וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב תגיש לאיראן הצעה חדשה לחידוש המו"מ על הסכם הגרעין

עודכן לאחרונה: 30.3.2021 / 8:23

לפי אתר פוליטיקו, ממשל ביידן יציע לטהראן לעצור חלק מפעילותה הגרעינית, כמו המשך עבודה על צנטריפוגות מתקדמות, בתמורה להקלה מסוימת בסנקציות. שני גורמים המעורים בנושא אמרו שהם עוד עובדים על פרטי ההצעה. בכיר באיראן: לא נפסיק את העשרת האורניום עד הסרת הסנקציות

ביידן: מוכנים לשוב למו"מ עם איראן, יש לטפל גם בחתרנותה באזור/צילום: רויטרס

ארצות הברית צפויה להגיש לאיראן הצעה חדשה במטרה לשוב למשא ומתן הישיר בנושא הסכם הגרעין עוד השבוע - כך מסרו הלילה (שלישי) שני גורמים המעורים בנושא לאתר "פוליטיקו". לפי הגורמים, ממשל ביידן יציע לטהראן לעצור חלק מפעילותה הגרעינית, כמו המשך עבודה על צנטריפוגות מתקדמות והעשרת אורניום לרמה של 20%, בתמורה להקלה מסוימת בסנקציות הכלכליות.

לפי אחד הגורמים, הממשל עוד מגבש את פרטי ההצעה, אותה הם מצפים להגיש בהקדם כדי לשבור את הקיפאון בין הצדדים. לפי גורם המעורה בנושא, ההצעה האמריקנית "יותר מכל, היא ניסיון להתחיל את השיח" בין ארצות הברית לאיראן.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מעדכן את הציבור בנושא נגיף הקורונה באירוע בבית הלבן. 29 במרץ 2021. רויטרס
ממשלו פועל בכמה זירות כדי לקדם את השיחות עם איראן. ביידן בבית הלבן, אתמול/רויטרס

בכיר בממשל ביידן סירב להגיב לדיווח ולדון בפרטי השיחות הדיפלומטיות, אך אמר כי "הבהרנו שאנחנו מוכנים להמשיך בחזרה הדדית (להסכם הגרעין). גם היינו גלויים לגבי כך שאנחנו מקיימים שיחות עם שותפינו (הבינלאומיים)... על הדרך הטובה ביותר להשיג זאת, כולל באמצעות סדרה של צעדים ראשוניים והדדיים. בדקנו אפשרויות לעשות זאת, כולל באמצעות שיחות עקיפות עם השותפות האירופיות שלנו".

בתגובה לדיווח, ברשת הטלוויזיה הממלכתית של איראן דווח כי המדינה לא תפסיק את העשרת 20% האורניום שלה לפני שארצות הברית תסיר את כל הסנקציות. גורם בכיר אמר כי "טהראן תפחית את התחייבויותיה לפי הסכם הגרעין מ-2015 אם ארצות הברית לא תסיר את כל הסנקציות", והזהיר כי "הזמן אוזל במהירות עבור וושינגטון".

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, 21 בפברואר 2021. רויטרס
בארה"ב ינסו להגיע להסכם לפני הבחירות לנשיאות באיראן בחודש יוני. שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף/רויטרס

בשלב זה עוד לא ברור אם איראן תקבל את ההצעה ואת תנאיה. מוקדם יותר השנה טהראן דחתה הצעה אמריקנית, ולאחר מכן הגישה אחת משלה, אותה פסל הצוות של ביידן, כך לפי הגורמים המעורים בנושא. עוד מסרו כי לא היו דיונים ישירים בין המדינות, וכי בשבועות האחרונים מחליפות ארצות הברית ואיראן רעיונות כיצד להיכנס למו"מ הישיר ביניהן באמצעות מתווכים באירופה.

לפי הדיווח בפוליטיקו, אחת הסיבות לדחיפות בקרב גורמים רשמיים בארצות הברית ובקרב גורמים נוספים להגיע להסכם עם איראן קשורות בבחירות לנשיאות שצפויות להתקיים במדינה בחודש יוני, שעשויות לעכב את המשא ומתן. לפי גורמים, בממשל ביידן מודעים ללוח הזמנים הצפוף, אך נחושים לא לאפשר לו להציב אותם בעמדת חולשה.

לפי הגורמים, נדמה שביידן אינו ממהר לחזור להסכם הגרעין המקורי מ-2015. הנשיא מודע לכך שאזרחיו יותר מודאגים מנגיף הקורונה, ממצב הכלכלה ומנושאים נוספים. "הוא מרגיש מאוד בנוח עם איפה שאנחנו נמצאים", אמר גורם. "האם הוא שוכב ער בלילה ומודאג? כנראה שיש לו דברים שיותר מדאיגים אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully