וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן זועמת על ממשל ביידן: "טראמפ עזב כשהוא ממתין לטלפון מאתנו"

יועץ של רוחאני דחה את דבריו של שר החוץ האמריקני ולפיהם על טהראן לשוב לקיים את מחויבויותיה להסכם הגרעין בטרם תסיר ארה"ב את הסנקציות. הוא השווה זאת לגישה שנקט הממשל הקודם. בינתיים, איראן צברה 17 ק"ג של אורניום מועשר ל-20% - הרבה מעבר להגבלות ההסכם

בווידאו: הרמטכ"ל מתייחס להתבססות האיראנית בסוריה/צילום: INSS

איראן הגיבה היום (חמישי) בזעם ותסכול אחרי שארצות הברית הבהירה כי היא לא תסיר את הסנקציות מעליה עד שתשוב לקיים באופן מלא את מחויבויותיה בהסכם הגרעין. זאת אחרי דבריו של שר החוץ אנתוני בלינקן, שאמר אתמול כי תרחיש שכזה ייקח זמן מה, ורמז כי כל התקדמות משמעותית במשא ומתן לא תקרה לפני הבחירות לנשיאות איראן ביוני.

דבריו של בלינקן גררו תגובת מצד כמה גורמים איראניים שטענו כי ממשל ביידן נוהג באותה טקטיקה של ממשל טראמפ. חסאמאדין אשנא, יועץ של נשיא איראן חסן רוחאני, כתב בטוויטר כי אילו הגישה של בלינקן הייתה יעילה, אז "דונלד טראמפ לא היה עוזב את הבית הלבן כשהוא ממתין לשיחת טלפון מאיראן".

בשבועיים האחרונים הבהיר שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כי טהראן תשוב למלא את חלקה בהסכם הגרעין לאחר שארצות הברית תסיר את הסנקציות שהסבו לכלכלתה מכות קשות בשנים האחרונות. זריף הבהיר כי טהראן מתנגדת לפתיחת ההסכם למשא ומתן או לכלול בו את תכנית הטילים.

שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן במהלך תדרוך עיתונאים בוושינגטון 27 בינואר 2021. רויטרס
מצפה להתפתחויות רק אחרי הבחירות באיראן. בלינקן, אתמול/רויטרס

אחרי שכבר הפרה את הגבלות העשרות האורניום, עתה מאיימת איראן להגביל החל מהחודש הבא את הגישה של פקחי האו"ם לאתרי הגרעין שלה. באחד מהם, ליד העיר קום, ביקר היום יו"ר הפרלמנט מוחמד קליבאף, שתודרך על ההתפתחויות האחרונות. גורמים איראניים אמרו בשולי הביקור כי יש הכנות להתקנת צנטריפוגות נוספות מהדור השני בשלושת החודשים הקרובים, וכי מאגר האורניום המועשר ל-20% גדול כבר מ-17 ק"ג - הרבה מעבר להגבלות בהסכם הגרעין.

בלינקן, ששוחח אתמול על הנושא האיראני עם שר החוץ גבי אשכנזי ועם שרי חוץ אירופים, הרכיב צוות של מומחים במטרה לשאת ולתת עם איראן, וייתכן שהוא נוקט עמדת פתיחה מקסימלית לפני תחילת השיחות עם טהראן. הוא גם אמר שהוא רוצה להבטיח שהקונגרס הספקני תומך בצעדי הממשל.
דבריו נאמרו אחרי אזהרתו של הרטמכ"ל אביב כוכבי, שהפציר בממשל ביידן שלא לשוב להסכם הגרעין עם איראן בנאום שנוי במחלוקת שנשא מוקדם יותר השבוע.

ביום שלישי דחה זריף עמדה דומה לזו של בלינקן שנשמעה מצרפת, השותפה להסכם הגרעין. "למה לכל הרוחות שאיראן - מדינה שעמדה זקוף והתגברה על ארבע שנים של טרור כלכלי אכזרי שנכפה בהפרת ההסכם והחלטת מועצת הביטחון - תפגין מחווה של רצון טוב ראשונה?", צייץ. "זאת ארצות הברית שהפרה את ההסכם, ללא שום סיבה. היא צריכה לתקן את הטעות שלה, ואז איראן תגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully