וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן לאיראן: "היזהרו, אינכם יכולים לפעול ולחמוק ללא עונש"

נשיא ארה"ב העביר מסר לרפובליקה האסלאמית לאחר המתקפה האווירית על המיליציות האיראניות במזרח סוריה והזהיר כי איראן "לא יכולה לפעול מבלי לשאת בתוצאות". דיווח: צבא ארה"ב הגביר את הכוננות בעיראק מחשש לנקמה

בווידאו: ארה"ב תקפה יעדי מיליציות פרו-איראניות בסוריה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שלח מסר הלילה (שבת) לאיראן בעקבות המתקפה האווירית בסוריה והזהיר כי אם תמשיך לתמוך במיליציות שמאיימות על האינטרסים של ארצות הברית - היא לא תוכל לחמוק מ"לשאת בתוצאות". במסיבת עיתונאים שכינס בטקסס, הוא אמר: "אינכם יכולים לפעול ולחמוק ללא עונש, היזהרו".

חברי קונגרס משתי המפלגות בירכו על התקיפות, אך כמה דמוקרטים הטילו ספק בהצדקה המשפטית שלהן ובהמשך הפעולות הצבאיות במזרח התיכון. "אני מאוד מודאג מכך שההתקפה של כוחות ארצות הברית בסוריה מעמידה את ארצנו בדרך שתמשיך את המלחמה לנצח במקום לסיים אותה", אמר הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס.

התקיפה האווירית בסוריה, שאושרה על ידי הנשיא ביידן, הגיעה בתגובה לשלוש מתקפות בתוך שבוע נגד מטרות אמריקניות בעיראק. לפי הפנטגון, מטוסי קרב תקפו תשעה מבנים בגבול סוריה-עיראק המשמשים מיליציות שיעיות פרו-איראניות.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן משוחח עם חיילים במרכז לחיסוני קורונה ביוסטון, טקסס, 26 בפברואר 2021. רויטרס
מסר לאיראן. ביידן עם חיילים במרכז לחיסוני קורונה בטקסס, אתמול/רויטרס

המיליציות העיראקיות זעמו אחרי המתקפה ואיימו גם על ראש הממשלה, מוסטפא אל-כאזימי, שמואשם על ידי חלקן בשיתוף פעולה עם ארצות הברית נגדן. ברשת פוקס דווח מפני שני גורמים המעורים בנושא כי הכוחות האמריקניים בעיראק העלו את הכוננות, שעשויה להישאר גבוהה במשך הימים הקרובים. במקביל, אזרחים אמריקנים העובדים עם צבא ארצות הברית בבבסיס האווירי בלד דרוכים מפני אפשרות לתגובה על התקיפה בסוריה.

בפוקס אמרו כי זה צעד שגרתי בהתאם לתנאים הנוכחיים בשטח. "הגנה על כוחות הקואליציה נמצאת בראש סדר העדיפויות, ולכן העלאת הכוננות היא צעד חכם וזהיר", אמר אחד הגורמים.

עוד בוואלה!

ארה"ב עדכנה מראש את ישראל על התקיפה נגד המיליציות הפרו-איראניות בסוריה

לכתבה המלאה

סוריה, איראן ורוסיה גינו

סוריה גינתה אמש בחריפות את התקיפה האמריקנית בגבולה המזרחי. משרד החוץ הסורי כינה את הפעולה "פחדנית" והפציר בביידן שלא להמשיך במדיניות קודמו, הנשיא דונלד טראמפ. "ממשל ביידן אמור להיצמד ללגיטמציה המוענקת על בסיס החוק הבינלאומי ולא לחוקי הג'ונגל כמו הממשל הקודם".

גם איראן הצטרפה לגינויים, ובהודעת משרד החוץ נאמר כי האמריקנים נקטו ב"תוקפנות בלתי חוקית" והפרו זכויות אדם ואת החוק הבינלאומי.

צבא עיראק הודיע כי הוא "מופתע" מהתוקפנות של ארצות הברית בשטח סוריה. בהודעת הצבא נאמר כי שיתוף הפעולה עם כוחות הקואליציה מסתכם בלחימה נגד ארגון המדינה האיסלמית (דאעש), וכי עיראק לא העבירה מידע לאמריקנים על היעדים שהותקפו סמוך לגבול עם סוריה, כפי שטען שר ההגנה לויד אוסטין.

תמונת לווין של המבנים שהותקפו על ידי ארה"ב במזרח סוריה, 26 בפברואר 2021. רויטרס
תשתיות של המיליציות הותקפו. תמונת לוויין מאזור התקיפה במזרח סוריה/רויטרס

ברוסיה, בעלת בריתו של נשיא סוריה בשאר אל-אסד, מתחו גם הם ביקורת על המתקפה ארה"ב וקראו לאמריקנים לכבד את הריבונות הטריטוריאלית של סוריה. "מה שקרה מסוכן מאוד ויכול להוביל להסלמה אזורית", צוטט על ידי סוכנות הידיעות RIA, חבר הפרלמנט ברוסיה, ולדימיר ג'זארוב.

מנגד, במשרד החוץ של צרפת הוציאו הודעה בה נאמר כי המדינה עומדת לצד ארצות הברית, וגינתה את ההתקפות על מטרות של הקואליציה בעיראק, בהן הואשמו המילציות הפרו-איראניות.

מוקדם יותר מסרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי הצהרה בה אמרה כי ארצות הברית פתוחה לשיחות דיפלומטיות עם איראן, אך לא תנקוט בצעדים שיביאו להקלות בסנקציות על הרפובליקה האיסלמית. לגבי התקיפה האווירית נגד המיליציה הפרו-איראנית בסוריה אמרה סאקי, כי התקיפה היא מסר מהנשיא ביידן "שיגן על כל האזרחים האמריקנים". היא הוסיפה כי כל הפעולות העתידיות יהיו מכוונות על מנת ליצור שקט באזור.

התקפה גלויה ראשונה של ממשל ביידן

התקיפה אמש הגיעה בתגובה לשלוש מתקפות בתוך שבוע נגד מטרות אמריקניות בעיראק. בהודעת הפנטגון נאמר כי המתקפה כוונה לעבר מתקנים בגבול סוריה-עיראק, המשמשים מיליציות שיעיות פרו-איראניות. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, 22 לוחמים נהרגו במתקפה, אך עד כה ידוע רשמית על הרוג אחד, לוחם ארגון חיזבאללה העיראקי.

הייתה זו תגובה ראשונה גלויה של ביידן, שנכנס לתפקיד בחודש שעבר, נגד יעדים פרו-איראניים. ההחלטה של ביידן לתקוף הלילה רק בסוריה ולא בעיראק מעניקה לממשלת עיראק מרחב נשימה להשלמת חקירת מתקפת הרקטות על ארביל, בירת החבל הכורדי. במתקפה, שאירעה ב-15 בפברואר, נפצעו כמה חיילים אמריקנים.

גורם אמריקני רשמי אמר לרויטרס כי בפני ביידן הוצגו כמה אפשרויות פעולה, ולבסוף בחר הנשיא הדמוקרטי לנקוט פעולה מתונה באופן יחסי. הגורם, שדיבר בעילום שם, אמר כי התקיפות נועדו לשלוח מסר ולפיו ארצות הברית רוצה להעניש את המיליציות, מבלי להיגרר לעימות נרחב יותר.

דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר כי "המתקפות בוצעו בהוראת הנשיא ביידן, שיפעל להגן על כוחות אמריקניים וכוחות קואליציה באזור. עם זאת, פעלנו באופן מדוד, במטרה לא להביא להסלמה באזור עיראק ומזרח סוריה". קירבי אמר כי המתקנים שהותקפו שימשו כמה מיליציות, בהן גדודי חיזבאללה וגדודי סיד א-שוהדא. הוא לא ציין אם היו נפגעים בתקיפות האוויריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully