וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: מתנגדים להחלטת בית הדין בהאג בעניין ישראל; הפלסטינים: לחקור מיד

דובר משרד החוץ בארה"ב, אמר כי ארצו לא תומכת בקביעת בית הדין הבינלאומי לפיה ניתן לחקור את ישראל על פשעים לכאורה שביצעה בשטחים ובמזרח י-ם. "סמכותו צריכה לחול רק כשהמדינות מסכימות לכך". נתניהו: "הוכח שבית הדין הוא גוף פוליטי". הפלסטינים מברכים: "ניצחון לצדק"

התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג הודיע כי יש עילה לחקור את ישראל/צילום: רויטרס

החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (שישי) מעוררת סערה בארצות הברית ובישראל, בעוד ברשות הפלסטינית מברכים. דובר משרד החוץ של ארצות, נד פרייס, אמר הערב כי בארצו לומדים את ההחלטה, לפיה לבית הדין עומדת הסמכות לחקור את ישראל בגין פשעים לכאורה במהלך צוק איתן. "אנו מודאגים מההחלטה ומהאפשרות שבית הדין יפתח בחקירה נגד ישראל", אמר. בהמשך יצאה הודעה רשמית ממשרד החוץ האמריקני לפיה ארצות הברית מתנגדת רשמית לקביעת בית הדין.

פרייס הוסיף כי ארצות הברית מחזיקה בעקרונות זהים לאלו שבית הדין הפלילי פועל לפיהם, אך טען בעקיפין כי אין לו הסמכות לעשות זאת. בכך בין השאר רמז למאבק שארצו מנהלת נגד בית הדין בגין חקירה אחרת סביב הלחימה באפגניסטן. "אנו שותפים למטרות בית הדין אבל באותו זמן תמיד חשבנו שסמכות בית הדין צריכה לחול רק על מדינות שמסכימות לכך או אם ומועצת הביטחון של האו"ם מחליטה על כך", אמר.

בית הדין הפלילי הבינאלומי בהאג. AP
"מודאגים מההחלטה". בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג/AP

בהחלטתם, שופטי בית הדין בהאג קבעו הכירו למעשה ברשות הפלסטינית כמדינה, ולפיכך לתובעת, פאטו בנסודה יש סמכות לפתוח בחקירה. החקירה עשויה להתמקד בפשעים לכאורה שביצעה ישראל בהתנחלויות, או לחלופין במהלך מבצע צוק איתן תוך התמקדות גם בחמאס.

בדומה לארצות הברית, גם בישראל מתחו ביקורת חריפה. ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה חריגה במהלך השבת בעוד לשכתו דרשה מהשרים שלא להתבטא בנושא. "היום הוכיח בית הדין פעם נוספת שהוא גוף פוליטי ולא מוסד שיפוטי", אמר נתניהו. "בית הדין מתעלם מפשעי המלחמה האמיתיים ובמקום זאת רודף אחר מדינת ישראל, מדינה בעלת משטר דמוקרטי איתן, המקדשת את שלטון החוק, ואינה חברה בבית הדין".

ראש הממשלה אף ציין כי שופטי בית הדין פגעו בזכותן של מדינות דמוקרטיות להגן על עצמן מפני טרור, ושיחקו לידי גורמים החותרים תחת המאמצים להרחבת מעגל השלום. "אנו נמשיך להגן בכל דרך על אזרחינו וחיילינו מפני רדיפה משפטית".

פאטו בנסודה התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, 8 יולי 2019. רויטרס
הסמכות להחלטה עוברת לידיה. פאטו בנסודה/רויטרס

לדברים הצטרף גם שר החוץ גבי אשכנזי, שטען כי החלטת השופטים החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי מהיום מעוותת את הדין הבינלאומי והופכת מוסד זה לכלי שרת פוליטי בידי התעמולה האנטי-ישראלית. "לבית הדין הפלילי הבינלאומי אין סמכות לדון בתיק הפלסטיני", הדגיש. "החלטת השופטים מעניקה פרס לטרור הפלסטיני ולסרבנות הרש"פ לשוב למו"מ ישיר עם ישראל, ותורמת, הלכה למעשה, לקיטוב בין הצדדים".

שגריר ישראל בארצות הברית ובאו"ם גלעד ארדן אמר כי החלטת בית הדין בהאג היא "מעוותת ואנטישמית". ארדן פרסם סרטון בעמוד הטוויטר שלו בו הוא אומר כי ההחלטה היא "התקפה על ישראל ויתר המדינות הדמוקרטיות בעולם, שפוגעת במאמצי ההגנה על אזרחים מטרור".

במשרד המשפטים ובמשרד החוץ אמרו הערב כי החלטת בית הדין היא רק צעד ראשון בתהליך ארוך בדרך לאפשרות של פתיחה בחקירה ועדיין אין כל החלטה ודאית על פתיחה בחקירה נגד ישראל. "לא נשקפת סכנה מיידית לאף אזרח - זה עלול להתפתח בהמשך, אבל אין עוד מחר בבוקר צווי מעצר לישראלים", אמרו גורמים ישראלים בכירים שעוסקים בנושא. "זו החלטה אחת בתהליך ממושך שבמקרה המהיר ייקח עוד חודשים רבים. בכל מקרה אנו נערכים לספק הגנה מלאה לכל אזרח ישראלי שבית הדין ינסה, אם תיפתח חקירה, לרדוף אותו רדיפה משפטית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בקופת חולים מאוחדת, בית שמש, 18 בינואר 2021. אלי דסה, פול צלמים
"גוף פוליטי". נתניהו/פול צלמים, אלי דסה

מנגד, חברי הכנסת ברשימה המשותפת הביעו תמיכה בהחלטת בית הדין. "ישראל אשמה בטיהור אתני, בהרג חפים מפשע, בהטלת מצור ובשלטון צבאי על העם הפלסטיני", אמר ח"כ עופר כסיף. טוב שתיחקר על כך ותעמוד לדין בית הדין בהאג, לצד המשך מאבקנו - יהודים וערבים - כאן בישראל". חברת מפלגתו ח"כ עאידה תומא-סלימאן הוסיפה: "מדובר החלטה תקדימית וצעד אמיץ של בית הדין הפלילי בהאג. את זוועות הכיבוש אי אפשר להסתיר או לטייח. ממשלות ישראל צריכות לתת את הדין על פשעיהן לאורך השנים, והם הרבה מעבר לפשעים שנעשו במתקפה על עזה או הרחבת מפעל ההתנחלויות".

בצד הפלסטיני בירכו אף הם על המהלך. שר החוץ של הרשות, ריאד אל מלכי, קרא "לפתוח בהקדם האפשרי בחקירה נגד ישראל". השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית חוסיין א-שייח אמר כי "החלטת בית הדין בהאג היא ניצחון לצדק, לחירות ולערכי המוסר בעולם".

ראש הממשלה הפלסטיני מחמוד אשתייה הוסיף כי מדובר ב"מעשה הגון" אל מול סבלם של הקורבנות הפלסטיניים ובני משפחותיהם. "זהו מסר למבצעי הפשעים שעדיין ממשיכים לבצעם, לפיו הם לא ייפלו בהתיישנות ולא יחמקו מענישה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully