וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוקפות את הסנקציות: איראן וסין חתמו על הסכם שיתוף פעולה ל-25 שנה

עודכן לאחרונה: 27.3.2021 / 17:22

ההסכם הנרחב שכולל השקעות במגזרי האנרגיה והתשתיות של איראן נחתם בטהראן, לשם הגיע שר החוץ של סין. העמקת שיתוף הפעולה בין המדינות, הנתונות לסנקציות אמריקניות, עשויה להקשות על החזרה להסכם הגרעין. רוחאני: "יחסים אסטרטגיים"

בווידאו: שר החוץ של סין ונשיא איראן בפגישתם באיראן/צילום: רויטרס

איראן וסין חתמו היום (שבת) על הסכם שיתוף פעולה ל-25 שנה, במהלך ביקור של שר החוץ של סין, וואנג יי, בטהראן. ההסכם כולל השקעות סיניות במגזרי האנרגיה והתשתיות של איראן. שתי המדינות נתונות תחת סנקציות אמריקניות, וההתקרבות ביניהן נועדה לדלל את השפעתן. בייג'ינג ממשיכה לרכוש נפט מטהראן חרף העיצומים האמריקניים, שהושתו עליה בתקופת כהונתו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ.

"היחסים בין המדינות הגיעו עתה לרמה של שותפות אסטרטגית וסין רוצה לשפר את היחסים עם איראן באופן מקיף", אמר וואנג למקבילו מוחמד ג'וואד זריף בעת טקס החתימה. "היחסים שלנו עם איראן לא יושפעו מהמצב הנוכחי, אלא יהיו קבועים ואסטרטגיים". הוא הוסיף כי "איראן מחליטה באופן עצמאי על יחסיה עם מדינות אחרות, והיא לא כמו מדינות מסוימות המשנות את העמדה שלהן בשיחת טלפון אחת".

העמקת שיתוף הפעולה בין סין לאיראן עשויה להקשות על המאמצים של ארצות הברית ומדינות אירופה להציל את הסכם הגרעין. סין אמנם חתומה עליו, אך נכונותה של איראן להתפשר במשא ומתן עשויה להיות פחותה יותר אם היא מצליחה לעקוף את הסנקציות.

"המסמך הוא מפת דרכים מלאה, עם סעיפים פוליטיים וכלכליים, המכסים את שיתוף הפעולה בתחום הסחר, הכלכלה והתחבורה, עם התמקדות מיוחדת במגזרים הפרטיים בשני הצדדים", אמר אתמול דובר משרד החוץ של איראן לטלוויזיה הרשמית, עם תחילת ביקורו של שר החוץ וואנג.

שר החוץ של סין וואנג יי ושר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בטקס החתימה על הסכם לשיתוף פעולה בטהראן, 27 במרץ 2021. רויטרס
איראן זקוקה גם לעזרה עם חיסונים לקורונה. זריף וואנג בטקס החתימה בטהראן, היום/רויטרס

לפני החתימה על ההסכם, נועד וואנג עם נשיא איראן חסן רוחאני. "היחסים עם סין הם אסטרטגיים עבור איראן", אמר נשיא איראן חסן רוחאני, אחרי פגישתו עם שר החוץ של סין. רוחאני קרא להאיץ את יישום ההסכמים בין המדינות. לדבריו, שיתוף הפעולה ביניהן הכרחי להסכם הגרעין. הוא גינה את "הבחישה האמריקנית" באזור והודה לסין על שיתוף הפעולה במאבק ב"טרור ובקיצוניות".

רוחאני קרא לייצוא של חיסוני קורונה נוספים מסין לאיראן, שהינה המדינה שנפגעה באופן הקשה ביותר מהנגיף במזרח התיכון. "בנוגע לחיסון נגד הקורונה, יש צורך בהגברת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, ואנחנו רוצים שיסופקו לנו עוד חיסונים מסין", אמר.

"תחת הממשל החדש, האמריקנים רוצים לשקול מחדש את מדיניותם ולחזור להסכם הגרעין, וסין מברכת אותם על הצעד", אמר וואנג. "אנו נספק עוד חיסונים נגד הנגיף לאיראן, שהיא העדיפות שלנו לחיסונים".

נשיא איראן רוחנאי ושר החוץ של סין וואנג ווי. AP
"המסמך הוא מפת דרכים מלאה". נשיא איראן רוחנאי ושר החוץ של סין, היום/AP

איראן נמצאת במעין תקופת המתנה עד לבחירות לנשיאות ביוני, שבהן ייבחר מחליפו של רוחאני לאחר שתי קנדציות. הנשיא הבא עשוי להגיע משורות המחנה השמרני, מה שיקשה עוד יותר על המגעים מול המערב.

הרפובליקה האסלאמית דורשת מממשל ביידן להסיר את כל הסנקציות שהוטלו עליה מאז שטראמפ פרש מהסכם הגרעין, אך וושינגטון, לפחות באופן מוצהר, מתנה זאת בהפסקת ההפרות של טהראן.

הלילה כבר השמיע גורם אמריקני עמדה פרגמטית יותר, כשהדגיש שהממשל לא מתעקש על כך שאיראן תהיה זו שתעשה את הצעד הראשון. לדבריו, השאלה היא על אילו צעדים הדדיים יסכימו המדינות כדי להתניע מחדש את השיח, אין זה חשוב מי יעשה אותם ראשון.

נשיא איראן חסן רוחאני בישיבת ממשלה, 27 בינואר 2021. AP
קרא לייצוא של חיסוני קורונה נוספים מסין לאיראן. רוחאני/AP

ביום חמישי, משרד המסחר של סין מסר כי בייג'ינג תפעל לשימור הסכם הגרעין ולהגנה על "האינטרסים הלגיטימיים" ביחסיה עם טהראן. זאת הייתה תגובה לדיווח ברויטרס שלפיו איראן העבירה באופן עקיף כמות שיא של נפט לסין בחודשים האחרונים. הנפט סומן בתור אספקה ממדינות אחרות, ובמסמכי המכס הרשמיים בסין לא מצוין יבוא של נפט איראני בחודשיים הראשונים של השנה.

סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של איראן, וב-2016, אחרי החתימה על הסכם הגרעין והסרת הסנקציות, היא הסכימה להגדיל את הסחר הבילטרלי עם איראן ליותר מ-600 מיליארד דולר בתוך עשור.

גם יחסיה של סין עם ארצות הברית התדרדרו בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז פרוץ מגיפת הקורונה בסוף 2019. בשנת כהונתו האחרונה שינה טראמפ את הטון החיובי שלו כלפי הנהגת סין, וממשלו הטיל על בייג'ינג סנקציות בשל מחיצת האוטונומיה של הונג קונג ודיכוי המיעוט האויגורי המוסלמי שאותו הגדיר רצח עם.

בשבוע שעבר התקיימו שיחות ישירות ראשונות בין נציגי ממשל ביידן לעמיתיהם הסינים, והן התאפיינו בעימות פומבי מול המצלמות, כשהדיפלומטים הבכירים של שתי המעצמות מחליפים מהלומות מילוליות. למרות המתיחות, נשיא סין שי ג'ינפינג הוזמן להשתתף בכנס וירטואלי על משבר האקלים שמכנס ביידן בחודש הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully