וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל למדינות בעולם: העבירו "מסר דיסקרטי" לתובעת בהאג נגד החקירה

עודכן לאחרונה: 10.2.2021 / 9:57

במברק מסווג שנשלח לשגרירי ישראל בעולם, הם התבקשו לשכנע את "הדרגים הגבוהים ביותר", שיפעילו לחץ על התובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי לא לתעדף את התיק בעניין ישראל. השגרירים התבקשו גם להעביר מסר לפיו פתיחה בחקירה "תיצור משבר מתמשך בין ישראל לרשות הפלסטינית"

בווידאו: נתניהו מגנה את החלטת בית הדין בהאג שאישר חקירה נגד ישראל/צילום: רויטרס

ישראל מתכוונת לפנות ביממה הקרובה לעשרות מדינות בעולם ולבקש מהן להעביר "מסר דיסקרטי" לתובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, בבקשה שלא תקדם את הפתיחה בחקירה נגד ישראל בחשד לביצוע פשעי מלחמה - כך מסרו שני פקידים ישראלים בכירים.

משרד החוץ שלח היום (ראשון) מברק מסווג לעשרות שגרירויות ישראליות ברחבי העולם, עם הנחיות לפעולה בנוגע לפסיקת שופטי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג מיום שישי האחרון. לפי הפסיקה, פלסטין נחשבת למדינה ולכן יש לתובעת סמכות לפתוח בחקירה על פשעים לכאורה שבוצעו בגדה המערבית, רצועת עזה ומזרח ירושלים.

הפקידים הבכירים ציינו כי המברק הוגדר כבהול, וכלל הנחיה לפיה יש לפתוח את השגרירויות באופן חריג ביום ראשון הקרוב, ולהזעיק את ראשי הנציגויות כדי שיתעדכנו על תכני ההנחיות ויפעלו בנושא באופן מידי מול הדרגים הבכירים ביותר במדינות שבהן הם נמצאים.

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. 7 בפברואר 2021.. AP
להעביר "מסר דיסקרטי" לתובעת. פאטו בנסודה/AP

במברק התבקשו השגרירים לבקש משרי החוץ או ראשי הממשלה באותן מדינות לפרסם הודעות פומביות, בהן הם מסתייגים מהחלטת שופטי בית הדין בהאג ומקביעתם כי פלסטין נחשבת למדינה. עד כה, רק ארצות הברית ואוסטרליה פרסמו הודעות כאלה.

הפקידים הבכירים ציינו כי המברק כלל הנחיה נוספת ורגישה במיוחד - לעודד מדינות להפעיל לחץ מדיני על התובעת בבית הדין. "אנו מבקשים כי (המדינות) יעבירו מסר דיסקרטי לתובעת לא לקדם או לתעדף את התיק הזה", נכתב במברק. עוד נכתב כי יש לבקש מהמדינות להבהיר לתובעת כי ישראל אינה חברה בבית הדין בהאג, ולכן אין לפעול נגדה.

מפגין עם דגל פלסטין מחוץ לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. במהלך עצרת בקריאה להעמיד לדין את ישראל בגין פשעי מלחמה. 29 בנובמבר 2019. AP
"חקירה תיצור משבר מתמשך בין ישראל לבין הרשות". מפגין עם דגל פלסטין מחוץ לביה"ד/AP

במברק התבקשו השגרירים להעביר לדרגים הגבוהים ביותר במדינות בהן הם נמצאים מסר נוסף, לפיו אם תיפתח חקירה נגד ישראל, "זה ייצור משבר מתמשך בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית, שלא יאפשר כל התקדמות מדינית בין הצדדים".

שגרירי ישראל התבקשו גם למסור כי ישראל מעוניינת לפתוח ערוצי קשר מול כל המדינות שיתמקדו בנושא בית הדין בהאג, וכן למסור כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לשגר איגרת אישית למקביליו באותן מדינות. כמו כן, נתניהו ושר החוץ גבי אשכנזי צפויים לקיים שיחות טלפון בנושא עם כמה ראשי ממשלה ושרי חוץ של מדינות מרכזיות בעולם.

הקבינט: "לביה"ד אין שום סמכות לקבל החלטה כזאת"

הקבינט המדיני-ביטחוני קיים בישיבתו היום דיון קצר על החלטת השופטים בבית הדין בהאג. הדיון נמשך כחצי שעה, והשרים שמעו סקירות מהיועץ לביטחון לאומי מאיר בן-שבת, שר החוץ גבי אשכנזי והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים בינלאומיים רועי שיינדורף.

בסיום הישיבה הבהירו בקבינט כי הם "דוחים מכל וכל את ההחלטה השערורייתית של בית הדין שיכולה לאפשר לחקור את ישראל על פשעי מלחמה שקריים". עוד נמסר כי "הקבינט קובע שלבית הדין אין שום סמכות לקבל החלטה כזאת. ישראל אינה חברה בבית הדין הבינלאומי ולרשות הפלסטינית אין סטטוס של מדינה".

"בית הדין הבינלאומי הוקם כדי למנוע זוועות כדוגמת אלה שביצעו הנאצים נגד העם היהודי. במקום זאת הוא רודף את מדינתו של העם היהודי", הוסיפו בהודעת הקבינט. "בעוד שהוא מאפשר לחקור את ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון המחויבת לשלטון החוק, בית הדין עוצם עין מפשעי המלחמה האיומים שמבצעות דיקטטורות חשוכות כמו איראן וסוריה חדשות לבקרים".

"הטענה שכשיהודים חיים במולדתם ובבירתם ירושלים זהו פשע מלחמה היא שערורייתית. גם הטענה שצה"ל, שאין צבא מוסרי ממנו, מבצע פשעי מלחמה כשהוא מגן עלינו מפני טרוריסטים שמשגרים טילים על ערינו - היא שערורייתית לא פחות", הבהירו השרים. "החלטת השופטים חושפת את בית הדין כגוף פוליטי הניצב בשורה אחת עם ארגונים בינלאומיים המוּנעים מתוך יסודות אנטישמיים". ועדת השרים הטילה על הגורמים הרלוונטיים לנקוט בצעדים הנדרשים לשמירה על האינטרסים של המדינה ולהגנה על אזרחיה וחייליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully