וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט דוחה את החלטת בית הדין בהאג: "בלתי מתקבלת על הדעת"

היועמ"ש תקף את הודעת התביעה הראשית בבית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה כי יש בסיס לחקירת עבירות שביצעה לכאורה ישראל בעזה ובגדה. "אין כל מקום להתערבות שיפוטית בינלאומית במצב זה", טען היועמ"ש

התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג הודיע כי יש עילה לחקור את ישראל/צילום: רויטרס

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט תקף הערב (שבת) את הודעת התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, כי קיימת עילה לפתוח בחקירת פשעי מלחמה של ישראל בעזה ובגדה. "העובדה שתובעת בית הדין בחרה לקדם הליכים בעניינה של מדינת ישראל, בעקבות פנייה של הרשות הפלסטינית - בלתי מתקבלת על הדעת", כתב מנדלבליט.

במכתב מטעמו נמסר כי "מדינת ישראל היא מדינת חוק דמוקרטית, המחויבת ופועלת לכיבוד החוק הבינלאומי והערכים ההומניטריים. מחויבות זו עמדה ועומדת איתנה במשך עשורים, דרך כל האתגרים והזמנים הקשים שמדינת ישראל ניצבה מולם". היועמ"ש הוסיף כי "היא נטועה באופיה ובערכיה של מדינת ישראל, ומובטחת על ידי מערכת משפטית חזקה ועצמאית, ששמה הולך לפניה בכל העולם. אין כל מקום להתערבות שיפוטית בין-לאומית במצב זה, מצדו של בית הדין שאמור היה לטפל בזוועות החמורות ביותר במקומות בהם שלטון החוק קרס".

הודעתה של התובעת הגיעה ביום שישי, זמן קצר לאחר שמנדלבליט, פרסם חוות דעת רשמית בנוגע לסמכות בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לקבל החלטות הנוגעות למחלוקות הטריטוריאליות שבין ישראל ולרשות הפלסטינית. לפי הודעת היועץ, לבית הדין בהאג אין סמכות שיפוט בנוגע לישראל, שאינה חברה בבית הדין, וכל פעילות פלסטינית בזירת בית הדין נטולת תוקף משפטי. "לא לשם כך הוקם בית הדין, ואין לו רשות או יכולת לעסוק בנושאים אלה, ודאי שבהיעדר הסכמה של שני הצדדים", כתב היועץ.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מגיע לטקס הפרידה משי ניצן, בסיס יהודאי מג"ב ירושלים, 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
"שמה של מערכת המשפט הישראל הולך לפניה בכל העולם". מנדלבליט/שלומי גבאי

בהצהרת התובעת ביום שישי, היא ציינה כי "לאחר הערכה עצמאית ואובייקטיבית של כל המידע הזמין למשרדי, החקירה הראשונית לסוגיית המצב הפלסטיני הוכרעה בהחלטה כי כל הנתונים עומדים בכל הקריטריונים לפתיחה בחקירה תחת אמנת רומא", הסבירה. עם זאת, התובעת הוסיפה כי היא ביקשה חוות דעת נוספת של שופטי בית הדין לעניין סמכות השיפוט בטרם הפתיחה בחקירה.

במכתבו הערב תקף מנדלבליט את שיקוליה של התובעת, וכתב כי "התובעת טוענת שהרשות הפלסטינית היא מדינה אף על פי שברור וגלוי שהרשות הפלסטינית אינה מדינה. התובעת ממשיכה וקובעת מהו השטח של אותה 'מדינה', על אף שהצדדים הסכימו לפתור את המחלוקת ביניהם לגבי אותו שטח במסגרת משא ומתן עתידי".

פאטו בנסודה התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, 8 יולי 2019. רויטרס
"נחפזה לקבל את ההחלטה". פאטו בנסודה התובעת הראשית/רויטרס

עוד כתב היועמ"ש כי יש להצטער על כך שתובעת בית הדין סירבה להתעמק בחוות הדעת "למרות שהיתה לה הזדמנות לעשות זאת בטרם נחפזה לקבל החלטה. מדובר במסמך מפורט, יסודי ומנומק שמניח שורה ארוכה של טיעונים ואסמכתאות לכך שבית הדין איננו יכול לקנות סמכות ביחס לסכסוך בין ישראל והפלסטינים. לו הייתה התובעת מקיימת בחינה אמיתית, בלב פתוח ובנפש חפצה, של הנושאים המשפטיים שבפניה, היה עליה ללמוד היטב את המסמך ולקיים דיון מקיף ומעמיק בתוכנו. לא ברור מדוע אצה לה הדרך לקבל החלטה".

בעקבות ההחלטה, נתניהו שלח אמש מכתב למנהיגים בעולם ובו כתב כי "הפכו את בית הדין לנשק פוליטי נגד ישראל ונגד הקשר לארצנו. רוצים להפוך את העובדה שיהודים חיים בארץ מולדתם לפשע מלחמה. זה אבסורד. ניאבק על זכויותינו ועל האמת ההיסטורית בכל דרך אפשרית".

בית הדין הגבוה בהאג שבהולנד. 20 בדצמבר 2019.. AP
"אמור היה לטפל בזוועות החמורות ביותר". בית הדין הגבוה בהאג/AP

שר החוץ ישראל כץ גינה אף הוא את ההחלטה וטען כי היא "חמורה, מקוממת ונוגדת את החוק הבינלאומי". לדברי כץ, "אנחנו דוחים את ההחלטה וקוראים למדינות נוספות לעשות זאת, ולעצור את בית המשפט מלהפוך לכלי פוליטי בידי הפלסטינים במאבקם נגד הקיום של ישראל וזכותה להגנה עצמית".

מנגד, משרד החוץ הפלסטיני בירך על ההחלטה. במשרד החוץ הפלסטיני העריכו כי "צעד זה מבטא את כוונת התובע לפתוח בחקירה פלילית של המצב בפלסטין, מיד לאחר שהמעגל המקדים מסיים את דיוניו". במשרד הוסיפו כי "לעם הפלסטיני יש את הזכות לדרוש את כל הסיוע והצדק שמספקים המשפט הבינלאומי, נוכח הצורך הדחוף והגודל של המצב בפלסטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully