וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם כלכלה מרוסקת ורבבות מתים, באיראן מציינים שנה חדשה: "המצב החמור בעולם"

20.3.2021 / 17:04

בעוד משפחות רבות מיהרו לברך על בואו של חג נורוז, ראש השנה הפרסי, את המועד החגיגי מציינים השנה תחת סגרים ליליים, כלכלה מכווצת, ואינפלציה גואה. גם התקוות כי ממשל ביידן יסיר את הסנקציות שהטיל טראמפ התבדו, והאזרחים באיראן מאבדים תקווה: "סופרים את השניות"

ביידן: מוכנים לשוב למו"מ עם איראן, יש לטפל גם בחתרנותה באזור/צילום: רויטרס

ראש השנה הפרסי, נורוז, מצוין היום (שבת) - יומו הראשון של האביב - ברחבי איראן. אך בעוד משפחות רבות מיהרו לברך על ההתחלה החדשה, המועד החגיגי מגיע בחלוף שנה מאז פרצה הקורונה במדינה, ולצד עשרות אלפי מתים, סגרים ליליים וסנקציות אמריקניות שחנקו את כלכלתה - נראה כי מעט מאד השתנה ברפובליקה האסלאמית.

יותר מ-61,500 איש מתו מהמגיפה באיראן - המספר הגבוה ביותר במדינות מזרח התיכון, והמדינה עוד רחוקה מלהתחיל לצאת מהמשבר. לנתונים אלה, המייצגים את המכה הקשה שחטפה טהראן מהווירוס הקטלני, מצטרפות תקוות השווא להסרת העיצומים מצד הממשל בארצות הברית. למרות שהאיראנים קיבלו את בחירתו של הנשיא ג'ו ביידן באנחת רווחה גדולה, לאחר מסע הלחץ הכלכלי של ממשל טראמפ, הסנקציות הקשות שהכו במשך שלוש שנים, נותרות בעינן.

הכנות לחגיגות הנורוז, טהראן, 18 במרץ 2021. רויטרס
הכנות לחגיגות הנורוז באיראן, השבוע/רויטרס

"ספרתי את השניות לראות כבר את סוף השנה הזאת", אמר האשם סנג'אר, חשב בן 33 העובד כשליח. "אבל אני דואג לשנה הבאה".

כמו בשנה שעבר, גם הפעם חג הנורוז, המתפרס בשגרה על פני שבועיים של חגיגות בבתים, בפארקים ובכיכרות - לא יתקיים כנהוג בשל הגבלות הקורונה הנוקשות. עוצר לילי בבירה טהראן אוסר על התושבים לצאת לאחר השעה 21:00. רשויות הבריאות מתחננות בפני הציבור להישאר בבית, והממשלה אסרה על נסיעות לערים שנפגעו הכי קשה מהנגיף.

ובכל זאת, הרשויות מאפשרות לאזרחים לנסוע לחופי הים הכספי ולמקומות נופש אחרים עם שיעורי תחלואה נמוכים יותר, במטרה להגביר לסייע למשק. לפני המגיפה, הכנסות התיירות הפנימית בזמן החג היוו כ-1.2 מיליארד דולר.

הכנות לחגיגות הנורוז, טהראן, 18 במרץ 2021. רויטרס
שוק עמוס בקונים בטהראן לקראת ראש השנה הפרסי, השבוע/רויטרס

בשנה שעברה, לקראת החג הפרסי, המדינה שבה 83 מיליון נפשות הפכה למוקד התפרצות עולמי של הנגיף. הקורונה השתוללה ברחבי איראן כשראשי מוסדות דת קראו לעולי רגל להמשיך לבוא והרשויות ביטלו זאת בגלל החשש מתחלואה שתביא להגברת התמותה. כשהיא נואשת להציל את כלכלתה החולה, הממשלה התנגדה לסגר כלל ארצי, והווירוס הלך והתפשט.

כעת, הנזק שגרמה הקורונה לאיראן כבר נגע בכלל ההיבטים של חיי היומיום, עם 1.78 מיליון בני אדם שנדבקו, בתי חולים מתמלאים וכלכלה מרוסקת שממשיכה לסבול מסנקציות מצד וושינגטון.

כך, כלכלת איראן התכווצה בשנה שעברה ב-5%, על פי קרן המטבע הבינלאומית. לפי משרד הפנים האיראני, יותר ממיליון איש איבדו את מקום עבודתם בשנת 2020, האינפלציה זינקה לכמעט 50% לעומת 10% בשנת 2018, לפני שהנשיא לשעבר טראמפ פרש מההסכם הגרעיני של טהראן עם מעצמות העולם והטיל מחדש סנקציות. מחירי המוצרים הבסיסיים, כולל מצרכים המזוהים עם הנורוז כמו אגוזים מתובלים ובגדים, הוכפלו או שולשו. שיעור העוני עלה ל-55%, ומענקי הממשלה בסך 40 דולר למשפחות עניות לא הצליחו לסגור את הפער.

הכנות לחגיגות הנורוז, טהראן, 18 במרץ 2021. רויטרס
מסמלי החג. ילדה מחזיקה בדגי זהב בטהראן, השבוע/רויטרס

פאימאן פדאווי, בעל חנות אלקטרוניקה בן 48 בקניון בטהראן, אמר כי הוא חווה חורבן כלכלי. "הנגיף הוביל לבעיות כלכליות בכל העולם, אך באיראן זה חמור יותר, אנו חווים סנקציות בנוסף לקורונה", אמר והוסיף כי המגיפה אילצה אותו לפטר את רוב עובדיו. "אני חושב שעלי לסגור את החנות בקרוב".

רסול חמדי, מנקה בן 38, נקלע לקשיים מכיוון שלקוחות "לא היו נותנים לי לבוא לנקות את בתיהם מחשש להידבק". ההתפרצות שינתה את חייו גם בדרכים אחרות, כאשר אנשים סביבו חלו, ושכניו, משפחה שלמה מתה מקורונה.

אישה איראנית מציירת תפאורה לרגל חגיגות הנורוז, טהראן, 18 במרץ 2021. רויטרס
אישה איראנית מציירת תפאורה לרגל חגיגות הנורוז, השבוע/רויטרס

אך בתוך הסבל, סימני חיים חזרו לטהרן לקראת החג.

בזמן מגיפות, מלחמות ואסונות, הפסטיבל הזורואסטרי העתיק נורוז מצוין ברציפות במשך יותר מ-3,000 שנה, עוד קודם לכיבוש המוסלמי באזור. כ-300 מיליון איש באיראן ומחוצה לה מתאספים סביב שולחנות מלאים בסמלים עתיקים המביעים התחדשות, שגשוג ומזל: נבטי חיטה ירוקה, תפוחים, מטבעות זהב ותפוזים או דג זהב בקערות מים.

באיראן עדיין מחכים למשלוחים גדולים של חיסונים נגד קורונה. באמצעות היוזמה העולמית לספק מנות חיסון למדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית, איראן חיסנה עד כה רק כמה אלפי עובדי שירותי בריאות ועובדי קו ראשון. כמאה אנשים ממשיכים למות מקורונה בכל יום, על פי נתוני הממשלה באיראן. מניין ההדבקות היומי נע סביב ה-8,000 איש ביום.

כמו כן, התקוות לחזרה מהירה להסכם הגרעין הולכות ומתמעטות מכיוון שממשל ביידן מסרב להסיר את הסנקציות, ומתעקש שאיראן תחזור לדון בהסכם הגרעין.

הכנות לחגיגות הנורוז, טהראן, 15 במרץ 2021. AP
ישכחו לרגע מהמשבר. קניות לחג בטהראן, השבוע/AP

לצד התסכול המעמיק באיראן, המדינה מתקדמת לעבר התחדשות מסוג אחר - בחירות לנשיאות באמצע יוני. לדברי בחנאם מאלקי, כלכלן מטהראן, האכזבה מהסנקציות המתמשכות בתקופתו של הנשיא המתון יחסית חסן רוחאני יכולה להוות נדבך משמעותי בהצבעה. רוחאני, שיוכל לכהן פעם אחת נוספת בלבד, ניצב מול אופוזיציה חזקה וקיצונית, וחלון ההזדמנויות להתקדמות דיפלומטית עם ארצות הברית הולך ומצטמצם.

אולם היום ב-13:07 שעון איראן, נקודת השוויון המדויקת בין היום והלילה, המשפחות האיראניות שכחו לרגע מהמשבר המתעצם במדינתם. בעודם יושבים לאכול מול שולחנות עמוסים, הם יברכו ויתנשקו, בתקווה לבואם של זמנים טובים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully