וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי איומי ארה"ב: בית הדין בהאג לא יחקור פשעי מלחמה באפגניסטן

13.4.2019 / 8:44

בית הדין הבינלאומי דחה את בקשת התובעת הראשית לחקור טענות על פשעי מלחמה שבוצעו על ידי ארה"ב, טליבאן וממשלת אפגניסטן בעשור הקודם. זאת, שבוע לאחר שארה"ב שללה את ויזת הכניסה שלה בגלל כוונתה לפתוח בחקירה. ארגוני זכויות האדם זעמו: "החלטה מטורפת ומוטה פוליטית"

פאטו בנסודה התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. AP
הוויזה שלה נשללה בעקבות כוונתה לחקור את פשעי המלחמה בארה"ב. בנסודה/AP

ימים ספורים אחרי שהממשל האמריקני ביטל את הוויזה של התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, דחו השופטים בבית הדין את בקשתה לפתוח בחקירה על פשעי מלחמה באפגניסטן. משמעות ההחלטה, שהתובעת עשויה לערער עליה, היא שטליבאן, ממשלת אפגניסטן וארצות הברית לא ייחקרו על הפשעים שעל פי הטענות ביצעו בשנים 2003 עד 2004.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי ההחלטה היא "ניצחון בינלאומי גדול", וגינה את בית הדין הבינלאומי על "סמכויותיו הנרחבות והלא ברורות" ועל מה שהוא הגדיר כאיום על הריבונות האמריקנית. "כל ניסיון להעמיד לדין אמריקנים, ישראלים או בעלי ברית ייענה בתגובה מהירה ונחרצת", אמר טראמפ.

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון בולטון, הידוע בביקורתו הנוקבת נגד בית הדין בהאג, אמר כי מדובר בתבוסה עבור התובעים. לטענתו, אפילו המקרים של נשיא סודאן המודח עומר אל-בשיר ונשיא ונצואלה ניקולס מדורו צריכים להיחקר במערכות הצדק של מדינותיהם ולא בבית הדין הבינלאומי. "ביסודו של דבר, בגרות פוליטית דורשת מאנשים להיות אחראיים על החברה שלהם", אמר בולטון.

בית הדין הפלילי הבינאלומי בהאג. AP
דחה את הבקשה לחקור את הטענות על פשעי מלחמה באפגניסטן. בית הדין הבינלאומי בהאג/AP

בפסק הדין יוצא הדופן, קבעו השופטים כי דרישתה של התובעת עומדת בקריטריונים של בית המשפט לגבי סמכות השיפוט שלו, אך בהתחשב במגוון שיקולים מעשיים והסיכויים הנמוכים להצלחת החקירה, לא יהיה זה הגיוני להמשיך ולדון בה. הם ציינו בהחלטתם את הכישלון באיסוף ראיות בשלב מוקדם, חוסר שיתוף הפעולה עם הממשלות המעורבות והעלויות האפשריות.

"הנסיבות הנוכחיות של המצב באפגניסטן הופכות את סיכויי ההצלחה של החקירה והמשפט למוגבלים ביותר", הוסיפו השופטים.

בנסודה אמרה כי לשכתה "תשקול את כל האפשרויות המשפטיות". קווין ג'ון הלר, פרופסור למשפט בינלאומי באוניברסיטת אמסטרדם, אמר כי ההחלטה מציבה מכשולים משמעותיים לפני כל מקרה שיובא בפני בית הדין הבינלאומי בנוגע לסיכויי ההצלחה שלו. "אם אלה הקריטריונים, הם לעולם לא יפתחו בחקירה", הדגיש.

בארגוני זכויות האדם יצאו בחריפות נגד ההחלטה. קרין בונו, מנהלת בכירה בפדרציה הבינלאומית לזכויות אדם, אמרה כי מדובר ב"החלטה מטורפת ומוטה פוליטית". לדבריה, "זוהי הצדקה לסטנדרטים כפולים. אלה הן בדיוק מסוג הסיטואציות שלשמן הוקם בית הדין הבינלאומי".

עוד באותו נושא

עקב רצונה לחקור פשעים באפגניסטן: הוויזה לארה"ב של התובעת הבינ"ל בוטלה

לכתבה המלאה
חיילי צבא ארצות הברית באפגניסטן. AP
קיים בסיס לאמונה שצבא ארה"ב ביצע עינויים באתרי מעצר סודיים. חיילים אמריקנים באפגניסטן/AP

בדוח שהתפרסם בשנת 2016 על ידי בית הדין בהאג, פורסם כי קיים בסיס לאמונה שצבא ארצות הברית ביצע עינויים באתרי מעצר סודיים באפגניסטן, שהופעלו על ידי ה-CIA. עוד נכתב בדוח כי ממשלת אפגניסטן והטליבאן ביצעו פשעי מלחמה.

לפני שבוע וושינגטון שללה את ויזת הכניסה של בנסודה למדינה, בתגובה לכוונתה לפתוח בחקירה בנושא. אחרי צעד זה, ממשרדה של בנסודה נמסר בתגובה כי היא תמשיך למלא את מחויבויותיה "ללא פחד".

שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, הזהיר בחודש שעבר שוושינגטון עלולה לבטל ויזה לכל עובד בבית המשפט בהאג המעורב בחקירה. "אם אתם אחראים לחקירה של בית הדין הפלילי הבינלאומי על עובדי מדינה של ארצות הברית בקשר למצב באפגניסטן, אתם לא צריכים לשער שתהיה לכם ויזה, או שיאשרו לכם להיכנס לארצות הברית", אמר אז שר החוץ. עוד ציין פומפאו כי וושינגטון מוכנה לנקוט בצעדים נוספים, לרבות סנקציות כלכליות, אם בית הדין "לא ישנה את מסלולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully