וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נזק של מיליארדי דולרים: כישלון נוסף בחילוץ הספינה התקועה בסואץ

ספינות גורר ודחפורים המשתתפים במבצע המייגע לא הצליחו גם היום לפתוח את נתיב השיט, החסום זה ארבעה ימים. יותר מ-230 ספינות תקועות משני צדי התעלה, ולפי האומדנים, הנזק לסחר העולמי עלול להיות אדיר. ארה"ב הציעה עזרה

בווידאו: ניסיון החילוץ של אוניית המסע התקועה בתעלת סואץ/צילום: רויטרס

המאמצים לחילוץ ספינת המכולות התקועה בתעלת סואץ נמשכו גם היום (שישי), אך ספינות הגרר והדחפורים לא הצליחו להזיזה ממקומה. הספינה, תקועה בזווית אלכסונית מאז יום שלישי באחד מנתיבי השיט העמוסים בעולם, באופן שגרם לפקק ימי ואילץ ספינות רבות לשנות את מסלולן. המבצע לפתיחת התעלה עלול להימשך ימים ארוכים, ואפילו שבועות.

הספינה Ever Given, שאורכה יותר מארבעה מגרשי כדורגל, נתקעה באלכסון בחסון סופות האבק והערפל שפקדו את האזור. גורם מטעם חברת הספנות היפנית Shei Kisen Kaisha, שהספינה בבעלותה, אמר כי בשעות האחרונות נעשה שימוש בגוררות ובדחפורי ענק. "כעת המאמצים מתמקדים בריסוק הסלעים שסביב הספינה כדי לשחרר אותה", אמר והדגיש כי אין בידי החברה מידע על מידת הנזק שנגרם.

רשות תעלת סואץ אמרה כי תידרש הסרה של 20-15 אלף מטרים של חול כדי להגיע לעומק של 16-12 מטרים ולהחזיר את הספינה למים. במקביל למאמצים לרסק את הסלעים הסובבים, מתבצעים ניסיונות להרים ולהציף מחדש את הספינה, וארצות הברית הציעה לסייע למאמצים לפנות את הספינה מהדרך. "יש לנו אמצעים ויכולות שלרוב המדינות אין", אמר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אחרי שהבית הלבן מסר כי וושינגטון עוקבת אחרי ההשפעה על שווקי האנרגיה.

גם טורקיה, המנסה לשקם את יחסיה עם מצרים אחרי שנים ארוכות של עוינות, הציעה לשלוח כלי שיט שיעזור במאמצי פינוי הספינה.

תמונת לוויין המציגה את אוניית המכולות שתקועה בתעלת סואץ. 26 במרץ 2021. רויטרס
תמונת לוויין שמציגה את הספינה Ever Given שנתקעה בתעלת סואץ/רויטרס
ספינת המכולות שנתקעה לאחר שעלתה על שרטון בתעלת סואץ. 26 במרץ 2021. רויטרס
המאמצים לרסק את הסלעים הסובבים את הספינה שנתקעה/רויטרס

מספרם של כלי השיט הממתינים באזור הגיע היום ל-237, וענקיות הספנות "מארסק" ו"הפאג-לויד" התריעו כי בכוונתן לבחון שינויי נתיבים לכלי השיט שברשותם סביב דרום אפריקה. לפי האומדנים, בכל יום גדל היקף הסחורות התקועות ב-9.6 מיליארד דולר, או 400 מיליון דולר בשעה. לפי מחקר של חברת הביטוח הגרמנית Allianz, חסימת התעלה עלולה לגרום לסחר העולמי נזק של שישה עד עשרה מיליארד דולר בשבוע. ביום רביעי זינקו מחירי הנפט, אך המחירים התמתנו אתמול לאור הביקוש הלא גבוה בתקופה זו של השנה.

ניסיון לחלץ את ספינת המכולות שנתקעה לאחר שעלתה על שרטון, בתעלת סואץ. 26 במרץ 2021. רויטרס
ניסיון לחלץ את הספינה שנתקעה בתעלה/רויטרס
ספינת המכולות שנתקעה לאחר שעלתה על שרטון בתעלת סואץ. 26 במרץ 2021. רויטרס
ספינת המכולות שנתקעה בתעלה/רויטרס

מוהאב ממיש, יועץ של נשיא מצרים, הביע הערכה אופטימית יותר ביחס לפתיחת התעלה, שדרכה עוברת כ-12% מהסחורה העולמית. הוא אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית "כי השיט יתחדש שוב תוך 72-48 שעות, לכל היותר". הוא הוסיף: "יש לי ניסיון בכמה פעולות חילוץ מסוג זה וכיושב ראש רשות תעלת סואץ לשעבר, אני מכיר כל סנטימטר בתעלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully