וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: החלטת בית הדין בהאג חסרת סמכות, צה"ל: נגבה את החיילים ככל שיידרש

עודכן לאחרונה: 7.2.2021 / 12:21

בתגובה לאישור ביה"ד הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל, צה"ל הבהיר כי הוא ימשיך להגן על האזרחים ולגבות את המשרתים בו. "מדובר בהחלטה מוטה, בלתי-עניינית ונטולת סמכות". גם שר הביטחון גנץ תקף את בית הדין. היועמ"ש הבהיר: "ביה"ד נעדר כל סמכות בעניין זה"

בווידאו: נתניהו מגנה את החלטת בית הדין בהאג שאישר חקירה נגד ישראל/צילום: רויטרס

צה"ל הבהיר הערב (שבת) כי הוא ימשיך לפעול להגנת האזרחים ולגבות את המשרתים בסדיר ובמילואים, בתגובה לאישור של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל. גם שר הביטחון בני גנץ מחה על ההחלטה, וכינה אותה "חמורה וחסרת סמכות".

בדובר צה"ל הבהירו כי "צה"ל, והרמטכ"ל בראשו, מצרים על החלטתו של בית הדין הפלילי הבינלאומי. עמדת ישראל היא שמדובר בהחלטה מוטה, בלתי-עניינית ונטולת סמכות. צה"ל הגן וימשיך להגן, בנחישות ובכל הזירות על ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה, מתוך מחויבות מלאה לרוח צה"ל, לערכיו ולחוקי מדינת ישראל והדין הבינלאומי".

עוד נמסר בהודעה כי "צה"ל מגבה לחלוטין וימשיך לגבות את כלל משרתיו, בסדיר ובמילואים, הפועלים באומץ ובמסירות להגנת מדינת ישראל ואזרחיה. צה"ל ערוך לתת גיבוי וסיוע לחייליו ולמפקדיו, ככל שיידרש".

בית הדין הגבוה בהאג שבהולנד. 20 בדצמבר 2019.. AP
" בית הדין לא נועד לרפות את ידיהן של דמוקרטיות במאבקן בטרור". ביה"ד הבינ"ל בהאג/AP

באיגרת מיוחדת שפרסם שר הביטחון גנץ לחיילי צה"ל ואנשי מערכת הביטחון, הוא תקף את החלטת בית הדין בהאג. לדבריו, ההחלטה "נועדה להוות כלי שרת בידי חורשי רעתה של ישראל".

"צה"ל ומערכת הביטחון כולה ימשיכו להגן על המדינה ואזרחיה במסירות ובמקצועיות, תוך שמירה על ערכי מדינת ישראל וצה"ל והקפדה על כללי הדין הבינלאומי", הוסיף גנץ. "בית הדין לא נועד לרפות את ידיהן של מדינות דמוקרטיות במאבקן בטרור ובמאמציהן להגן על אזרחיהן. צה"ל ואנשיו, ומערכת הביטחון כולה, ימשיכו להגן על המדינה ואזרחיה, במסירות ובמקצועיות, תוך שמירה על ערכיה של מדינת ישראל, צה"ל, ותוך הקפדה על כללי הדין הבינלאומי".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך הצהרתו לתקשורת 1 דצמבר 2020. -, אלעד מלכה
"ההחלטה נועדה להוות כלי שרת בידי חורשי רעתה של ישראל". גנץ/אלעד מלכה, -

שר הביטחון, המשמש כיום גם כשר המשפטים, הוסיף כי "למדינת ישראל מערכות משפט איכותיות, מקצועיות ועצמאיות, הכוללות מנגנוני בדיקה, חקירה ושיפוט מקצועיים ואפקטיביים, העושים את עבודתם נאמנה". גנץ הבהיר כי "ישראל ערוכה לכל השלכה אפשרית הנובעת מההחלטה השגויה, הפוליטית והמוטה. מערכת הביטחון, יחד עם שאר הגופים במדינת ישראל, יפעלו בנחישות בכדי למנוע פגיעה במפקדי צה"ל וחייליו, ואנשי מערכת הביטחון כולה".

גם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט תקף את החלטת בית הדין, ומסר כי "כפי שפורסם בעבר, עמדת היועמ"ש היא שבית הדין הפלילי הבינלאומי נעדר כל סמכות בעניין זה. זאת, בין היתר, משום שאין מדינה ריבונית פלסטינית, אין שטח ששייך למדינה כזו ומשום שממילא אין לרשות הפלסטינית כל סמכות שיפוט ביחס לישראלים".

מנדלבליט הוסיף כי "עמדה זו זכתה לתמיכה מצד מדינות מרכזיות ומומחים משפטיים בעלי שם, אך שופטי הרוב בהחלטתם בחרו להתעלם מרבות מהטענות המשפטיות כבדות המשקל שהועלו בהקשר זה". לדבריו, "מדינת ישראל היא דמוקרטיה שומרת חוק בעלת מערכת משפט עצמאית, המחויבת לערכי היסוד של המשפט הבינלאומי, ויודעת לבחון באופן עצמאי טענות להפרות של הדין".

"ישראל ערוכה לכל השלכה אפשרית של ההחלטה"

"גם מטעם זה אין כל מקום להתערבותו של בית הדין בעניינים המסורים לסמכותה הריבונית של מדינת ישראל", הבהיר היועמ"ש. "הניסיונות לגרור את בית הדין לעסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני מוכרים ומטופלים מזה זמן רב על ידי הגורמים המדיניים והמשפטיים הרלוונטיים, שנערכו לכל ההתפתחויות האפשריות בזירת בית הדין".

הוא סיכם את דבריו בכך ש"היועץ וצוותו ימשיכו לסייע לממשלת ישראל ולאזרחי המדינה להתמודד עם כל תרחיש אפשרי בזירת בית הדין הפלילי הבינלאומי.

אמש קבעו שופטי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כי הרשות הפלסטינית נחשבת למדינה, ובכך אפשרו פתיחת חקירה נגד ישראל. הכרה זו מאפשרת להחיל את אמנת רומא על פשעים לכאורה שבוצעו בגדה המערבית, עזה ומזרח ירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את ההחלטה, ברשות הפלסטינית בירכו.

פאטו בנסודה התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, 8 יולי 2019. רויטרס
ההכרעה חוזרת אליה. פאטו בנסודה, התובעת הראשית בביה"ד/רויטרס

הכרעת השופטים באה לאחר שהתובעת בבית הדין, פאטו בנסודה, אמרה בעבר כי היא מעוניינת לקבל אישור לחקור פשעים לכאורה שבוצעו על ידי ישראל וחמאס במהלך המלחמה בעזה ב-2014 וכן במהלך ההפגנות על הגדר בעזה ב-2018. כמו כן, התובעת הודיעה בעבר כי היא בוחנת פתיחה בחקירה נגד ישראל על הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית.

לאחר החלטת השופטים ההכרעה חוזרת אל התובעת בנסודה, שתצטרך להחליט אם היא פותחת בחקירה. משקיבלה את הסמכות, החקירה יכולה להתמקד הן בישראל וחמאס סביב אירועי צוק איתן, והן בנושאי ההתנחלויות.

עץ אפרים, שומרון, 10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
נבחנת חקירה על הבנייה בהתנחלויות. עץ אפרים שבשומרון/ראובן קסטרו

נתניהו העביר ביקורת על בית הדין בתגובה לצעד. "היום הוכיח בית הדין פעם נוספת שהוא גוף פוליטי ולא מוסד שיפוטי", אמר. "בית הדין מתעלם מפשעי המלחמה האמיתיים ובמקום זאת רודף אחר מדינת ישראל, מדינה בעלת משטר דמוקרטי איתן, המקדשת את שלטון החוק, ואינה חברה בבית הדין.

בארצות הברית הביעו דאגה מהצעד. "אנחנו בוחנים את החלטת בית הדין בהאג. אנו מודאגים מההחלטה ומהאפשרות שבית הדין יפתח בהליכים נגד ישראל", הבהירו. "אנו שותפים למטרות בית הדין אבל באותו זמן תמיד חשבנו שסמכות בית הדין צריכה לחול רק על מדינות שמסכימות לכך או במידה ומועצת הביטחון של האו"ם מחליטה על כך".

מנגד, גורמים ברשות הפלסטינית תמכו במהלך. השר לעניינים אזרחיים, חוסיין א-שייח, אמר כי "החלטת בית הדין בהאג היא ניצחון לצדק, לחירות ולערכי המוסר בעולם", ושר החוץ ריאד אל-מלכי הוסיף: "קורא לתובעת של בית הדין בהאג לפתוח בהקדם האפשרי בחקירה נגד ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully