וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות הגרעין מתחדשות: נציגי ארה"ב, איראן והמעצמות נפגשים בווינה

עודכן לאחרונה: 6.4.2021 / 19:40

המו"מ העקיף יתקיים בבירת אוסטריה, שבה נחתם הסכם הגרעין ב-2015, אך בטהראן ובוושינגטון הבהירו כי הם לא צופים פריצת דרך מהירה. עראקצ'י: דחינו את ההצעה להפסקת העשרת האורניום ל-20% תמורת הפשרת נכסים בשווי מיליארד דולר

בווידאו: דוברת הבית הלבן מבהירה שארה"ב תדון בצעדים לחזרה להסכם הגרעין עם איראן/צילום: רויטרס

איראן וארצות הברית החלו היום (שלישי) בשיחות עקיפות על חזרה להסכם הגרעין, בהשתתפות נציגי המעצמות בווינה. טהראן חזרה על התנגדותה לקיום משא ומתן ישר עם האויבת הוותיקה שלה, ובוושינגטון אמרו כי הם צופים שהשיחות יהיו קשות. שתי המדינות לא צופות פריצת דרך במבוי הסתום.

ראש צוות המשא ומתן של איראן לשיחות, עבאס עראקצ'י, אמר כי השיחות היו טובות וכי הן יימשכו ביום שישי. עם זאת, הוא אמר כי המשלחת דחתה את ההצעה להפסקת העשרת האורניום ל-20% תמורת הפשרת נכסים בשווי מיליארד דולר.

איראן דורשת הסרה מידית של כל הסנקציות שהוטלו עליה מאז שנשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין ב-2018. מחליפו, הנשיא ג'ו ביידן, דורש ממנה לחדול מהפרות המחויבויות שלה ושני הצדדים מנסים לגבש נוסחה שתאפשר את המהלכים בו-זמנית.

"אנחנו לא אופטימיים או פסימיים לגבי תוצאות הפגישה הזאת, אבל אנחנו משוכנעים שאנחנו בדרך הנכונה", אמר דובר ממשלת איראן, עלי רביע, לקראת הפגישה. "אם האמריקנים יפגינו נכונות, רצינות וכנות, זה יכול להיות סימן טוב לעתיד טוב יותר של ההסכם הזה ולבסוף גם ליישומו המלא".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בקמפ דייוויד, 5 באפריל 2021. AP
ההסכם נחתם בתקופתו כסגן נשיא. ביידן בקמפ דייוויד, אתמול/AP

בווינה, מקום המפגש של נציגי המעצמות, נחתם הסכם הגרעין ב-2015 בהשתתפות ארצות הברית, איראן, רוסיה, סין, גרמניה, צרפת ובריטניה. פריז אמורה לשמש המתווכת בין הנציגים האיראנים והאמריקנים בשיחות. המשלחת האמריקנית, בהובלת השליח המיוחד של הממשל לענייני איראן, רוב מאלי, אמורה להשתכן במלון סמוך לזה של יתר נציגי המעצמות.

גורם איראני הבהיר כי המשלחת תתעקש על דרישתו של המנהיג העליון עלי חמינאי להסרת כל הסנקציות בו-זמנית ולא באופן הדרגתי. גורם באיחוד האירופי אמר כי יוקמו קבוצות עבודה במטרה לנסח רשימת סנקציות שארצות הברית יכולה להסיר וכמה התחייבויות גרעיניות שבהן איראן יכולה לקיים.

גורמים דיפלומטיים אמרו כי השיחות היום עשויות להימשך כמה ימים כדי לפתור חלק מהמחלוקות הקלות יותר, לפני שיתחדשו בשבוע הבא. הגורם האירופי אמר כי המטרה היא לגבש הסכם לפני הבחירות לנשיאות איראן ביוני, בעוד שגורמים איראניים ואמריקניים אמרו כי הם לא ממהרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully