התייחס גם הוא להילולה בישיבת סיעת יש עתיד. "כשהניהול נכשל - אנשים מתים", האשים. "ישראל במקום מסוכן. אין לנו ממשלה מתפקדת. במקום לקחת אחריות בורחים מאחריות. רציתי להגיע לרגע שבו המנדט עובר אליי עם ממשלה סגורה ומוכנה, אף אחד לא עבד קשה כמונו כדי שזה יקרה".

"יהיו לנו 45 ממליצים. אנחנו צריכים לקבל את המנדט. ראיתי את התרגילים שמנסים לעשות, אני מניח שהנשיא לא יתן יד למהלך כזה. המנדט צריך להיות אצלי", הדגיש. "נפתלי יודע את ההבדל ביני לבין נתניהו. מה שאני מבטיח יקוים; מה שנתניהו מבטיח לא יקרה לעולם".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' במהלך הצהרה לתקשורת בפתח ישיבת מפלגתו 3 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
לא מתקפל. סמוטריץ', היום/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' המשיך להביע את התנגדותו להקמת ממשלה שנשענת על רע"ם. "הקמת ממשלה בתמיכת תומכי טרור תהווה פגיעה אנושה ביהדות של המדינה, בתורה, בארץ ישראל ובכלל בציונות להרבה שנים קדימה", טען בישיבת הסיעה של מפלגתו. "הציונות הדתית איתנה בדעתה. אם נצטרך לשלם על זה מחיר וללכת לאופוזיציה נעשה זאת בראש מורם לא נמכור את ערכינו".

בישיבת סיעת העבודה, אמרה יו"ר המפלגה מרב מיכאלי כי "אפשר להשביע ממשלה מחר או מחרתיים גג. אני קוראת לכל ראשי המפלגות לא לפחד ולעשות את הדבר הנכון ולהקים ממשלה שתתייחס לכל האזרחים שלה. לא הספקנו להציג דרישות כי המו"מ מקרטע. לא נהיה שום סוג של מכשול להקמת ממשלה".

מרב מיכאלי בישיבת סיעת העבודה, 3 במאי 2021. ערוץ כנסת, צילום מסך
"לא נהיה מכשול להקמת ממשלה". מיכאלי, היום/צילום מסך, ערוץ כנסת

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער אמר כי "מה שקרה בהר מירון, ולא רק השנה, אינו תואם התנהלות של מדינה מתוקנת", ועבר לסוגיה הפוליטית. "רבים טועים לחשוב שהתנגדותנו לממשלה בראשות נתניהו יסודה בטעמים אישיים, עניינים מהעבר, רגשות, חרמות, שיקולי אגו וכדומה. אין לכך כל יסוד. ביסוד עמדתנו ראייתנו את טובת המדינה בהווה ובעתיד".

"שמעתי את נתניהו מדבר על 65 מנדטים. לכאורה השומע היה יכול להסיק שהוא מונה את מצביעי תקווה חדשה בין תומכיו, אבל הם הצביעו עבורנו על יסוד קו הפוך מכך, המחויב לשינוי ולא להמשך שלטון נתניהו", פסל גם הוא את הצעת ראש הממשלה. "גם תזוזה של נתניהו לשנה לתפקיד ראש הממשלה החליפי והמשך הקדנציה כראש הממשלה אינה מה שמצביעי תקווה חדשה הצביעו עבורו".

גדעון סער בישיבת סיעת תקווה חדשה, 3 במאי 2021. ערוץ כנסת, צילום מסך
"תזוזה של נתניהו לשנה אינה מה שמצביעי תקווה חדשה הצביעו עבורו". סער, היום/צילום מסך, ערוץ כנסת

בישיבת סיעת מרצ, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ טען כי לפיד היה צריך לקבל את המנדט לפני נתניהו. "אני אמליץ על לפיד וקורא למפלגות נוספות לעשות את זה, חשוב שמספר הממליצים שלו יגדל", הכריז. "אני פונה לנשיא, להעביר את המנדט ללפיד ולא להחזיר ישירות לכנסת, צריך לתת לגוש שלנו גם הזדמנות להרכיב ממשלה".

ניצן הורוביץ בישיבת סיעת מרצ, 3 במאי 2021. ערוץ כנסת, צילום מסך
הורוביץ בישיבת סיעת מרצ, היום/צילום מסך, ערוץ כנסת

המאמצים להקמת ממשלה בראשות נתניהו צברו תאוצה בשבוע האחרון, אך נבלמו, לפחות על פני השטח, בסוף השבוע של הטרגדיה בהילולת רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י). כעת, עיקר הלחץ מופעל על בנט וסמוטריץ'. גורמים בכירים במערכת הפוליטית אומרים כי מלבד ראשות הממשלה, נתניהו הציע לבנט שאיילת שקד תמונה לשרת החוץ.

לפי הגורמים, נתניהו דורש שתיק המשפטים יישאר בידי הליכוד, כדי שתהיה לו מעורבות במינוי פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. בנוסף, הוא דורש גם התחייבות של ימינה לחוקק פסקת התגברות בשנה הראשונה של הממשלה. בימינה מכחישים.

בציונות הדתית הבהירו הבוקר כי לא יכנעו ללחץ להסיר את ההתנגדות לממשלה שנשענת על רע"ם. "אין ולא יהיה שינוי בעמדה לגבי הישענות על תומכי מחבלים ששוללים את קיומה של ישראל כמדינה יהודית", טענו. הרב צבי טאו, מנהיגה הרוחני של מפלגת נעם שנציגה במקום 6 בציונות הדתית, קרא להקים ממשלת מיעוט בראשות נתניהו בעזרת הימנעות של רע"ם. רבנים נוספים הביעו תמיכה בעמדתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully