וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו יכנס השבוע דיון מכריע לגבי תגובת ישראל לחקירה בהאג

עודכן לאחרונה: 3.4.2021 / 20:36

הדיון, בהשתתפות שרי הביטחון, החוץ ובכירים נוספים, נועד להכריע כיצד להגיב למכתב ששלחה התובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי לישראל ולפלסטינים, עליו ישראל צריכה להגיב עד 9 באפריל. הדיון יתקיים ברקע החלטת ארה"ב להסיר את הסנקציות שהוטלו על בית הדין ע"י ממשל טראמפ

בווידאו: נתניהו מגנה את החלטת בית הדין בהאג שאישר חקירה נגד ישראל/צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס ביום שלישי דיון בנושא החקירה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בהשתתפות שרי הביטחון והחוץ ובכירים נוספים. הדיון נועד להכריע כיצד להגיב למכתב ששלחה התובעת בבית הדין, פאטו בנסודה, לישראל ולפלסטינים. ישראל צריכה להגיב על המכתב עד יום שישי ב-9 באפריל.

הדיון יתקיים גם על רקע החלטת ארצות הברית להסיר את הסנקציות שהוטלו על בית הדין על ידי ממשל טראמפ. מדובר בדיון המדיניות המשמעותי הראשון שמקיים נתניהו בנושא מאז החלטת התובעת לפתוח בחקירה נגד ישראל.

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת ממשלה, 28 ביולי 2020. מרק ישראל סלם/פלאש 90, אתר רשמי
דיון המדיניות המשמעותי הראשון בנושא האג. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, מרק ישראל סלם/פלאש 90

שופטי בית הדין הפלילי הבינלאומי קבעו לפני כחודשיים כי הרשות הפלסטינית נחשבת למדינה, ובכך אפשרו פתיחת חקירה נגד ישראל. הכרה זו מאפשרת להחיל את אמנת רומא על פשעים לכאורה שבוצעו בגדה המערבית, עזה ומזרח ירושלים.

הכרעת השופטים באה לאחר שהתובעת בבית הדין בנסודה אמרה בעבר כי היא מעוניינת לקבל אישור לחקור פשעים לכאורה שבוצעו על ידי ישראל וחמאס במהלך המלחמה בעזה ב-2014 וכן במהלך ההפגנות על הגדר בעזה ב-2018. כמו כן התובעת הודיעה בעבר כי היא בוחנת פתיחה בחקירה נגד ישראל על הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית.

פאטו בנסודה התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, 8 יולי 2019. רויטרס
הסנקציות הוסרו. התובעת בהאג בנסודה/רויטרס

ארצות הברית הודיעה אמש על הסרת הסנקציות מהתובעת וכן על גורמים נוספים בבית הדין. גורמים אמריקניים ציינו כי שר החוץ אנתוני בלינקן שוחח עם שר החוץ גבי אשכנזי ועדכן אותו לגבי ההחלטה.

בלינקן מסר כי הנשיא ג'ו ביידן ביטל את הצו הנשיאותי עליו חתם הנשיא הקודם דונלד טראמפ לפני כשנה במסגרתו הוטלו סנקציות כלכליות והגבלות על קבלת ויזה לארצות הברית נגד שורה של בכירים בבית הדין ובראשם התובעת בנסודה. "הגענו למסקנה שהצעדים הללו היו לא ראויים ולא יעילים", אמר בלינקן.

באותה נשימה, בלינקן הבהיר כי ארצות הברית אינה מסכימה עם פעולותיו של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בכל הנוגע למצב באפגניסטן ולסוגיה הפלסטינית. "אנחנו מתנגדים לניסיונותיו של בית הדין להפעיל את סמכותו נגד מדינות שאינן חברות בו כמו ארצות הברית וישראל", אמר בלינקן. "אבל אנחנו מאמינים שנוכל לטפל בדאגות שלנו בנושא הזה בצורה יותר טובה דרך דיאלוג עם בית הדין ולא באמצעות סנקציות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully