וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש סוכנות הגרעין של איראן: התקלה בנתנז - פעולת טרור

בכיר איראני הבהיר כי טהראן שומרת לעצמה את הזכות להגיב למתקפה. הוא לא ציין מי עומד מאחורי התקלה ברשת החשמל במתקן להעשרת האורניום או מה בדיוק גרם לה. גורמי מודיעין במערב: המוסד אחראי לתקלה. נתניהו: המאבק באיראן הוא משימה ענקית, לא בטוח שזה המצב שיהיה מחר

בווידאו: גנץ מתייחס לאיומים האיראנים - ישראל תמשיך להגין על עצמה/צילום: משרד הביטחון

ראש סוכנות הגרעין של איראן, עלי אכבר סלאחי, אמר היום (ראשון) כי התקלה במתקן העשרת האורניום בנתנז היא פעולת טרור. לדבריו, איראן שומרת לעצמה את הזכות להגיב, מבלי לציין מי עומד מאחורי התקלה ברשת החשמל במתקן בנתנז או מה בדיוק גרם לה. גורמי מודיעין במערב טענו כי המוסד אחראי לתקרית בנתנז.

"הפעולה שנעשתה נגד אתר נתנז מלמדת על כישלונן של המדינות המהוות אופוזיציה לאיראן, הפועלות נגד התפתחותה התעשייתית, הפוליטית והגרעינית", אמר סלאחי. "כדי לסכל את המטרות של מי שפקדו על פעולת טרור זו, איראן תמשיך לשפר את הטכנולוגיה הגרעינית שלה מצד אחד ולהסיר את הסנקציות המדכאות של ארצות הברית מצד שני", הוסיף.

הבכיר האיראני אמר את הדברים בעקבות תקלת החשמל שאירעה במתקן היום, שלפי סוכנות הגרעין נרמז כי נעשתה במכוון. אותה "תקלה" מגיעה יום לאחר שטהראן החלה להפעיל צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום במקום, בניגוד לתנאי הסכם הגרעין, ואחרי התקדמות מסוימת בשיחות בין נציגי המעצמות ואיראן בווינה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין בפני חברי פורום מטכ"ל כי "המאבק באיראן וגרורותיה ובהתחמשות האיראנית היא משימה ענקית. המצב שקיים היום, לא אומר שזה המצב שיהיה קיים מחר".

תמונות לווין של הנזק שנגרם למבנים כתוצאה מהפיצוץ במפעל סמוך לנתנז באיראן. 10 ביולי 2020. רויטרס
תמונות לוויין של הנזק שנגרם למבנים כתוצאה מהפיצוץ במפעל סמוך לנתנז באיראן/רויטרס

דובר הסוכנות אמר מוקדם יותר כי הסיבה לתקרית נמצאת תחת חקירה וכי לא היו פצועים או זיהום כתוצאה ממנה. דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית, בהרוז קמלוונדי, אמר כי החשמל קרס ברחבי המתקן, המורכב מסדנאות ומאולמות העשרת אורנים תת-קרקעיים. "אנחנו עדיין לא יודעים את הסיבה להפסקת החשמל ועלינו לבחון זאת לעומק", אמר לטלוויזיה הממלכתית.

חבר הפרלמנט, מאלק שרעיתי ניסר, כתב בטוויטר לאחר התקרית כי ייתכן שהייתה זאת פעולת "חבלה והסתננות". הוא הוסיף כי המחוקקים מנסים להשיג מידע על התקרית.

לפי גורמי מודיעין במערב, האחראי ל"תקלה" במתקן הוא המוסד. כמו כן, במקביל לתקרית נערכה פגישה בין שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין לשר הביטחון בני גנץ. בזמן הפגישה אוסטין עבר סקירה מודיעינית של צה"ל ומשרד הביטחון על פעילות איראן בפרויקט הגרעין ובמזרח התיכון ועל האופן שבו היא מערערת את היציבות האזורית. לדברי גורמים צבאיים וביטחוניים "הוצג לאוסטין חומר רגיש על איראן". בין אלו שהציגו את המידע היה אלוף מהמטה הכללי וראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון זוהר פלטי".

צנטריפוגות חדשות מוצגות לנשיא איראן חסן רוחאני ביום הגרעין האיראני, 11 אפריל 2021. רויטרס
מתקן הצנטריפוגות החדשות מוצג בטהראן ביום הגרעין האיראני, אתמול/רויטרס

בחודש יולי האחרון התרחש פיצוץ מסתורי במתקן בנתנז, שלפי הרשויות באיראן היה פעולת חבלה. לפי דיווחים זרים, ישראל הייתה אחראית לפיצוץ, שנועד לשבש את העשרת האורניום של איראן. ישראל לא קיבלה אחריות על כך באופן רשמי, אולם היא ממשיכה להבהיר שלא תאפשר לטהראן לפתח נשק גרעיני, אף שהמשטר מכחיש כי יש לו כוונה כזאת.

אמש הכריז הנשיא חסן רוחאני על מחויבותה של איראן לאי-פיתוח נשק גרעיני, בזמן שפיקח על השקת צנטריפוגות מתקדמות במתקן בנתנז לציון יום הטכנולוגיה הגרעינית. רוחאני הורה על הזרקת גז אורניום ל-164 צנטריפוגות מדגם IR-6, ל-30 מדגם IR-5 ועל בדיקות מכניות לצנטריפוגות מדגם IR-9, שלהן קיבולת של 50 צנטריפוגות מהדור הראשון - היחיד שמורשית איראן להפעיל לפי הסכם הגרעין.

חלקים נרחבים במתקן בנתנז נבנו מתחת לקרקע על מנת לעמוד בפני תקיפות אוויריות. הוא עמד במוקד העימות בין המערב לאיראן סביב תכנית הגרעין שלה ב-2002, אך שתצלומי לוויין חשפו הקמת מתקן צנטריפוגות תת-קרקעי באתר, שנמצא כ-200 ק"מ דרומית לטהראן.

איראן הפרה כמעט את כל ההגבלות שהוטלו עליה במסגרת הסכם הגרעין, לאחר שנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ פרש ממנו ב-2018 והחזיר את הסנקציות. איראן דורשת מממשלו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן את הסרתן המלאה כתנאי לחזרתה המלאה לעסקה, בעוד שבוושינגטון רוצים לעשות זאת בצורה הדרגתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully