וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: איראן מעשירה אורניום בנתנז עם צנטריפוגות מתקדמות

2.2.2021 / 16:02

בדוח שנשלח לחברות הסוכנות נכתב כי טהראן החלה להשתמש במקבץ נוסף של צנטריפוגות מהדור השני במתקן התת-קרקעי שלה, בהפרה נוספת של הסכם הגרעין. במתקן אירע פיצוץ בקיץ האחרון, בפעולה שיוחסה לישראל לפי דיווחים זרים

בווידאו: הרמטכ"ל מתייחס להתבססות האיראנית בסוריה/צילום: INSS

איראן החלה בהעשרת אורניום עם מקבץ נוסף של צנטריפוגות מהדור השני במתקן התת-קרקעי שלה בנתנז, בהפרה של הסכם הגרעין - כך הראה דוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) למדינות החברות שהגיע היום (שלישי) לסוכנות הידיעות רויטרס.

טהראן כבר העשירה אורניום עם מקבץ אחד של 174 צנטריפוגות מהדור השני בנתנז. היא עדכנה את סבא"א בדצמבר כי היא מתכננת להתקין עוד שלושה מקבצים נוספים שם, ואחד מהם החל כבר לפעול. עוד נכתב בדוח כי ההתקנה של המקבץ השני קרובה לסיום, וכי החלו העבודות על המקבץ השלישי.

בקיץ האחרון אירע פיצוץ במתקן בנתנז, שלפי דיווחים זרים היה פעולה של ישראל במטרה לשבש את האצת תכנית הגרעין של איראן. טהראן הפרה את מרבית התחייבויותיה להסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015, מאז שנשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ פרש ממנו ב-2018 והטיל עליה סנקציות מחודשות.

תמונת לוויין של מתקן הגרעין בנתנז, איראן, 21 באוקטובר 2020. רויטרס
תמונת לוויין של מתקן העשרת האורניום בנתנז, באוקטובר/רויטרס

ממשלו של הנשיא החדש ג'ו ביידן מעוניין לשוב להידברות עם איראן, אך דורש מטהראן לחזור לקיים את חלקה בהסכם קודם שהוא יסיר את הסנקציות. בנוסף לכך, בוושינגטון רוצים להכניס שינויים להסכם כך שיעסוק גם בתכנית הטילים ופעילותה במזרח התיכון. איראן דוחה את פתיחת ההסכם למשא ומתן ואומרת שעל ארצות הברית להסיר קודם כל את הסנקציות בטרם תשוב לציית להסכם.

אתמול אמר שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן כי איראן תוכל להשיג מספיק אורניום מועשר לייצור נשק גרעיני תוך כמה שבועות אם תמשיך בהפרות הסכם הגרעין. בלינקן הוסיף בריאיון לרשת NBC כי איראן צריכה לשחרר את כל האזרחים האמריקנים שמוחזקים במדינה ללא קשר לחידוש ההסכם הגרעין.

כמה שעות לאחר מכן, שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר ששר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, יכול לתאם את המהלכים שיאפשרו את חזרתן של ארצות הברית ואיראן להסכם הגרעין. "יכול להיות מנגנון שיתאם את מה שניתן לעשות", אמר בראיון ברשת CNN. "בורל יכול למצוא את 'הכיאורוגרפיה' של המהלכים שארצות הברית ואיראן צריכות לבצע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully