וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנועה בסואץ הופסקה בשל הספינה התקועה: "עשוי להימשך שבועות"

עודכן לאחרונה: 25.3.2021 / 12:50

שמונה ספינות גורר מנסות לחלץ את ספינת המשא Ever Given, שאורכה 400 מטר ונתקעה באחד מנתיבי השיט המרכזיים בעולם ביום שלישי בשל הרוחות וסופות האבק. עשרות ספינות תקועות בשני הצדדים, באחד מפקקי התנועה הימיים הקשים של השנים האחרונות. "כמו לווייתן ענק על החוף"

בווידאו: מכלית שעלתה על שרטון חוסמת את תעלת סואץ/צילום: רויטרס

רשות תעלת סואץ הודיעה היום (חמישי) כי השעתה זמנית את התנועה בנתיב השיט באופן בעקבות הניסיון לחלץ את ספינת המשא שנתקעה במעבר הימי ביום שלישי, כששמונה ספינת גורר מנסות לחלץ אותה ולפתוח את אחד מפקקי התנועה הימיים הקשים ביותר בשנים האחרונות.

ספינת Ever Given, שאורכה 400 מטר, עלתה על שרטון במצב אנכי ביום שלישי בבוקר, אחרי שאיבדה שליטה על ההגאים בעקבות רוחות עזות וסופת אבק. היא נתקעה במקטע הדרומי של התעלה, שבו נתיב אחד, ועכשיו התנועה בשני הכיוונים חסומה עבור עשרות כלי שיט. תעלת סואץ היא אחד מנתיבי השיט העמוסים בעולם, ודרכה עוברות סחורות רבות כמו נפט, חיטה ומוצרים אחרים מאסיה ואירופה.

על פי רשות תעלת סואץ, 13 כלי שיט שהפליגו אתמול דרומה בשיירה מפורט סעיד נאלצו לעגון באזור האגמים המרים - המפרידים בין החלק הצפוני והדרומי של התעלה.

תמונת לוויין של המכלית שחוסמת את תעלת סואץ, 24 במרץ 2021. רויטרס
המעבר חסום. ספינת המשא Ever Given תקועה בסואץ/רויטרס

פיטר ברדובסקי, מנכ"ל של חברת Boskalis ההולנדית המנסה לשחרר את ספינת המשא הזהיר כי המבצע עשוי להימשך כמה שבועות, בהתאם למצב בשטח. הוא אמר כי החרטום שלה התנגש בגדה המזרחית, וירכתיה נתקעו בגדה המערבית. "זה כמו לווייתן ענק על החוף. זה משקל עצום על החול", אמר. הוא הוסיף כי ייתכן שיהיה צורך בהסרת מטענים ודלקים מהספינה על מנת שניתן יהיה להזיז אותה.

חברת השירותים הימיים GAC שלחה הודעה ללקוחותיה במהלך הלילה שלפיה המאמצים לשחרור כלי השיט נמשכים, אך תנאי הרוחות וגודלו העצום "משבשים את המבצע". הבעלים היפנים של הספינה, שוי קיסן, התנצל על התקרית ואמר כי המבצע לחילוץ הספינה, שהייתה בדרכה מאירופה לסין, "קשה ביותר" ולא ברור מתי היא תוכל לצוף שוב. אותות ה-GPS של הספינה הראו רק שינויים קלים במיקומה ב-24 השעות האחרונות.

מכלית שנתקעה בתעלת סואץ, 24 במרץ 2021. רויטרס
תנאי הרוחות והגודל של הספינה משבשים את מבצע החילוץ/רויטרס

כ-30% מתעבורת המכולות היומית חולפת דרך תעלת סואץ, שאורכה 193 ק"מ, וכ-12% מכל הסחורות בעולם. חלק מהספינות עשויות לשנות את מסלולן בימים הקרובים, ולעבור דרך הקצה הדרומי של אפריקה, בשינוי שיאריך את מסען בכשבוע.

תעלת סואץ נחנכה ב-1869 וקיצרה את המסע בין המזרח למערב. ב-2015 היא הורחבה כך שספינות גדולות יותר יוכלו לעבור בה, אך Ever Given נתקעה במקטע צר יותר שלא הורחב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully