וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן שיחות הגרעין: איראן החלה להעשיר אורניום בצנטריפוגות מתקדמות

עודכן לאחרונה: 10.4.2021 / 12:07

כלי תקשורת בטהראן מדווחים כי בהוראת רוחאני, לרגל יום הגרעין, החלה הפעלת צנטריפוגות מדגם IR-6 שמסוגלות להעשיר אורניום במהירות גבוהה ביותר. לפי ההסכם עם המעצמות, לאיראן אסור להעשיר אורניום מסוג זה. רוחאני: "ההסכם העניק לגיטימציה להעשרת האורניום"

בווידאו: דובר מחלקת המדינה מגדיר את שיחות הגרעין "בונות"/צילום: רויטרס

איראן החלה להפעיל צנטריפוגות מתקדמות מדגם IR-6 שמסוגלות להעשיר אורניום במהירות גבוהה ביותר - כך דיווחו היום (שבת) כלי תקשורת במדינה. המהלך נעשה בהוראת הנשיא חסן רוחאני לרגל יום הגרעין, והוא מנוגד לתנאי הסכם הגרעין שכן למדינה אסור להעשיר אורניום בצנטריפוגות מתקדמות מסוג זה.

מספר הצנטריפוגות אליהן החלו האיראנים להזריק גז כדי לבצע בהן "הרצה" הוא קטן יחסית. נראה שמדובר במהלך סמלי שנועד לאותת לארצות הברית ולמדינות המערב על רקע המו"מ בווינה כי איראן תמשיך להפר את הסכם הגרעין כל עוד לא יוסרו הסנקציות האמריקניות.

הנשיא רוחאני התייחס לנושא ואמר כי "הסכם הגרעין העניק לגיטימציה לתכנית הגרעין של איראן ולהעשרת האורניום. זה ההישג הגדול של ההסכם מבחינתנו. הדאגות של הצד השני (המערב) לגבי תכנית הגרעין שלנו לא מוצדקות ורק עושות לאיראן בעיות כבר 16 שנה. תכנית הגרעין שלנו היא לצורכי שלום בלבד ואיננו רוצים נשק גרעיני".

מתקן גרעין באיראן. AP
"ההסכם העניק לגיטימציה לתכנית הגרעין". מתקן גרעין באיראן/AP

הדיווחים אודות הפעלת הצנטריפוגות המתקדמות מגיעים ברקע סבבי שיחות הגרעין בווינה בין נציגיה של איראן והמעצמות. בתום הסבב הראשון אמר הלילה בכיר במשרד החוץ האמריקני כי עדיין קיימים סימני שאלה לגבי מידת הרצינות של איראן בשיחות, ולגבי נכונותה להפגין פרגמטיות ולחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין. "ראינו סימנים ראשונים לרצינות איראנית אבל עדיין לא מספיק", אמר.

המשלחת האמריקנית לשיחות בווינה לא נפגשה ישירות עם הנציגים האיראנים אלא ניהלה איתם משא ומתן לא ישיר באמצעות נציגי האיחוד האירופי. בסיום סבב השיחות הראשון אמש הוחלט כי צוותי המו"מ יתכנסו ביום רביעי הבא בווינה.

"אנחנו בשלב ראשוני מאוד", אמר הבכיר האמריקני. "הצגנו רעיונות רציניים והדיונים היו מועילים. נשארה שאלה פתוחה האם איראן תראה את אותה פרגמטיות שארצות הברית מראה בשיחות".

נציגים של איראן ושל חמש המעצמות בשיחות הגרעין בווינה, 6 באפריל 2021. רויטרס
"אנחנו בשלב ראשוני מאוד". שיחות הגרעין בווינה/רויטרס

בכירים באיחוד האירופי וברוסיה הביעו ביום שישי אופטימיות זהירה ושביעות רצון מסבב השיחות הראשון. שגריר רוסיה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה אמר כי התהליך נמצא רק בתחילתו אך הסימנים הראשונים מעודדים. בכיר באיחוד האירופי אמר בתדרוך לכתבים כי הוא מעודד מההתקדמות שהושגה. "התקרבנו צעד אחד קרוב יותר בחזרה להסכם הגרעין, אבל יש עוד הרבה צעדים נוספים שצריך לעשות", אמר.

אחד הנושאים המרכזיים בשיחות היה סוגיית הסנקציות האמריקניות. שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף צייץ ביום שישי כי כל הסנקציות שהוטלו על איראן בתקופת ממשל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ - גם כאלה שאינן קשורות לנושא הגרעין - צריכות להיות מוסרות כדי שאיראן תחזור ליישם את ההסכם.

הבכיר במשרד החוץ האמריקני הבהיר כי ארצות הברית לא תסכים לכך. "אם איראן תמשיך עם העמדה שכל סנקציה שהוטלה מאז 2017 צריכה להיות מוסרת אנחנו נהיה במבוי סתום", אמר. הוא ציין כי הסכם הגרעין התיר לארצות הברית להטיל סנקציות על איראן בנושאי טרור, זכויות אדם ותכנית הטילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully