וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שישה ימים: הספינה שנתקעה בתעלת סואץ שוחררה מגדות התעלה

עודכן לאחרונה: 29.3.2021 / 12:05

הספינה Ever Given, שעלתה על שרטון במצב אנכי וחסמה את תעלת סואץ, כבר לא תקועה - אך עדיין לא ברור מתי נתיב השיט ייפתח שוב לתנועה. בימים האחרונים פונו עשרות אלפי טונות של חול כדי לסייע לה להשתחרר, ולפתוח את הפקק הימי עבור יותר מ-350 ספינות שהמתינו לה

בווידאו: חגיגות שחרור ספינת הענק שנתקעה בתעלת סואץ/צילום: רויטרס

ספינת המשא הענקית Ever Given, שעלתה על שרטון במצב אנכי ובימים האחרונים חסמה את תעלת סואץ, שוחררה היום (שני) על ידי צוותי החילוץ. עם זאת, טרם ברור מתי נתיב השיט ייפתח שוב לתנועה.

הספינה שאורכה 400 מטרים - יותר מארבעה מגרשי כדורגל - נתקעה בזווית אלכסונית בנתיב השיט העמוס ביום שלישי שעבר, וייצרה פקק ימי ששיבש את תנועת הספינות ומעכבת משלוחי סחורה רבים. הספינה שנבנתה בשנת 2018 ורשומה בפנמה, הייתה בדרכה מסין לנמל רוטרדם שבהולנד. בימים האחרונים פונו עשרות אלפי טונות של חול בעזרת ספינות גוררות, כדי לסייע לספינה להשתחרר.

סרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות הראו את תזוזת הספינה ופתיחת מרווח מסוים בתעלה. בסרטון אחר נשמעו צהלות וצופרי הספינה חוגגים את ההתקדמות במבצע. עדיין לא ברור מה גרם לספינה להיתקע ביום שלישי שעבר. הרשויות אמרו כי תנאי מזג האוויר, רוחות עזות וסופות חול, ככל הנראה לא היו הגורם היחיד, וייתכן שהייתה זו טעות אנוש או תקלה טכנית.

למרות האופטימיות אחרי ההתפתחות המשמעותית ביותר במבצע לשחרור הספינה, צוות החילוץ אמר כי נותרו עוד מכשולים בדרך. "אל תריעו מוקדם מדי", אמר פטר ברדובסקי, מנכ"ל חברת Boskalis שפועלת לחילוץ Ever Given. "זה לא משחק ילדים"

הספינה שחולצה בתעלת סואץ לאחר שהייתה תקועה בתעלה שישה ימים. 29 במרץ 2021. טוויטר, אתר רשמי
יותר מ-400 מטרים אורך. הספינה המחולצת, הבוקר/אתר רשמי, טוויטר
הספינה התקועה בתעלת סואץ, 29 במרץ 2021. AP
"לא נבזבז שנייה אחת". הספינה התקועה מגדות התעלה/AP

לאחר ימים ארוכים של עבודה, בשעה 04:30 הבוקר חזרה הספינה לצוף. תיעוד מהמקום מראה כי הספינה יושרה, ונמצאת כעת, "80% בכיוון הנכון". מקור המעורה בפרטים אמר לרויטרס כי ספינת המכולות תעבור שורת בדיקות לפני שתמשיך בדרכה. בינתיים, מנועי הספינה הענקית כבר הופעלו, לקראת העברתה למרחב אחר ופתיחת נתיב התעלה.

רשות תעלת סואץ אמרה כי גרירת ספינת הענק תימשך היום, בעת הגאות. פקק התנועה, שתקע מאות ספינות, יוכל להשתחרר רק כשהספינה תועבר למקטע הרחב יותר של התעלה, באזור האגמים. יו"ר רשות התעלה, אוסמה רביע, אמר כי לפחות 369 כלי שיט ממתינים לעבור בתעלה, כולל עשרות ספינות מכולות, מכליות נפט וגז ואוניות משא. "ייתכן מאוד שעד אחר הצהריים, פעילות הספינות תתחדש, אינשאללה", אמר לטלוויזיה המצרית. "לא נבזבז שנייה אחת".

תמונת הלוויין מספינת הענק שחסמה את תעלת סואץ 28 במרץ 2021. רויטרס
פקק ימי בן מאות ספינות. הספינה שנתקעה בתעלת סואץ/רויטרס
הספינה שחוסמת את תעלת סואץ, 27 במרץ 2021. רויטרס
הספינה שחוסמת את תעלת סואץ, 27 במרץ 2021/רויטרס

כ-30% מתעבורת המכולות היומית חולפת דרך תעלת סואץ, שאורכה 193 ק"מ, וכ-12% מכל הסחורות בעולם. לפחות 369 ספינות המתינו לפתיחת הפקק הימי, לרבות מכליות המובילות גז טבעי ונפט. בעקבות התקרית, לפחות 15 ספינות העדיפו לשנות את מסלולן, ולעבור דרך הקצה הדרומי של אפריקה, בשינוי שיאריך את מסען בכשבועיים.

תעלת סואץ נחנכה ב-1869 וקיצרה את המסע בין המזרח למערב. ב-2015 היא הורחבה כך שספינות גדולות יותר יוכלו לעבור בה, אך Ever Given נתקעה במקטע צר יותר שלא הורחב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully