וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל ביידן ביטל את הסנקציות שהטיל טראמפ על התובעת בבית הדין בהאג

2.4.2021 / 22:18

שר החוץ בלינקן הודיע כי הנשיא ביטל את צו הסנקציות שהטיל טראמפ על פאטו בנסודה ובכירים נוספים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. גורמים אמריקנים ציינו כי הוא שוחח מוקדם יותר עם שר החוץ אשכנזי ועדכן אותו בנוגע להחלטה

בווידאו: נתניהו מגנה את החלטת בית הדין בהאג שאישר חקירה נגד ישראל/צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן הודיע הערב (שישי) כי ממשל ביידן יבטל את הסנקציות שהטיל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ על התובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, וכן ועל גורמים נוספים בבית הדין. גורמים אמריקנים ציינו כי בלינקן שוחח מוקדם יותר הערב עם שר החוץ גבי אשכנזי ועדכן אותו לגבי ההחלטה.

בלינקן מסר כי ביידן ביטל את הצו הנשיאותי עליו חתם טראמפ לפני כשנה במסגרתו הוטלו סנקציות כלכליות והגבלות על קבלת ויזה לארצות הברית נגד שורה של בכירים בבית הדין ובראשם התובעת בנסודה. "הגענו למסקנה שהצעדים הללו היו לא ראויים ולא יעילים", אמר בלינקן.

באותה נשימה, בלינקן הבהיר כי ארצות הברית אינה מסכימה עם פעולותיו של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בכל הנוגע למצב באפגניסטן ולסוגיה הפלסטינית. "אנחנו מתנגדים לנסיונותיו של בית הדין להפעיל את סמכותו נגד מדינות שאינן חברות בו כמו ארצות הברית וישראל", אמר בלינקן. "אבל אנחנו מאמינים שנוכל לטפל בדאגות שלנו בנושא הזה בצורה יותר טובה דרך דיאלוג עם בית הדין ולא באמצעות סנקציות".

בית הדין הגבוה בהאג שבהולנד. 20 בדצמבר 2019.. AP
הסנקציות יוסרו. בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג/AP

ממשל ביידן קיבל את ההחלטה להסיר את הסנקציות לאור עתירה שהוגשה לבית משפט פדרלי, ושלגביה היה צורך להשיב עד יום שני. בכירים אמריקנים עדכנו את עמיתיהם בישראל בימים האחרונים כי הממשל יתקשה להצדיק את הסנקציות מול בית המשפט וגם לא יוכל לבקש דחיה נוספת בדיון. הערב עדכן בלינקן את אשכנזי סופית בהחלטה להסיר את הסנקציות. בכירים ישראלים אמרו כי ממשל ביידן עיכב את הסרת הסנקציות ככל שניתן לבקשת ישראל אך מרגע שהתובעת בבית הדין החליטה על פתיחה בחקירה בנושא הפלסטיני - לא היה עוד ערך לסנקציות.

בסוף פברואר ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחת הטלפון הראשונה עם הנשיא ביידן לא לבטל את הסנקציות על התובעת בבית הדין בהאג. כפי שהתפרסם בוואלה!, נתניהו נימק את הבקשה בכך שהדבר יפגע במאמצים למנוע פתיחה בחקירה בנושא הפלסטיני.

עוד בוואלה!

כל מה שרציתם לדעת על החלטת בית הדין בהאג והחקירה נגד ישראל

לכתבה המלאה
שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן והנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן, 1 במרץ 2021. רויטרס
"הצעדים אינם יעלים". בלינקן/רויטרס

לפני שנה החליטה התובעת בבית הדין להתקדם לפתיחה בחקירה בנושא המלחמה באפגניסטן. חקירה כזו עלולה להיות מופנית נגד חיילים ואנשי מודיעין אמריקנים. ממשל טראמפ גינה את ההחלטה והדגיש כי ארצות הברית אינה חברה בבית הדין ולכן אין לתובעת סמכות לפתוח בחקירה נגד גורמים אמריקנים.

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. 7 בפברואר 2021.. AP
"אין ערך לסנקציות". בנסודה/AP

בחודש יוני האחרון ולאחר מכן בחודש ספטמבר הטיל ממשל טראמפ סנקציות על התובעת ועל גורמים נוספים בבית הדין, ואיים להטיל סנקציות גם על השופטים. שר החוץ האמריקני באותה עת מייק פומפאו הבהיר כי ארצות הברית תבצע צעדים נוספים נגד בית הדין אם תיפתח חקירה נגד גורמים אמריקנים או ישראלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully