וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: "תקלה" במתקן בנתנז - יום לאחר הפעלת צנטריפוגות מתקדמות

עודכן לאחרונה: 11.4.2021 / 18:02

סוכנות הגרעין דיווחה על הפסקת חשמל במתקן העשרת האורניום, מבלי לפרט מעבר לכך שלא היו נפגעים או נזק סביבתי. רק אתמול הכריז רוחאני על תחילת שימוש בצנטריפוגות מתקדמות, למרות שיחות הגרעין. ביולי אירע פיצוץ מסתורי במתקן, שיוחס לישראל

בווידאו: גנץ מתייחס לאיומים האיראנים - ישראל תמשיך להגין על עצמה/צילום: משרד הביטחון

רשת החשמל במתקן העשרת האורניום בנתנז נפגעה מ"תקלה" מסתורית, בפעם השנייה בתוך פחות משנה - כך הודיע הבוקר (ראשון) דובר סוכנות הגרעין של איראן, שציין כי הסיבה לתקרית תחת חקירה. הוא הוסיף כי לא היו פצועים או זיהום כתוצאה מהתקרית, שבאה יום לאחר שטהראן החלה להפעיל צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום במקום, בניגוד לתנאי הסכם הגרעין, ואחרי התקדמות מסוימת בשיחות בין נציגי המעצמות ואיראן בווינה.

דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית, בהרוז קמלוונדי, אמר כי החשמל קרס ברחבי המתקן, המורכב מסדנאות ומאולמות העשרת אורנים תת-קרקעיים. "אנחנו עדיין לא יודעים את הסיבה להפסקת החשמל ועלינו לבחון זאת לעומק", אמר לטלוויזיה הממלכתית. הוא סירב להשיב לשאלה אם מדובר בתקלה טכנית או בפעולת חבלה, אך דובר ועדת האנרגיה בפרלמנט של איראן אמר כי התקרית "חשודה מאוד".

חבר הפרלמנט, מאלק שרעיתי ניסר, כתב בטוויטר כי ייתכן שהייתה זאת פעולת "חבלה והסתננות". הוא הוסיף כי המחוקקים מנסים להשיג מידע על התקרית.

הסוכנות לאנרגיה אטומית, המפקחת על תכנית הגרעין של איראן, מסרה כי היא "מודעת לדיווחי התקשורת", אך סירבה להגיב.

נשיא איראן חסן רוחאני סוקר את ההישגים הטכנולוגיים בטקס בטהראן, 10 באפריל 2021. רויטרס
איראן ממשיכה בהפרות הסכם הגרעין. רוחאני ביום הגרעין, אתמול/רויטרס

אתמול הכריז הנשיא חסן רוחאני על מחויבותה של איראן לאי-פיתוח נשק גרעיני, בזמן שפיקח על השקת צנטריפוגות מתקדמות במתקן בנתנז לציון יום הטכנולוגיה הגרעינית. רוחאני הורה על הזרקת גז אורניום ל-164 צנטריפוגות מדגם IR-6, ל-30 מדגם IR-5 ועל בדיקות מכניות לצנטריפוגות מדגם IR-9, שלהן קיבולת של 50 צנטריפוגות מהדור הראשון - היחיד שמורשית איראן להפעיל לפי הסכם הגרעין.

בחודש יולי האחרון התרחש פיצוץ מסתורי במתקן בנתנז, שלפי הרשויות באיראן היה פעולת חבלה. לפי דיווחים זרים, ישראל הייתה אחראית לפיצוץ, שנועד לשבש את העשרת האורניום של איראן. איראן גם האשימה את ישראל בחיסול מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה בנובמבר האחרון, שנהרג במארב שהוטמן למכינתו מחוץ לטהראן. ישראל לא הכחישה ולא אישרה את הטענות של איראן נגדה, אך היא ממשיכה להבהיר שהיא לא תאפשר לטהראן לפתח נשק גרעיני, אף שהמשטר מכחיש כי יש לו כוונה כזאת.

חלקים נרחבים במתקן בנתנז נבנו מתחת לקרקע כדי לעמוד בפני תקיפות אוויריות. הוא עמד במוקד העימות בין המערב לאיראן סביב תכנית הגרעין שלה ב-2002, אך שתצלומי לוויין חשפו הקמת מתקן צנטריפוגות תת-קרקעי באתר, שנמצא כ-200 ק"מ דרומית לטהראן.

איראן הפרה כמעט את כל ההגבלות שהוטלו עליה במסגרת הסכם הגרעין, אחרי שנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ פרש ממנו ב-2018 והחזיר את הסנקציות. היא דורשת מממשל ביידן את הסרתן המלאה כתנאי לחזרתה המלאה לעסקה, בעוד שבוושינגטון רוצים לעשות זאת בצורה הדרגתית.

תמונות לווין של הנזק שנגרם למבנים כתוצאה מהפיצוץ במפעל סמוך לנתנז באיראן. 10 ביולי 2020. רויטרס
תמונת לוויין של המתקן בנתנז אחרי הפיצוץ בחודש יולי/רויטרס

בכיר אמריקני אמר ביום שישי לאחר תום השיחות בווינה כי עדיין קיימים סימני שאלה לגבי מידת הרצינות של איראן, ולגבי נכונותה להפגין פרגמטיות ולחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין. "ראינו סימנים ראשונים לרצינות איראנית, אבל זה עדיין לא מספיק", אמר בתדרוך לכתבים.

בישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר בשבוע שעבר כי ישראל לא תהיה מחויבת להסכם, שעות לפני שדווח על תקיפה מסתורית של ספינת ביון של משמרות המהפכה בים האדום. בניו יורק טיימס דווח כי הייתה זאת פעולת נקם ישראלית אחרי שאיראן פגעה בשתי ספינות בבעלות ישראלית בחודשים האחרונים, בהסלמה של המערכה הימית החשאית בין שתי המדינות.

הנושא יעלה לדיון בשיחות שיקיימו ביומיים הקרובים שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ושר הביטחון בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל אביב כוכבי. אוסטין נחת הבוקר בישראל לביקור הראשון של בכיר בממשל ביידן, ובהודעה הרשמית נמסר כי השיחות יעסקו בין היתר בגרעין האיראני ובהתבססות טהראן באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully