וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקדמות בשיחות הגרעין: ארה"ב ואיראן יקיימו בשבוע הבא שיחות לא ישירות

עודכן לאחרונה: 2.4.2021 / 17:11

הנציגים יוועדו בתיווך האיחוד האירופי, צרפת, בריטניה וגרמניה בווינה כדי לנסות לגבש נוסחה לחזרה להסכם הגרעין. אף שבתחילה נאמר כי נציגים אמריקנים ישתתפו אף הם בשיחות, בטהראן הכחישו זאת. דובר משרד החוץ האמריקני לוואלה!: "לא צופים פריצת דרך, אך זה צעד בריא"

הנשיא מקרון: איראן חייבת להפסיק את ההפרות של הסכם הגרעין/צילום: רויטרס

ארצות הברית ואיראן צפויות לקיים ביום שלישי הבא בווינה "שיחות קרבה" בלתי ישירות בתיווך אירופי בניסיון להביא לפריצת דרך במאמצים למצוא נוסחה שתאפשר לחזור להסכם הגרעין משנת 2015, כך אמרו היום (שישי) דיפלומטים מערביים שמעורים בתכני המגעים. השיחות שיתקיימו בשבוע הבא לא יכללו דיפלומטים אמריקנים ואיראנים שיושבים באותו החדר, אך עדיין מדובר בהתקדמות מסוימת בכל הנוגע לחידוש המגעים בין הצדדים.

במהלך השיחות בשבוע הבא הנציגים האמריקנים ישבו בחדר אחד והאיראנים בחדר אחר. נציגי האיחוד האירופי, צרפת, בריטניה וגרמניה יעברו ביניהם בניסיון לגבש הסכמות.

דובר משרד החוץ של ארצות הברית, נד פרייס אמר לוואלה! כי הם אינם צופים פריצד דרך מיידית בשבוע הבא. "אלה יהיו שיחות קשות, אבל אנחנו חושבים שזה צעד בריא קדימה", אמר. "הנושאים המרכזיים עליהם נדון יהיו הצעדים שאיראן צריכה לבצע כדי לחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין והסנקציות שארצות הברית תצטרך להסיר מעל איראן כדי לחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין. אנחנו לא מצפים שיתקיימו שיחות ישירות עם איראן לאורך התהליך הזה אבל אנחנו פתוחים לקיים שיחות ישירות כאלה".

סגן שר החוץ של איראן עבאס אראק'צי בשיחות בווינה על הסכם הגרעין עם נציגים מאירופה ב-28 ביוני 2019. רויטרס
התנגד לפרסום הודעה משותפת בסיום הפגישה משום שלא הושגה הסכמה על אופן ההשתתפות של האמריקנים, עראקצ'י/רויטרס

היום התקיימה פגישת זום בראשות שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל בה השתתפו נציגים של איראן, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין. הנושא המרכזי בפגישה היה גיבוש נוסחה לחזרה להסכם הגרעין. ההחלטה המרכזית בסיום הפגישה היתה לקיים פגישה נוספת בווינה בשבוע הבא. הפגישה תתקיים בדרג של "מומחים" ונכון לעכשיו שליח ארצות הברית לאיראן, רוב מאלי, לא צפוי להשתתף בה אלא רק אחד מסגניו.

בפגישה בשבוע הבא צפויים הצדדים להתחיל שיחות על גיבוש שתי רשימות - צעדים אמריקנים להסרת סנקציות מעל איראן וצעדים איראנים לגלגול לאחור של תכנית הגרעין שלהם ולהחזרת הפיקוח הבינלאומי עד להגעה ליישום מלא של הסכם הגרעין.

דיפלומטים מערביים שמעורים בתכני השיחות ציינו כי סגן שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י הציג עמדה קשוחה וקשה מאוד בשיחות שהתקיימו היום. עראקצ'י, התנגד לפרסום הודעה משותפת בסיום הפגישה משום שלא הושגה הסכמה על אופן ההשתתפות של האמריקנים בשיחות בווינה בשבוע הבא.

עראקצ'י אמר במהלך שיחת הזום היום כי "אם יהיו אמריקנים בווינה באותו זמן שאנחנו נמצאים שם ואתם (נציגי מעצמות אירופה) תרצו לדבר איתם אין לנו בעיה עם זה, אבל אנחנו לא נשב איתם". הדיפלומטים המערביים ציינו כי נציגי צרפת, גרמניה ובריטניה אמרו לעראקצ'י שההצעות האמריקניות הן סבירות ביותר ואיראן צריכה לדבר עם האמריקנים ולהסכים לשבת איתם סביב אותו שולחן. הנציג הצרפתי בשיחה היום אף טען כי העמדה האיראנית "סרבנית" ולא מועילה.

עוד בוואלה!

בכירים אמריקנים: מחלוקות פנימיות באיראן מקשות על חזרה להסכם הגרעין

לכתבה המלאה

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כתב בטוויטר לאחר סיום הפגישה כי המטרה של הדיונים בשבוע הבא בווינה תהיה לגבש במהירות הסכמים על הסרת סנקציות בצורה מתואמת עם צעדים איראנים להגבלת תכנית הגרעין. "אין כל צורך לקיים פגישה בין איראן לארצות הברית", כתב.

דיפלומט מערבי אמר לוואלה! כי העמדה שהציגו גרמניה, בריטניה וצרפת בשיחות היום היתה קשוחה יותר מהעמדה האמריקנית. לדבריו נראה שהאמריקנים מרגישים שיש להשיג התקדמות לפני הבחירות לנשיאות איראן בחודש יוני כדי לחזק את רוחאני וזריף בעוד שמדינות אירופה סבורות שאין סיבה למהר.

ממשל ביידן מבקש להחיות את ההסכם, שיאפשר הסרת סנקציות כלכליות מאיראן בתמורה להגבלות על תכנית הגרעין, במטרה - להקשות על טהראן לפתח נשק גרעיני שאיפה שאיראן מכחישה. קודמו של ביידן בתפקיד, דונלד טראמפ פרש מההסכם בשנת 2018 והטיל מחדש סנקציות על איראן, שבתגובה הפרה כמה ממחויבויותיה במסגרת ההסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully