וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכבי על החקירה בהאג: "בית הדין חייב להתאים את עצמו למציאות החדשה"

הרמטכ"ל נועד עם ריבלין ונשיא גרמניה בברלין, והציג שורת נושאים ביטחוניים בדגש על איראן ולבנון. כוכבי העלה את פתיחת החקירה בבית הדין הבינלאומי נגד ישראל, והבהיר: "במקרים בהם היה חשד שנפגעו חפים מפשע, האחראים נתנו את הדין". ריבלין: "מדובר בהחלטה שערורייתית"

בווידאו: דיווח של שליח וואלה! עם פמליית הנשיא מפגישתו עם עמיתו הגרמני/צילום: לע"מ, רויטרס וברק רביד

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר היום (שלישי) כי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג "חייב להתאים את עצמו למציאות החדשה", וכי "במקרים בהם היה חשד כי נפגעו חפים מפשע, ידענו לחקור את עצמנו באופן יסודי". כוכבי אמר את הדברים בברלין, במסגרת ביקור בן שלושה ימים באירופה לצד הנשיא ראובן ריבלין.

במהלך הפגישה עם נשיא גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר, העלה כוכבי שורה של נושאים ביטחוניים, בדגש על איראן ולבנון, והציג בין היתר את הכשלים שישראל סבורה שיש בהסכם הגרעין הנוכחי עם איראן. כמו כן, דיבר כוכבי על האתגרים האזוריים שאיראן מציבה מסוריה עד תימן, ואת ההתעלמות של מדינת לבנון ושל חיזבאללה מהחלטה 1701 של האו"ם והשלכות איום הטילים המדויקים - כך נמסר מבית הנשיא.

הרמטכ"ל העלה גם את סוגיית חיילי צה"ל הנעדרים, וסקר את משמעויות ההחלטה האחרונה של ה-ICC כנגד מדינת ישראל, בהקשר פגיעתה ביכולת של מדינות דמוקרטיות לפעול בשדה הקרב מול צבאות טרור המסתתרים מאחורי אוכלוסייה אזרחית.

נשיא המדינה, ראובן ריבלין במהלך ביקורו המדיני בגרמניה 16 במרץ 2021. עמוס בן גרשום, לע"מ, אתר רשמי
בפגישה הועלו שורה של נושאים ביטחוניים, בדגש על איראן ולבנון. ריבלין, כוכבי ושטיינמאייר, היום/אתר רשמי, עמוס בן גרשום, לע"מ

"אני מתחייב כי מפקדי וחיילי צה"ל עושים הכול ועשו הכול, לאורך כל השנים ובכל המבצעים, כדי לא לפגוע בחפים מפשע", אמר כוכבי במהלך הפגישה. "ראיתי זאת בעיניי במקרים רבים, כמפקד חטיבה וכמפקד אוגדה בסמטאות יהודה, שומרון ועזה. במקרים בהם היה חשד כי נפגעו חפים מפשע, ידענו לחקור את עצמנו באופן יסודי ובמקרה הצורך, האחראים נתנו את הדין".

עוד ציין הרמטכ"ל כי "ההבדל היסודי בינינו לבין אוייבנו הוא שבעוד אנו עושים כל שניתן כדי להימנע מפגיעה בחפים מפשע, אוייבינו עושים הכל כדי לפגוע באזרחינו החפים מכל פשע", אמר. "אנחנו בעידן של מלחמות חדשות, בעלות מורכבות רבה ובית הדין בהאג חייב להתאים את עצמו למציאות החדשה".

בהמשך פנה כוכבי אל הנשיא הגרמני ואמר כי "החיילים שלכם יכולים לעמוד בפני אותן הבעיות גם בחלקים אחרים של העולם, ולכן תמיכתכם עכשיו חשובה לנו מאוד".

נשיא המדינה, ראובן ריבלין במהלך ביקורו המדיני בגרמניה 16 במרץ 2021. עמוס בן גרשום, לע"מ, אתר רשמי
הנשיא הודה למקבילו על עמידתה של גרמניה לצד ישראל מול החלטת האג. ריבלין ושטיינמאייר, היום/אתר רשמי, עמוס בן גרשום, לע"מ

הנשיא ריבלין אמר לשטיינמאייר במהלך פגישתם כי ישראל רואה בחומרה רבה את החלטת התובעת של בית הדין בהאג, והדגיש כי עבור ישראל מדובר בהחלטה שערורייתית. הנשיא הודה למקבילו על עמידתה של גרמניה לצד מדינת ישראל מול החלטת בית הדין ואמר: "מדינת ישראל היא מדינה חזקה, יהודית ודמוקרטית, שגם יודעת להגן על עצמה וגם לחקור את עצמה במקרה הצורך". עוד הוסיף הנשיא כי מדינת ישראל לא תקבל את הטענות נגד מימוש זכותה וחובתה להגן על אזרחיה.

בהתייחס לאיראן, אמר הנשיא כי זו פועלת מתוך "סחטנות גרעינית" על מנת להביא לוויתורים והקלות כלכליות נוספות. ריבלין הוסיף כי ישראל רואה חשיבות רבה בהצבת קווים אדומים להתנהלות האיראנית שימנעו את המשך התעצמותה הגרעינית.

"יש מפנה פוטנציאלי ביחסי הכוחות במזרח התיכון לאור החתימה על הסכמי אברהם, אבל איראן מאיימת על היציבות באזור", אמר ריבלין. "על הקהילה הבינלאומית כולה לעמוד נגד תכנית הגרעין האיראנית. אנחנו סומכים על ידידנו באירופה שיעמדו לצידנו בעניין האיראני ונגד השימוש בבית הדין בהאג נגד חיילי צה"ל".

נשיא המדינה, ראובן ריבלין במהלך ביקורו המדיני בגרמניה 16 במרץ 2021. עמוס בן גרשום, לע"מ, אתר רשמי
שוחחו בפגישתם גם על איראן. ריבלין ושטיינמאייר, היום/אתר רשמי, עמוס בן גרשום, לע"מ

הנשיא התייחס גם לסוגיה הפלסטינית, ואמר במהלך הפגישה כי הניסיון הפלסטיני להביא ל"פליליזציה" של הסכסוך יוביל לקיטוב בין הצדדים ולהמשך המשבר. הוא הדגיש כי "לא ניתן לצפות לקידום צעדים בוני אמון ולשיפור ביחסים, כאשר צד אחד מקדם חקירה פלילית נגד אזרחי הצד השני בבית דין זר".

שטיינמאייר אמר לריבלין כי הוא מרוצה מכך שישראל משתפת פעולה עם הפלסטינים בנושא החיסונים ומגיפת הקורונה, וגם הוסיף כי "חשוב שהבחירות הפלסטיניות יהיו חופשיות והוגנות". עוד ציין כי "יש צורך בהידברות ישירה בין ישראל לפלסטינים. פתרון שתי המדינות ישרת את שני הצדדים". ריבלין השיב כי הוא מקווה "שהשינויים באזור יביאו לחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים וזניחת השנאה".

הנשיא הגרמני התייחס גם לאיראן, ואמר כי ארצות הברית תחת ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן מתאימה מחדש את מדיניותה במזרח התיכון. "הנשיא ריבלין הסביר לי את הדאגות של ישראל לגבי איראן. אנחנו שותפים לישראל בכל הנוגע לרצון למנוע מאיראן נשק גרעיני", אמר הנשיא הגרמני. "מדיניות הלחץ המקסימלי של ממשל טראמפ לא פתרה את הבעיה והקצינה את העמדות של איראן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully