וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן: איראן עלולה להשיג מספיק חומר לייצור נשק גרעיני בתוך שבועות

עודכן לאחרונה: 1.2.2021 / 22:03

שר החוץ האמריקני התריע כי הרפובליקה האסלאמית תוכל להתקדם במהירות להשגת מספיק אורניום מועשר אם תמשיך בהפרות הסכם הגרעין. לפני שבועיים העריך כי המדינה רחוקה 4-3 חודשים מפצצה. במקביל, אמר שר החוץ האיראני שהאיחוד האירופי יכול לתאם מהלכים לחזרת המדינות להסכם

בווידאו: איראן הודיעה על חידוש העשרת האורניום בפורדו לרמה של 20%/צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן אמר היום (שני) כי איראן תוכל להשיג מספיק אורניום מועשר לייצור נשק גרעיני תוך כמה שבועות אם תמשיך בהפרות הסכם הגרעין. בלינקן הוסיף בריאיון לרשת NBC כי איראן צריכה לשחרר את כל האזרחים האמריקנים שמוחזקים במדינה ללא קשר לחידוש ההסכם מ-2015 שממנו פרש הנשיא הקודם דונלד טראמפ.

כמה שעות לאחר מכן, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר ששר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, יכול לתאם את המהלכים שיאפשרו את חזרתן של ארצות הברית ואיראן להסכם הגרעין. "יכול להיות מנגנון שיתאם את מה שניתן לעשות", אמר בראיון ברשת CNN. "בורל יכול למצוא את 'הכיאורוגרפיה' של המהלכים שארצות הברית ואיראן צריכות לבצע".

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, 27 בינואר 2021. רויטרס
לשחרר את כל האזרחים האמריקנים. בלינקן/רויטרס

לקראת כניסתו לתפקיד, אמר בלינקן בשימוע בסנאט בחודש שעבר כי ממשל ביידן יתייעץ עם ישראל ועם מדינות המפרץ לפני שארצות הברית תחזור להסכם הגרעין עם איראן. "כשהנשיא ייכנס לתפקיד נראה מה איראן עושה ואז נחליט איך להתקדם", אמר, וציין כי ארצות הברית רחוקה עדיין מחזרה להסכם.

אז טען בלינקן כי הסכם הגרעין הצליח לבלום את איראן מלהשיג מספיק חומר לייצור נשק גרעיני. הוא הוסיף כי אחרי פרישת ארצות הברית מההסכם מאגר האורניום גדל, וזמן הפריצה האיראני לפצצה ירד משנה לשלושה עד ארבעה חודשים.

בלינקן הצהיר בנוסף כי ארצות הברית לא תסיר את הסנקציות מעל איראן עד שתשוב לקיים באופן מלא את מחויבויותיה בהסכם הגרעין, ועורר בזעם בטהראן. כמה גורמים איראניים שטענו כי ממשל ביידן נוהג באותה טקטיקה של ממשל טראמפ. חסאמאדין אשנא, יועץ של נשיא איראן חסן רוחאני, אמר בשבוע שעבר אילו הגישה של בלינקן הייתה יעילה, אז "דונלד טראמפ לא היה עוזב את הבית הלבן כשהוא ממתין לשיחת טלפון מאיראן".

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בושהר, 13 בינואר 2015. AP
מאיימים להגביל את גישת האו"ם. רוחאני/AP

בשבועיים האחרונים הבהיר שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כי טהראן תשוב למלא את חלקה בהסכם הגרעין לאחר שארצות הברית תסיר את הסנקציות שהסבו לכלכלתה מכות קשות בשנים האחרונות. זריף הבהיר כי טהראן מתנגדת לפתיחת ההסכם למשא ומתן או לכלול בו את תכנית הטילים.

אחרי שכבר הפרה את הגבלות העשרות האורניום, עתה מאיימת איראן להגביל החל מהחודש הבא את הגישה של פקחי האו"ם לאתרי הגרעין שלה. גורמים איראניים אמרו כי יש הכנות להתקנת צנטריפוגות נוספות מהדור השני באתר הגרעין קום בשלושת החודשים הקרובים, וכי מאגר האורניום המועשר ל-20% גדול כבר מ-17 ק"ג - הרבה מעבר להגבלות בהסכם הגרעין.

דבריו של בלינקן באו ברקע חשש בישראל מחזרת ארצות הברית להסכם הגרעין. לפני שבוע המאבק צף אל פני השטח, כשהרמטכ"ל אביב כוכבי הצהיר כי חזרה להסכם הגרעין היא "דבר רע ולא נכון שאסור לאפשר". התבטאותו גררה תגובות בטהראן ובמערכת הפוליטית בישראל, עם תמיכה מצד אחד ורצון להנמיך את הלהבות מהצד הנגדי.

אחריה, שוחח שר החוץ גבי אשכנזי לראשונה עם בלינקן והדגיש את חשיבות העבודה המשותפת בנושא. "אני בטוח שיחד נדע לפעול נגד הטרור העולמי וכל איום על היציבות המובל על ידי איראן ושלוחותיה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully