וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת נתניהו לבנט: ראשון ברוטציה, שקד שרת חוץ - והדרישות המשפטיות

3.5.2021 / 6:45

שתי יממות לסוף המנדט, הלחץ בליכוד על ימינה גובר. בכירים במערכת הפוליטית אומרים כי נתניהו הציע ליו"ר ימינה את כיסא ראש הממשלה לתקופה של שנה עד שנתיים ולשקד את תיק החוץ. הליכוד דורש לשמור לעצמו את תיק המשפטים ולחוקק פסקת התגברות. המפלגות מכחישות את הפרטים

בווידאו: הצהרת יו"ר ימינה, נפתלי בנט/צילום: ערוץ הכנסת

גורמים בכירים במערכת הפוליטית אומרים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע ליו"ר ימינה נפתלי בנט את ראשות הממשלה ברוטציה - לתקופה של שנה עד שנתיים - ושאיילת שקד תמונה לשרת החוץ. לפי הגורמים, נתניהו דורש שתיק המשפטים יישאר בידי הליכוד, כדי שתהיה לו מעורבות במינוי פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה.

בנוסף, הוא דורש גם התחייבות של ימינה לחוקק פסקת התגברות בשנה הראשונה של הממשלה. בימינה מכחישים כי הסכימו להצעה ולדרישות ומסרו כי "לא היו דברים מעולם. אין הצעה כזו ואין שום חשיבות להצעות לימינה כל עוד לנתניהו אין דרך להשביע ולהקים ממשלת ימין". גם בליכוד הכחישו את הפרטים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון נפתלי בנט במהלך כינוס בלוק הימין בכנסת 4 במרץ 2020. ראובן קסטרו
גורמים אומרים כי ליו"ר ימינה תוצע ראשות הממשלה ברוטציה. נתניהו ובנט/ראובן קסטרו

נתניהו ובנט נפגשו ביום חמישי, במקביל לפגישות צוותי המו"מ של יו"ר ימינה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, והמגעים ביניהם נמשכו גם במהלך סוף השבוע. לקראת סוף המנדט מחר בחצות, המאמץ העיקרי של נתניהו מופנה ללחץ על בנט ושקד להתחייב כי לא יתמכו באף ממשלה אחרת מלבד ממשלת ימין.

בין היתר, בליכוד שוקלים להמליץ על בנט בסבב ההמלצות בבית הנשיא כדי למנוע מהמנדט לעבור ללפיד ולהשאיר את הדלת להקמת ממשלת ימין פתוחה. בכירים בליכוד מעריכים כי נתניהו ידרוש מבנט התחייבות פומבית או הצהרת נאמנות לבלוק הימין בתמורה להמלצה עליו לקבלת המנדט. בנוסף, נתניהו לוחץ על בנט גם להסכים ליוזמה לבחירות אישיות שהוא מקדם, במידה ולא תוקם ממשלה.

במקביל, מקורבים לנתניהו טוענים כי הוא מנסה להגיע להסכמות על ממשלת מיעוט של 59 חברי כנסת - עם הליכוד, ימינה, הציונות הדתית והסיעות החרדיות. עם זאת, עדיין לא ברור כיצד הליכוד מתכוון להתגבר על הווטו שהטיל יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' על שיתוף פעולה עם רע"ם, וכיצד הם מתכוונים להבטיח רוב להקמת הממשלה.

איילת שקד. מרים אלסטר/פלאש 90, פלאש 90
תמונה לשרת החוץ? איילת שקד/פלאש 90, מרים אלסטר/פלאש 90

אמש, הרב צבי טאו, המזוהה עם מפלגת נעם שחברה בציונות הדתית, פירסם מכתב שקרא להקמת ממשלה ימין בראשות נתניהו ובתמיכת רע"ם, כחלק ממאמץ אחרון לשכנע את סמוטריץ' להסכים לאפשרות שרע"ם יימנעו בהצבעה על הקמת הממשלה.

בליכוד ובימינה נעשו בימים האחרונים ניסיונות לבחון אם יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, יסכים לחבור לממשלת ימין אם בראשה יעמוד מישהו אחר, בנט או בכיר אחר מהליכוד, אך סער שולל לעת עתה את כל התרחישים שכוללים שיתוף פעולה עם נתניהו. בגוש הנגדי חוששים שהליכוד יגיע לסיכום עם רע"ם או 3-2 ח"כים מהסיעות האחרות בגוש על היעדרות לכאורה ספונטנית מהמליאה כדי לאשר את הקמת ממשלת המיעוט.

בנט ניהל בשבוע האחרון מגעים מקבילים עם נתניהו, וגם עם לפיד וסער - לכאורה במטרה להגיע לסבב ההתייעצויות אצל בית הנשיא עם מתווה ברור להקמת ממשלת אחדות. השיחות בגוש המתנגד לנתניהו הניבו הסכמות עקרוניות על הגודל, המבנה, וחלוקת הכוח בממשלה, אבל נותרו עוד הרבה פערים ומחלוקות, על חלוקת התיקים, קווי יסוד, וסוגיות אידיאולוגיות נפיצות שטרם לובנו.

היוזמה של הליכוד להמליץ על בנט לראשות הממשלה אצל הנשיא עשויה לשבש את התוכניות של לפיד לקבל את המנדט, ובגוש המרכז שמאל חוששים שאם בנט יקבל את המנדט הוא ירכיב ממשלה עם נתניהו ובלוק הימין-חרדים ולא יפעל להקמת ממשלת אחדות. עם זאת, בכירים בגוש טענו היום כי בנט התחייב כי ימשיך את המו"מ עמם גם לאחר שיקבל את המנדט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully