וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מין תמורת מינויים": הפרקליטות סגרה את התיק נגד אפי נוה והשופטת כרייף

21.3.2021 / 18:09

המשנה לפרקליט המדינה הודיע כי על אף ממצאים עובדתיים קשים שעלו מן החקירה, הוחלט לגנוז את התיק. לפי הודעת הפרקליטות, מה שהכריע את הכף בהחלטה היה הדרך שבה הושגו הראיות העיקריות בפרשה - בפריצה לא חוקית לכאורה לטלפונים של ראש לשכת עורכי הדין לשעבר

בכיר במערכת המשפט במהלך הארכת מעצרו בבית משפט השלום, ת"א 16 בינואר 2019. ראובן קסטרו
"הערכת הראיות בתיק השתנתה". נוה/ראובן קסטרו

הפרקליטות החליטה היום (ראשון) לסגור את התיק נגד ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, עו"ד אפי נוה, ונגד השופטת אתי כרייף, בפרשת "מין תמורת מינויים". החשד נגד השניים היה כי נוה פעל לקדם את המינוי של כרייף בוועדה לבחירת שופטים, וזאת לכאורה תמורת שוחד מיני. עם זאת, לאחר שלשניים נערך שימוע, החליט היום המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, שלמה למברגר, לסגור את התיק נגדם ללא הגשת כתב אישום, "על אף ממצאים עובדתיים קשים שעלו מן החקירה".

בדצמבר 2019 החליט פרקליט המדינה דאז, שי ניצן, לזמן את נוה לשימוע לפני הגשת כתב אישום בעבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, ואת כרייף בחשד לעבירות של מתן שוחד והשמדת ראייה. ההחלטה להאשים את השניים בכפוף לשימוע נשענה על פי הפרקליטות על כך שכרייף ביקשה מנוה פעם אחר פעם לקדם את מינויה, במקביל ובשילוב עם שיח אינטימי ו"שמירת האש" ביניהם. בפרקליטות סברו כי כרייף נפגשה עם נוה גם מתוך רצון ומטרה שיסייע לה, וגם בשל יחסי הידידות והמשיכה, ונוה היה מודע לכך. "ואולם, לאחר קיום השימוע ושמיעת כלל טענות והסברי ההגנה, סבר המשנה לפרקליט המדינה כי "הערכת הראיות בתיק השתנתה". עם כרייף סוכם שתפרוש מתפקידה כשופטת.

לקריאת ההחלטה המלאה

פרשת אפי נוה | אתי כרייף. אתר הרשות השופטת, אתר רשמי
ביקשה מנוה פעם אחר פעם לקדם את מינויה. השופטת אתי כרייף/אתר רשמי, אתר הרשות השופטת

הסיבה לשינוי הייתה כי למברגר סבר שבהיעדר התניה מפורשת של קידום המינוי בתמורה למין, וכן בשל אופי הקשר בין השניים, שהתחיל שנתיים לפני שנוה התבקש לסייע לכרייף, כמו גם העובדה שדובר על מפגש אינטימי שנעשה בהסכמה ומתוך רצון הדדי, כל אלו יקשו על הוכחת העבירה במידה הנדרשת להרשעה.

על פי הודעת הפרקליטות, מחומרי החקירה על כי נוה פעל באופן מהותי לקידום מינויה של כרייף, למרות שהיה מצוי בניגוד עניינים חריף בגלל מערכת היחסים ביניהם, מה שמהווה לכאורה עבירה של מרמה והפרת אמונים. "לכאורה, גם ניתן היה לראות בכרייף כמי שמבצעת עבירה זו בצוותא עם נוה, וזאת נוכח פניותיה החוזרות ונשנות של כרייף אליו, שיפעל למענה במסגרת הליך מינויה", נכתב.

עם זאת, מה שהכריע את הכף נגד הגשת כתב האישום היה הדרך שבה הושגו הראיות העיקריות בפרשה - בפריצה לא חוקית לכאורה לטלפונים ניידים של נוה, שפגעה קשות בפרטיותו. בפרקליטות חשבו שאם היה בסיס להגיש כתב אישום על שוחד, יש סיכוי סביר שבית משפט היה קובע כי הראיה קבילה. אלא שבעבירה פחות חמורה של הפרת אמונים, מאזן השיקולים השתנה.

הדס שטייף, מאי 2012. ראובן קסטרו
מה שהכריע את הכף היה הדרך שבה הושגו הראיות העיקריות. הדס שטייף/ראובן קסטרו

"המשנה לפרקליט המדינה הכריע, כי במכלול הנסיבות - מעשיהם לכאורה של נוה ושל כרייף קשים וחמורים מאוד, כעולה מן השיח ביניהם, מחד גיסא, והפגיעה הקשה בפרטיותו של נוה, באופן שמעמיד בסימן שאלה של ממש את קבלת הראיות על ידי בית המשפט, מאידך גיסא - יהיה זה לא הוגן ולא נכון, לעשות שימוש בראיות שמקורן בפגיעה קשה בפרטיותו ובזכויותיו של נוה, תוך הפרה לכאורה של החוק, ועל בסיסן להעמיד אותו לדין פלילי, כאשר נותרנו עם עבירה של מרמה והפרת אמונים", נכתב בהודעת הפרקליטות.

הראיות שהובילו לפתיחת הפרשה, כזכור, הם חומרים שהיו על טלפונים של נוה שנשארו בביתה של פרודתו, חני. האחרונה מסרה את הטלפונים הנעולים לעיתונאית גלי צה"ל, הדס שטייף, שהצליחה לפרוץ אותם באמצעות פורץ בשם יוליוס רוזנברג. רק לאחר מכן עודכנו בעניין גם אנשי הפרקליטות הצבאית, ואלו עדכנו את המשנה ליועמ"ש רז נזרי.

למברגר כתב בהחלטת סגירת התיק כי "בשלב של פתיחה בחקירה, הייתה הצדקה מלאה, ואף חובה, לקבל את החומרים משטייף, על אף שהושגו לכאורה בעבירה, ולפתוח בחקירה. לא ניתן היה להתעלם מהחשדות החמורים שעלו באותה עת לביצוען של עבירות שוחד וטוהר המידות, בעיקר בנוגע למינוי שופטים בישראל... אלא שכעת עומדת שאלת השימוש בראיות שהופקו על ידי המשטרה, בנסיבות של העמדת נוה וכרייף לדין בעבירה של מרמה והפרת אמונים, שאינה כוללת סטייה מן השורה. בנסיבות אלו, ובנקודת זמן זו, השתנו האינטרסים הנוגדים, הן באשר לשאלת הערכת הסיכוי שבית המשפט יקבל את הראיות, הן באשר לשאלת הגינות השימוש בהן במסגרת הליך משפטי עתידי".

בכיר במערכת המשפט במהלך הארכת מעצרו בבית משפט השלום, ת"א 16 בינואר 2019. ראובן קסטרו
"הוחלט לגנוז את התיק על אף ממצאים עובדתיים קשים שעלו מן החקירה". נוה/ראובן קסטרו

עורכי דינו של נוה, בעז בן צור, כרמל בן צור, גיא רוה והדר גולדשטיין מסרו בתגובה כי "היום נסגר תיק שלא היה צריך לבוא לעולם. כזכור, החקירה נגד עו"ד נוה נפתחה לאחר שהתבצעו עבירות פליליות כלפיו. מכל מקום, על אף שחקירה זו לא היתה צריכה להתקיים, טוב שלאחר בחינה מעמיקה - העובדות התבררו והדברים הועמדו על מכונם. יש לברך אפוא על כך שבסופה של דרך התקבלה ההחלטה הנכונה".

עורכי הדין נתי שמחוני ואופיר סטרשנוב, שייצגו את השופטת כרייף, בירכו על סגירת התיק נגדה והוסיפו: "אנו חדורי אמונה כי לא נפל כל רבב בהתנהלותה. לאורך כל הדרך, הייתה השופטת כרייף סמוכה ובטוחה בחפותה המלאה. השופטת כרייף נבחרה, כדין, לכהונת שיפוט ברוב גדול בוועדה למינוי שופטים, ובתמיכת נשיאת ביהמ"ש העליון דאז, וזכתה לתשבחות רבות על תיפקודה. אנו מצרים על העוול הכבד ועוגמת הנפש שנגרמו לה, למשפחתה ולמערכת המשפט. בשל כך, ומתוך רצון למנוע את המשך הפגיעה הקשה הגיעה השופטת כרייף, בלב כבד, להחלטה לפרוש מכס השיפוט".

עורכי הדין דודי זילברבוים ויוחאי שפירא המייצגים את הדס שטייף מסרו בתגובה:

לעיתונאית הדס שטייף הגיע מידע מאומת ומגובה בראיות כשרות על מעשים חמורים בהם מעורבים נוה ואחרים במערכת המשפט, שחלקם טרם נחשף לציבור.

המשנה לפרקליט המדינה, שלמה למברגר, קובע כי היתה חובה לחקור את הממצאים הקשים ששטייף חשפה ומציין כי נמצאה תשתית ראייתית נגד השופטת בדימוס אתי כרייף ועו"ד אפי נוה באישומים של מרמה והפרת אמונים.

בתום תהליך שבו נחשף מידע מדאיג כולל הדלפות משיחות של היועץ המשפטי עם אפי נווה, התקבלה ההחלטה.

הדס שטייף מילאה את חובתה העיתונאית ואזרחית, היא הוכיחה שלחץ ואיומים אינם פועלים עליה, והיא תמשיך לקיים את שליחותה ללא מורא או פחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully