וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לתובעת בהאג: אל תתני עדיפות לחקירה בנושא הישראלי-פלסטיני

עודכן לאחרונה: 4.3.2021 / 10:50

שר החוץ האמריקני שלח מסר לבנסודה והזכיר שאמרה בעבר כי אין למהר בקביעת סדר העדיפויות של חקירות. הוא הוסיף כי הדרך לשלום עוברת דרך מו"מ "ולא דרך צעדים משפטיים חד-צדדיים שרק מגבירים את המתיחות". דובר משרד החוץ: מתנגדים להחלטה ומחויבים לביטחון ישראל

בווידאו: נתניהו מגנה את החלטת בית הדין בהאג שאישר חקירה נגד ישראל/צילום: רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן קרא הלילה (חמישי) לתובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לא לתת עדיפות לחקירה בנושא הישראלי-פלסטיני. כמה שעות קודם לכן, נמסר ממשרדו כי ארצות הברית מתנגדת להחלטת התובעת פאטו בנסודה ומאוכזבת ממנה, בתגובה ראשונה של וושינגטון להודעה.

"התובעת עצמה הכירה בכך שבית הדין יצטרך לקחת זמן כדי להכריע לגבי סדר העדיפויות של החקירות ולא להתקדם בפתיחת חקירה בנושא הזה", אמר בלינקן. "היא אמרה שלא צריך להשקיע משאבים בחקירה רק כדי לגלות אחר כך שאין לה בסיס משפטי חזק מספיק. המצב הזה נכון גם במקרה הזה".

לדבריו, ארצות הברית מאמינה שהדרך לשלום בין ישראל לפלסטינים עוברת דרך מו"מ "ולא דרך צעדים משפטיים חד-צדדיים שרק מגבירים את המתיחות וחותרים תחת המאמצים לקדם את פתרון שתי המדינות".

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן והנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן, 1 במרץ 2021. רויטרס
מסר לתובעת. בלינקן/רויטרס

מוקדם יותר, אמר דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס ארצות הברית "מחויבת לביטחון ישראל ולעמוד נגד פעולות שמתייחסות לישראל בצורה לא הוגנת". הוא המשיך ואמר כי "ישראל לא חברה בבית הדין ויש לנו דאגות רציניות לגבי הניסיונות של בית הדין להטיל את סמכותו על ישראל. הפלסטינים אינם מדינה ולכן לא יכולים להיות חברים בבית הדין או לתת לו סמכות. חרף העובדה שאנחנו מתנגדים להחלטת בית הדין, ממשל ביידן בוחן את הסנקציות שהוטלו על בית הדין על ידי הממשל הקודם".

החקירה עליה הכריזה התובעת פאטו בנסודה תעסוק בשלושה נושאים מרכזיים אותם בדקה - המלחמה בעזה ב-2014 בזמן מבצע צוק איתן, הירי לעבר המפגינים על הגדר בעזה ב-2018 והבניה בהתנחלויות בגדה המערבית.

דובר משרד החוץ האמריקני, נד פרייס במהלך תדרוך עיתונאים בבית הלבן 9 בפברואר 2021. רויטרס
"לפלסטינים אין מדינה", פרייס בבית הלבן/רויטרס

החקירה צפויה להשפיע על המשך היחסים בין ישראל, הרשות הפלסטינית ועל העצימות בה יעסוק ממשל ביידן בסוגייה. מוקדם יותר, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינה את ההחלטה מוטה, "צבועה ואנטישמית". הוא אמר כי "ישראל נמצאת תחת התקפה היום. בית הדין לא אומר מילה נגד איראן וסוריה שמחוללות פשעי מלחמה אמיתיים. נילחם על האמת עד שנבטל את ההחלטה הזו".

שר הביטחון, בני גנץ, אמר בריאיון ל-103FM כי מדובר ב"פרדוקס משפטי פוליטי ממדרגה ראשונה. אנחנו שומרים על מדינת ישראל ועל ביטחונה, לא כמו אויבנו שרומסים זכויות אדם. דווקא בסיטואציה הזו בית המשפט פועל לחקור אותנו, לא שמעתי על פרדוקס שכזה מעולם. נמשיך להגן על אזרחי ישראל בצורה מוסרית וחוקית ככל שיידרש. זה אירוע תפור פוליטית".

חרף העובדה כי גם פעולות חמאס יחקרו על ידי בית הדין, בארגון הטרור בירכו על ההחלטה לחקור את "פשעי המלחמה של ישראל". בארגון הגנו על פעולותיהם נגד ישראל וכינו אותן "התנגדות לגיטימית".

דובר הארגון, חאזם קאסם, אמר כי "ההתנגדות שלנו היא חוקית ובאה להגן על אזרחינו. החוק הבינלאומי מתיר התנגדות לגיטימית כזו". משרד החוץ הפלסטיני בירך על ההחלטה. "זהו צעד מיוחל המשרת את חתירת הפלסטינים לצדק, המגיע לעמנו", נמסר בהודעה.

בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, 6 בפברואר 2021. AP
בדקו שלושה תיקים. בית הדין בהאג/AP

הודעתה של התובעת היום מגיעה חודש מאז קביעת שופטי בית הדין כי הרשות הפלסטינית נחשבת למדינה. משמעות הכרעתם היא כי מתאפשרת פתיחת חקירה נגד ישראל. בעבר, התובעת בנסודה אמרה כי היא מעוניינת לקבל אישור לחקור פשעים לכאורה שבוצעו על ידי ישראל וחמאס במהלך המלחמה בעזה ב-2014 וכן במהלך ההפגנות על הגדר בעזה ב-2018.

לאחר החלטת השופטים בעניין מעמדה של הרשות, ההכרעה חזרה אל התובעת בנסודה והיום היא הודיעה על פתיחת החקירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully