וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ביקש מביידן: אל תסיר את הסנקציות שטראמפ הטיל על בית הדין בהאג

24.2.2021 / 21:00

בכירים בירושלים ציינו כי ישראל חוששת שאם ממשל ביידן יסיר את הסנקציות שהוטלו על בכירים בבית הדין הבינלאומי, הדבר יפגע במאמצים למנוע פתיחה בחקירה בעניין המצב בגדה ובעזה. עוד אמרו כי התובעת תראה במהלך כזה כאיתות לכך שארה"ב לא מתנגדת לחקירה נגד ישראל

בווידאו: נתניהו מגנה את החלטת בית הדין בהאג שאישר חקירה נגד ישראל/צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש מנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במהלך שיחת הטלפון ביניהם בשבוע שעבר לא להסיר את הסנקציות שממשל טראמפ הטיל על התובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג - כך אמרו בכירים ישראלים לוואלה! NEWS.

בכירים ישראלים ציינו כי ישראל חוששת שאם ממשל ביידן יסיר את הסנקציות האמריקניות שהוטלו על בכירים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הדבר יפגע במאמצים הישראלים למנוע פתיחה בחקירה בעניין המצב בגדה המערבית וברצועת עזה, וכי התובעת של בית הדין, פאטו בנסודה, תראה במהלך כזה מצד הממשל החדש כאיתות לך שארצות הברית אינה מתנגדת לחקירה נגד ישראל.

שופטי בית הדין בהאג נתנו "אור ירוק" לתובעת לפתוח בחקירה כאשר פסקו לפני כמה שבועות כי פלסטין היא מדינה וכי לתובעת יש סמכות חקירה בגדה המערבית וברצועת עזה. ישראל מודאגת מאוד מחקירה עזו שעלולה להביא להוצאת צווי מעצר נגד קצינים ובכירים ישראלים ולתת רוח גבית לתנועת החרם.

פאטו בנסודה התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, 8 יולי 2019. רויטרס
חשש כי תראה בהסרת הסנקציות איתות מצד הממשל. התובעת בנסודה/רויטרס

לפני שבועיים פורסם בוואלה! NEWS כי ישראל ביקשה משורה של בעלות ברית ברחבי העולם להעביר מסרים דיסקרטיים לתובעת בבית הדין, שילחצו עליה לא לתת עדיפות לתיק נגד ישראל ולא לפתוח בחקירה בנושא הפלסטיני.

לפני שנה החליטה התובעת בבית הדין להתקדם לפתיחה בחקירה בנושא המלחמה באפגניסטן. חקירה כזו עלולה להיות מופנית נגד חיילים ואנשי מודיעין אמריקנים. ממשל טראמפ גינה את ההחלטה והדגיש כי ארצות הברית אינה חברה בבית הדין ולכן אין לתובעת סמכות לפתוח בחקירה נגד גורמים אמריקנים.

בחודש יוני האחרון ולאחר מכן בחודש ספטמבר הטיל ממשל טראמפ סנקציות על התובעת ועל גורמים נוספים בבית הדין, ואיים להטיל סנקציות גם על השופטים. שר החוץ האמריקני באותה עת מייק פומפאו הבהיר כי ארצות הברית תבצע צעדים נוספים נגד בית הדין אם תיפתח חקירה נגד גורמים אמריקנים או ישראלים.

עוד בוואלה!

כל מה שרציתם לדעת על החלטת בית הדין בהאג והחקירה נגד ישראל

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך השיחה עם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בעת שיחתו עם ביידן. שבוע שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית

בכירים ישראלים אמרו כי סוגיית הסנקציות האמריקניות נגד בית הדין בהאג עלתה גם בשיחות בין בכירים במשרד החוץ הישראלי והאמריקני בימים האחרונים וכן בשיחת טלפון בין שר החוץ גבי אשכנזי לעמיתו האמריקני אנתוני בלינקן.

דיפלומטים ישראלים הבהירו לעמיתיהם האמריקנים שגם אם ממשל ביידן לא אוהב את הסנקציות שטראמפ הטיל על בית הדין בהאג, הממשל החדש יכול להשתמש בהן כמנוף לחץ כדי להניא את התובעת היוצאת ואת התובע החדש שיחליף אותה בחודש יוני מלפתוח בחקירה נגד גורמים אמריקנים סביב המלחמה באפגניסטן או נגד גורמים ישראלים סביב אירועים בגדה המערבית ורצועת עזה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מדבר על 500,000 האמריקאים שמתו מנגיף הקורונה בטקס. 23 בפברואר 2021. AP
יכול להשתמש בסנקציות כמנוף לחץ. ביידן/AP

ראש הממשלה נתניהו התייחס לשיחתו בנושא עם ביידן במרומז במהלך נאום שנשא בטקס הזיכרון לחללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע. דבריו של נתניהו עברו מתחת לרדאר ולא זכו לכל תהודה. "בשיחתי עם הנשיא ביידן דיברנו על המחויבות המוסרית שלנו להגן על חיילינו מפני מי שמנסים להטיל דופי במוסריות שלהם באמצעות טענות שקריות", אמר נתניהו.

בבית הלבן ובמשרד ראש הממשלה סירבו להתייחס לדברים, אך לא הכחישו את הפרטים בכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully