וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכינים את הקרקע למו"מ: מעצמות אירופה משכו הצעה לגינוי איראן בעידוד ארה"ב

עודכן לאחרונה: 4.3.2021 / 15:36

אחרי איומים איראנים ועידוד אמריקני, גרמניה, צרפת ובריטניה חזרו בהן מההצעה שהתכוונו להעלות בכינוס הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. המהלך נראה כניסיון לחידוש שיחות הגרעין. במקביל הסכימה איראן לדון על שרידי האורניום שמצאו פקחי האו"ם

ביידן: מוכנים לשוב למו"מ עם איראן, יש לטפל גם בחתרנותה באזור/צילום: רויטרס

מעצמות אירופה - גרמניה, צרפת ובריטניה - משכו היום (חמישי) את הצעת ההחלטה לגינוי איראן, אותה התכוונו להביא להצבעה בכינוס מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מחר. דיפלומטים מערביים אמרו כי ארצות הברית עודדה את מדינות אירופה למשוך את הצעת ההחלטה.

זמן קצר אחרי שנציגי המדינות הודיעו על משיכת הצעת ההחלטה, מסר מנכ"ל סבא"א רפאל גרוסי כי טהראן הסכימה בפעם הראשונה לקיים שיחות בנושא שרידי האורניום שנמצאו על ידי פקחי האו"ם בשני אתרים חשודים באיראן. לדבריו, שיחות בנושא יתקיימו בתחילת אפריל.

טהראן מצדה, בירכה על המהלך. "ההתפתחות היום יכולה לקדם ערוץ דיפלומטי שיזמו איראן וסאב"א", אמר דובר משרד החוץ של איראן, סעיד חטיבזדה. "אנו מקווים שהצדדים בהסכם ינצלו את ההזדמנות בשיתוף פעולה רציני כדי להבטיח את יישומו המלא".

מנכ"ל הסוכנות לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי ושר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בטהראן, 21 בפברואר 2021. רויטרס
שיחות ראשונות באפריל. גרוסי ושר החוץ האיראני בטהראן/רויטרס

הצעת ההחלטה היתה אמורה למתוח ביקורת חריפה על איראן בשל חוסר שיתוף הפעולה שלה עם סבא"א בנוגע לממצאי הפקחים, וכן בנוגע להחלטה להשעות את יישום "הפרוטוקול הנוסף" של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני ולהגביל את פעילות הפקחים בכמה מאתרי הגרעין במדינה.

בימים האחרונים איימה איראן כי אם ההחלטה תובא להצבעה היא תבטל את ההסכם אליו הגיעה עם סבא"א, שמאפשר המשך פיקוח על אתרי הגרעין למשך שלושה חודשים נוספים. האיראנים גם הבהירו שכל עוד ההחלטה נמצאת על השולחן - הם לא יסכימו להיפגש עם נציגי ארצות הברית ושאר המעצמות כדי לדון על חזרה להסכם הגרעין.

המהלך הוא חלק מהבנות רחבות יותר עם איראן, שקשורות ככל הנראה גם לניסיונות לחדש את המו"מ על הסכם הגרעין. דובר משרד החוץ האיראני בירך על משיכת הצעת ההחלטה ואמר כי הדבר יסייע להכין את הקרקע לחזרה של כל הצדדים ליישום מלא של הסכם הגרעין.

נציג ארצות הברית בסבא"א רמז במהלך הדיון היום כי וושינגטון הסכימה לדחות את הצעת ההחלטה נגד איראן. "איראן קיבלה הזדמנות נוספת לשתף פעולה עם סבא"א בנוגע לממצאים החשודים לפני הכינוס הבא (בעוד שלושה חודשים - ב"ר)", אמר. "אנחנו נחליט לגבי המשך הצעדים שלנו בהתאם למידת שיתוף הפעולה של איראן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully